Kahden evankeliumin harhaoppi

Rakentavia kirj...

ViestiKirjoittaja iikku » 24.01.2026 18:01

28. helmikuuta 2021 anton

Olen yllättynyt siitä, missä määrin tämä oppi on tunkeutunut Raamattuun uskoviin kirkoihin kaikilla mantereilla. Joissakin tapauksissa opin kannattajat haluavat pysyä ortodoksisissa kirkoissa, joissa he hiljaa ja hienovaraisesti levittävät ajatuksiaan. Samaan aikaan näiden opetusten ympärille on muodostunut satoja kirkkoja. Nämä kirkot näyttävät ensi silmäyksellä olevan ortodoksisia eivätkä eroa muista fundamentalistisista, Raamattuun uskovista kirkoista. Jotkut näistä kirkoista toimivat "Grace Gospel Movementin" lipun alla ja suosivat nimiä, kuten "Grace Bible Church" tai "Berean Bible Church".

Tämä harhaoppi on vanhaa ja silti näyttää pystyneen lentämään tutkan alla vuosikymmeniä. Tämä johtuu osittain siitä, että heidän käyttämänsä kieli kuulostaa ortodoksiselta ja osittain siitä, että heidän argumenttinsa on tarkoitus hämmentää ja hämmentää. Tässä on muutamia lauseita, jotka saattavat vihjata jotakuta, joka pitää kiinni tästä opista:

Paavalin evankeliumi vs. Jeesuksen evankeliumi
Armon evankeliumi vs lain evankeliumi
Evankeliumi juutalaisille vs evankeliumi pakanoille
Valtakunnan evankeliumi vs Paavalin evankeliumi
Jne.

Juuret
Näyttää siltä, ​​että harhaoppi saa juurensa EW Bullingerista 1800-luvulla , ja muut ovat poimineet ja muokkaaneet sitä. Yksi 1900- luvun lopun ja 2000 - luvun pääpromoottoreista on Les Feldick, suosittu radio- ja YouTube-opettaja.

Mitä he uskovat
Tarkoitukseni tässä artikkelissa ei ole analysoida heidän oppiaan yksityiskohtaisesti, vaan pikemminkin keskittyä terveeseen oppiin, joka torjuu heidän tärkeimmät virheet. Toiset ovat menneet paljon yksityiskohtiin (katso lisätietoja lähteistä tämän artikkelin lopussa). Tärkeimmät ongelma-alueet ovat:

Jeesus ja apostolit saarnasivat juutalaisille "valtakunnan" evankeliumia.
Paavali sai ilmoituksen todellisesta evankeliumista – armon evankeliumista pakanoille.
Muutos tapahtui noin Apostolien teot 9 [Avaa Logos Bible Softwaressa (jos saatavilla)] tai 13 [Avaa Logos Bible Softwaressa (jos saatavilla)] (Bullinger sanoi Apostolien teot 28 [Avaa Logos Bible Softwaressa (jos saatavilla)] ). Tästä johtuu kuvaaja "hyperdispensationalismi". Heidän mukaansa taloudenhoitokaudet muuttuvat, ei ristillä, vaan jossain Apostolien teoissa. :thumbdown:

Tämä johtaa kahteen evankeliumiin – yksi juutalaisille ja toinen pakanoille (joillakin kannattajilla on jopa neljä evankeliumia).
Siten Jeesuksen perustama kirkko ( Matteus 16:18 [Avaa Logos Bible Softwaressa (jos saatavilla)] ) ei ole Paavalin kirkko.
Jeesuksen opetukset (neljässä evankeliumissa), Apostolien teot ja kirjat Heprealaiskirjeestä Ilmestyskirjaan eivät sido meitä. (Feldick uskoo, että Paavali kirjoitti heprealaiskirjeen, mutta koska se on kirjoitettu juutalaisille, se ei sovellu pakanakirkolle). Siksi vain 13 kirjaa Roomalaiskirjeestä Filemoniin sitovat meitä. :crazy: :wtf: Tässä prosessissa he ovat käytännössä luoneet erilaisen punaisen kirjaimen painoksen, jossa Paavalin sanat ovat punaisina, ja ovat poistaneet Jeesuksen sanat.
Näillä virheillä on monia seurauksia, mutta käytännön seuraukset ovat, että parannus, kaste ja Suuri lähetyskäsky ovat osa lakia eivätkä siksi liity pakanakirkon kannalta. :sick:

Hyperdispensationalismi
Nämä opettajat haluavat kutsua itseään "dispensationalismiksi", mutta tämä ei ole klassista dispensationalismia vaan pikemminkin hyperdispensationalismia.

Liittojen ja dispensaatioteologian ihmiset ovat yhtä mieltä siitä, että liitto (testamentti) tai armokausi muuttui ristillä. Siitä totuudesta ei ole koskaan kiistelty. Koska liitot "leikataan" verellä, Jeesus ennen ristiä sanoi: " Tämä malja on uusi liitto minun veressäni, joka vuodatetaan teidän puolestanne. ” ( Luukas 22:20 [Avaa Logos Bible Softwaressa (jos saatavilla)] ). Paavali vahvisti, että muutos lain kirouksesta pakanoille tulevan Abrahamin siunaukseen tapahtui ristillä ( Gal. 3:13-14 [Avaa Logos Bible Softwaressa (jos saatavilla)] ). Raamatusta ei löydy ajatusta, jonka mukaan liitto/testamentti/armotalouskausi olisi muuttunut milloin tahansa. Se tosiasia, että ne eroavat ajoituksesta ( Apostolien teot luvut 9: 13: 28: osoittaa, että heillä ei ole muuta Raamattua, joka määrittelee muutoksen, paitsi se, mikä tehtiin ristiin naulitsemisen yhteydessä.

Kaksi kirkkoa
Ajatus, jonka Jeesus perusti ja joka vihittiin käyttöön helluntaipäivänä, on erilainen kuin Paavalin perustama, on täysin järjetön. Jopa väittää, että kun Jeesus sanoi " Minä rakennan seurakunnan ", että hän tarkoitti väliaikaista, tai juutalaista kirkkoa, ystävällisesti sanottuna naurettavaa. Itse Herran lausunto, että " ...Helvetinportit eivät sitä voita. ” ( Matt. 16:18 on selvä toteamus pysyvyydestä – Hän ei rakentanut jotain väliaikaista ja huonompaa, mikä korvattaisiin jollakin korkeammalla, ei Herran itsensä, vaan ihmisten rakentamalla!

Kaksi evankeliumiihmisiä tekevät suurelta osin sen virheellisen käsityksen, että sana " Ekklesia " muutti merkityksensä. Tähän ei taaskaan löydy Raamattua ollenkaan. Kirkko, jota Paavali vainotsi Apostolien teoissa 8 Jerusalemissa, ja kirkko, johon hän puhui Apostolien teoissa 20: (Efesos), on sama seurakunta Paavali sanoo tessalonikalaisille: " Sillä teistä, veljet, on tullut niiden Kristuksessa Jeesuksessa olevien Jumalan seurakuntain seuraajia, jotka ovat Juudeassa, sillä tekin olette kärsineet omilta kansalaisiltanne samaa kuin he juutalaisilta, ” ( 1 Tessalonikalaiskirje 2:14 Paavali ei tee eroa pääosin pakanalaisten tessalonikalaisten ja Juudean juutalaisten kirkkojen välillä, vaan pikemminkin sanoo selvästi, että ne ovat samoja ja hän kutsuu Juudean seurakuntaa "ekklesiaksi", samaa sanaa hän käyttää tessalonikalaisista ( 1Ts 1:1) ). Paavali tekee saman Galatalaiskirjeessä 1:22 :thumbup:

Kaksi uutta testamenttia
Ajatus, että on olemassa kaksi uutta testamenttia – yksi juutalaisille ja toinen pakanoille, on yhtä naurettava. :crazy: Tämä on yksi niistä syistä, miksi kutsun tätä harhaoppiksi, koska se kieltää sen, että " kaikki kirjoitukset ovat Jumalan inspiroimia ja "Jokainen kirjoitus, joka on syntynyt Jumalan Hengen vaikutuksesta, on myös hyödyllinen opetukseksi, nuhteeksi, ojennukseksi, kasvatukseksi vanhurskaudessa,
että Jumalan ihminen olisi täydellinen, kaikkiin hyviin tekoihin valmistunut.” ( 2. Timoteukselle 3:16-17 kursivointi minun). Raamatun ykseys on yksi uskon perustekijöistä. He hyökkäävät sitä perustaa vastaan ​​luomalla ristiriitoja ja ristiriitoja kirjojen välille, joita ei ole olemassa.

Paavali vahvistaa, että Jeesuksen sanat ovat sitovia, kun hän lainaa Jeesusta ( Apostolien teot 20:35 ; 1. Korinttolaisille 11:24-25

Heprealaiskirjeessä on selvää, että Jeesus, ei Paavali, "Sittenkuin Jumala muinoin monesti ja monella tapaa oli puhunut isille profeettain kautta,
1:2 on hän näinä viimeisinä päivinä puhunut meille Pojan kautta, jonka hän on pannut kaiken perilliseksi, jonka kautta hän myös on maailman luonut ” Heprealaisille 1:1-2. Lisäksi Heprealaiskirjeessä on ankara varoitus, jos jätämme huomiotta Jeesuksen sanat: "Sillä jos enkelien kautta puhuttu sana pysyi lujana, ja jokainen rikkomus ja tottelemattomuus sai oikeudenmukaisen palkkansa,
kuinka me voimme päästä pakoon, jos emme välitä tuosta niin suuresta pelastuksesta, jonka Herra alkuaan julisti ja joka niiden vahvistamana, jotka olivat sen kuulleet, saatettiin meille,” ( Heprealaisille 2:2-3

Vaikka emme millään tavalla vähättele sitä tosiasiaa, että Paavali kirjoitti Pyhän Hengen innoittamana ja että Herra ilmoitti hänelle paljon, Isä todisti vain Jeesuksesta: " Tämä on minun rakas Poikani. Kuuntele Häntä! ” ( Luukas 9:35

Huomaa, että otin yllä olevan lainauksen Lukelta. Feldick joka erehtyy pahasti, kun hän kutsuu Luukkaan ja Apostolien tekoja juutalaisiksi kirjoiksi. Sillä luukas pakana kirjoitti ne pakanoille. Kirjat on osoitettu erityisesti Teofilukselle – pakanalle ( Luuk. 1:3 Apt. 1:1 Joten jos Jeesuksen sanoilla ei ole merkitystä pakanoille, miksi Luukas kirjoitti ne, ja miksi Pyhä Henki innoitti häntä kirjoittamaan nämä kaksi pakanoille osoitettua kirjaa? Mutta lisäksi on yleisesti sovittu, että Luukkaan evankeliumi kirjoitettiin Apostolien tekojen tapahtumien jälkeen, noin 60 jKr. (aikaisintaan). Näiden miesten mukaan Paavali oli saanut ilmoituksensa kahdesta evankeliumista ja kirkosta 60 jKr. mennessä. Heidän mukaansa kirkko oli silloin Paavalin pakanakirkko ja Jeesuksen sanat eivät olleet merkityksellisiä. Miksi sitten Pyhä Henki innoitti kirjoittamaan kaksi kokonaista kirjaa (Luukas on evankeliumeista pisin), kun Jerusalemin tapahtumat ja Jeesuksen sanat eivät enää olleet merkityksellisiä "Paavalin seurakunnalle"?

Varmasti Jeesuksen sanat pätevät näihin opettajiin: " Joka siis rikkoo yhden näistä pienimmistä käskyistä ja niin opettaa ihmisiä, se on kutsuttava taivasten valtakunnassa pienimmäksi; mutta joka niitä tekee ja opettaa, sitä kutsutaan suureksi taivasten valtakunnassa. ” ( Matteus 5:19

Suuri käsky hylätty
He ovat vakuuttuneita siitä, että suuri käsky, mukaan lukien käsky kastaa, annettiin juutalaiselle seurakunnalle ja että tämä on osa lakia (kaikki ennen "Paavalin ilmestystä" on heille lakia). Käskyn ensimmäisessä osassa sanotaan: " Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni, kastamalla heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen " ( Matteus 28:19, Huomaa, että käsky on tehdä opetuslapsia kaikista kansoista ( etnos ) – pakanoista. Tässäkään ei ole mitään järkeä, ellei Herran tarkoitus ollut, että seurakunta olisi yksi kirkko, joka koostuu juutalaisista ja pakanoista.

Kaksi evankeliumia
Ajatus kahdesta evankeliumista tulee väärästä ajatuksesta, että Jeesus saarnasi Valtakunnan evankeliumia ja Paavali saarnasi armon evankeliumia uskon kautta ja että nämä olivat kaksi eri evankeliumia eri ihmisryhmille. Tätä vääristää edelleen se valhe, että Paavali ei saarnannut parannusta, kun taas Johannes Kastaja, Jeesus ja apostolit saarnasivat parannusta osana pelastusta (katso alla). Jälleen kerran, jokainen, joka on ainakin lukenut Uuden testamentin, voi helposti kumota tämän. :thumbup:

He korostavat oikein, että Paavali määrittelee evankeliumin 1. Kor. 15:1-4: [Avaa Logos Bible Softwaressa (jos saatavilla)] ssä . Mutta sitten he yrittävät sanoa, että tämä on erilaista kuin apostolien evankeliumi. Haluan tehdä selväksi, että voit tehdä tämän johtopäätöksen vain, jos et ole lukenut koko 1. Kor. 15:tä [Avaa Logos Bible Softwaressa (jos saatavilla)] ! Jakeessa 5 se mainitsee Pietarin (Keefas) ja kaksitoista, jakeessa 6 se mainitsee 500 veljeä ja jakeessa 8 se mainitsee Jaakobin ja apostolit (taas). Sitten jakeessa 11 hän sanoo: " Olimmepa siis minä tai he, niin me saarnaamme, ja niin te uskoitte. ” ( 1. Kor. 15:11. "He" ovat niitä, jotka mainittiin edellisissä jakeissa ja Paavali sanoo "he" ja hän saarnasi samaa evankeliumia ja että korinttolalaiset ovat vakiintuneet Pietarin, Jaakobin, kahdentoista, 500 ja Paavalin saarnaamiseen. Ei ole eroa!

Tämä on roomalaisille tarkoitetun kirjeen koko tarkoitus. Paavali tekee kaikkensa todistaakseen, että juutalainen ja pakana ovat molemmat tehneet syntiä (toinen lain kanssa ja toinen ilman) ( Room. 2:12. Siten kaikki ovat syyllisiä ja kaikki ovat syntiä tehneet ( Room. 2:23.ja molemmat tuomitaan kuolemaan Room. 5:12 [Avaa Logos Bible Softwaressa (jos saatavilla)] ). Paavali ottaa kaksi kokonaista lukua (3 ja 4) todistaakseen, että lain alaiset ja pakanat pelastuvat molemmat täsmälleen samalla tavalla – uskon kautta. Eivät vain he, vaan myös Abraham, joka tuli lain eteen, pelastui samalla tavalla – uskon kautta. Roomalaiskirjeen koko pointti on opettaa, että juutalaisille ja pakanoille on vain yksi evankeliumi. Itse asiassa hän avaa kirjan sanomalla: " Sillä minä en häpeä Kristuksen evankeliumia, sillä se on Jumalan voima pelastukseksi jokaiselle, joka uskoo, ensin juutalaiselle ja myös kreikkalaiselle ." ( Room. 1:16. Sekä juutalaisille että pakanoille on vain yksi evankeliumi. :thumbup:

Nämä ihmiset nostavat Paavalin korkeammalle kuin Herra Jeesus, joka sanoi: "En minä kuitenkaan pidä henkeäni itselleni minkään arvoisena, kunhan vain täytän juoksuni ja sen viran, jonka minä Herralta Jeesukselta olen saanut: Jumalan armon evankeliumin todistamisen.
Ja nyt, katso, minä tiedän, ettette enää saa nähdä minun kasvojani, ei kukaan teistä, joiden keskuudessa minä olen vaeltanut ja saarnannut valtakuntaa” Apostolien teot 20:24-25, Paavali saarnasi sekä Valtakuntaa että armon evankeliumia. Ne ovat sama asia, sama apostoli saarnannut. Nämä eivät selvästikään ole kaksi viestiä tai evankeliumia, vaan yksinkertaisesti saman evankeliumin eri puolia.

Galatalaiskirjeessä 2: Paavali todistaa, että hänen ja Pietarin ja muiden apostolien saarnaama sanoma on täsmälleen sama evankeliumi. Hän korostaa, ettei hän saanut sanomaaan Jerusalemissa olevilta, vaan suoraan Herralta. Mutta sitten 15 vuoden kuluttua hän meni Jerusalemiin vertaamaan oppiaan heidän oppiinsa, mutta huomasi, että ne kaksitoista ja hän saarnasivat täsmälleen samaa sanomaa: " Ja nuo, joita jonakin pidettiin - millaisia lienevät olleet, ei kuulu minuun; Jumala ei katso henkilöön - nuo arvossapidetyt eivät velvoittaneet minua mihinkään enempään, ” ( Gal. 2:6, painotukseni).

Kuitenkin nämä kaksi evankeliumiihmisiä riippuvat koko väitteensä seuraavan jakeen virheellisestä tulkinnasta: " Mutta päinvastoin, kun he näkivät, että ympärileikkaamattomien evankeliumi oli uskottu minulle, niin kuin ympärileikattujen evankeliumi Pietarille " ( Galatalaiskirje 2:7 Tästä he rakentavat ajatuksen, että on olemassa kaksi evankeliumia. Mutta he riistävät jakeen seitsemän irti jakeen kuuden asiayhteydestä, joka sanoo viestin olevan sama. Toiseksi, he tulkitsevat jakeen tahallaan väärin, kun sen ilmeinen tarkoitus oli sanoa, että "Paavali vie evankeliumin pakanoille, kun taas he veivät evankeliumin juutalaisille". Ei ole kahta evankeliumia, vaan kaksi yleisöä.

Jälleen kerran, lukisivatko nämä miehet vain pari jaetta pidemmälle, merkitys olisi selvä: " ja kun olivat tulleet tuntemaan sen armon, mikä oli minulle annettu, niin Jaakob ja Keefas ja Johannes, joita pidettiin pylväinä, antoivat minulle ja Barnabaalle yhteisen työn merkiksi kättä, mennäksemme, me pakanain keskuuteen ja he ympärileikattujen. ” ( Gal. 2:9.
Henkilökohtaisesti sanottuna en lakkaa hämmästymästä, kuinka ihmisistä, jotka eivät osaa lukea edes yhtä lukua asian yhteydessä, tulee vaikutusvaltaisia ​​ja suosittuja "opettajia"! Mutta se on avain koko tähän harhaoppiin: säkeet on ymmärrettävä niiden kapeassa ja laajemmassa kontekstissa – se on todellakin niin yksinkertaista. Tässä ei ole kyse edes alkuperäisten kielten ymmärtämisestä, vaan yksinkertaisesti koko Raamatun lukemisesta ja yksittäisten jakeiden ymmärtämisestä Jumalan sanan kokonaisuuden yhteydessä. :thumbup:

Paavali saarnasi parannusta
Yksi merkki siitä, että henkilö pitää kiinni kahdesta evankeliumin virheestä, on usein näkyvissä ajatuksessa, että parannus ei ole osa pakanoille suunnattua evankeliumia.

Ennen kuin tarkastellaan Paavalin opetusta, osa Herran Jeesuksen opetuslapsille antamista ohjeista, sellaisina kuin pakana, Luukas, ja kirjoitettu pakanoille, kuuluu: " ja että parannusta ja syntien anteeksiantamista tulee saarnata Hänen nimessään kaikille kansoille alkaen koko. Jerusalemista. ” ( Luuk. 24:47 Parannusta ei ollut tarkoitus saarnata vain Jerusalemissa, vaan kaikille kansoille ( etnos ).

Määritellessään evankeliumia sekä juutalaisille että pakanoille Paavali sanoo: "Vai halveksitko hänen hyvyytensä ja kärsivällisyytensä ja pitkämielisyytensä runsautta, etkä tiedä, että Jumalan hyvyys vetää sinua parannukseen? ” ( Room. 2:4

Sanaa "kolminaisuus" ei esiinny missään Raamatussa, ja silti käsite on kaikkialla sen sivuilla. Samalla tavalla Paavali ei käytä paljoa sanaa "katumus", mutta jokaisessa hänen kirjeessään on oppi: " Mitä me sitten sanomme? Pysymmekö synnissä, jotta armo tulisi runsaaksi? Ei varmastikaan! Kuinka me, jotka kuolimme synnille, voimme enää elää siinä? ” ( Room. 6:1-2. Eikö se ole käsky tehdä parannus? Tai: "Sillä itse he kertovat meistä, millainen meidän tulomme teidän tykönne oli ja kuinka te epäjumalista käännyitte Jumalan tykö, palvelemaan elävää ja totista Jumalaa " 1. Tessalonikalaiskirje 1:9 Jos tämä ei ole katumuksen kuvaus, mikä sitten on?

Luukas on hyvin täsmällinen, että Paavali todellakin saarnasi parannusta pakanoille:

Puhuessaan kreikkalaisille filosofeille Ateenassa hän sanoi: "Noita tietämättömyyden aikoja Jumala on kärsinyt, mutta nyt hän tekee tiettäväksi, että kaikkien ihmisten kaikkialla on tehtävä parannus. " ( Apostolien teot 17:30
"Näin Herran sana voimallisesti kasvoi ja vahvistui.
Kun kaikki tämä oli tapahtunut, niin Paavali hengessä päätti kulkea Makedonian ja Akaian kautta ja matkustaa Jerusalemiin ja sanoi: "Käytyäni siellä minun pitää nähdä myös Rooma".
Todistaessaan Agrippan (pakanai) edessä Paavali sanoo, että hän ” …vaan saarnasin ensin sekä Damaskon että Jerusalemin asukkaille, ja sitten koko Juudean maalle ja pakanoille parannusta ja kääntymystä Jumalan puoleen, ja että he tekisivät parannuksen soveliaita tekoja.” ( Apostolien teot 26:20

Paavali julistaa heidät harhaoppisiksi
On melkein kuin Paavalilla olisi mielessään nähmyt ihmiset, kun hän kirjoitti: " Jos joku muuta oppia opettaa eikä pitäydy meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen terveisiin sanoihin eikä siihen oppiin, joka on jumalisuuden mukainen, niin hän on paisunut eikä ymmärrä mitään, vaan on riitakysymyksien ja sanakiistojen kipeä, joista syntyy kateutta, riitaa, herjauksia, pahoja epäluuloja, alituisia kinastuksia niiden ihmisten kesken, jotka ovat turmeltuneet mieleltään ja totuuden menettäneet ja jotka pitävät jumalisuutta keinona voiton saamiseen. ” ( 1. Timoteukselle 6:3-5

He eivät hyväksy (yhdy) Herran Jeesuksen sanoihin ja ovat selvästi ristiriidassa Hänen kanssaan monissa asioissa. Heidän epäjumalansa Paavali sanoo, että heidän mielensä on turmeltunut, heillä ei ole totuutta, ja meidän täytyy vetäytyä (erikseen) heistä. :thumbup:

Lisäresurssit
Bob DeWaay kirjoitti aiheesta erinomaisen artikkelin: https://cicministry.org/commentary/issue108.htm

Harry Ironside kirjoitti kokonaisen kirjan Bullingerismista (ennen nykyaikaisia ​​iteraatioita), joka on erittäin hyödyllinen tämän virheen ymmärtämisessä ja kumoamisessa ja on saatavilla ilmaiseksi: http://www.biblelineministries.org/onli ...

Anton Bosch
Los Angeles
26. helmikuuta 2021
Kuva
Ps. 25:4 Herra, neuvo minulle tiesi, opeta minulle polkusi.

"My bride" (Minun morsiameni)
https://www.youtube.com/watch?v=hi79J_jjth8
Ikuinen koti
https://www.youtube.com/watch?v=c67sE5RG_Kw
Siksi tänään kiitän Timi
https://www.youtube.com/watch?v=PPre6Vt8VmA
Olet Turva paikani You are My Hiding
https://www.youtube.com/watch?v=4sKGTzn1qT4
När Löven Faller
https://www.youtube.com/watch?v=4pvbg4e9vPE
iikku
ylläpitäjä