Kirjanen KAIKKI TE, JOTKA OLETTE TULLEET HÄNEN LUOKSENSA

lainauksia Frank Mangs ym

Kirjanen KAIKKI TE, JOTKA OLETTE TULLEET HÄNEN LUOKSENSA

ViestiKirjoittaja iikku » 23.01.2026 14:36

KAIKKI TE, JOTKA OLETTE TULLEET HÄNEN LUOKSENSA

"Tulkaa minun luokseni." --MATT. 11:28

"Pysykää minussa." -- JOHANNES 15:4

JUURI teille, jotka olette kuulleet ja ottaneet vastaan ​​kutsun: "Tulkaa minun luokseni", tulee tämä uusi kutsu: "Pysykää minussa." Sanoma tulee samalta rakastavalta Vapahtajalta. Ette epäilemättä ole koskaan katunut tulleet Hänen kutsuunsa. Te koitte, että Hänen sanansa oli totuus; kaikki Hänen lupauksensa Hän täytti; Hän teki teidät osallisiksi Hänen rakkautensa siunauksista ja ilosta. Eikö Hänen tervetulotoivotuksensa ollut mitä sydämellisin, Hänen anteeksiantonsa täydellinen ja ilmainen, Hänen rakkautensa mitä suloisin ja kallisarvoisin? Teillä oli useammin kuin kerran, tullessanne Hänen luokseen ensimmäisen kerran, syytä sanoa: "Minulle ei kerrottu puoltakaan."

Ja silti olet joutunut valittamaan pettymyksestä: ajan kuluessa odotuksesi eivät toteutuneet. Siunaukset, joista kerran nautit, katosivat; ensimmäisen kohtaamisesi Vapahtajasi kanssa tuoma rakkaus ja ilo ovat syventymisen sijaan himmenneet ja heikentyneet. Ja usein olet miettinyt, mikä voisi olla syy siihen, miksi tällaisen mahtavan ja rakastavan Vapahtajan kanssa pelastuskokemuksesi ei olisi voinut olla täydempi.

Vastaus on hyvin yksinkertainen. Sinä eksyit pois Hänestä. Hänen antamansa siunaukset liittyvät kaikki Hänen kutsuunsa "Tule minun luokseni", ja niistä voi nauttia vain läheisessä yhteydessä Hänen kanssaan. Et joko täysin ymmärtänyt tai muistanut oikein, että kutsu tarkoitti: "Tule minun luokseni jäämään." Ja kuitenkin tämä oli todellakin Hänen tarkoituksensa, kun Hän ensimmäisen kerran kutsui sinut luokseen. Se ei ollut virkistää sinua muutamaksi lyhyeksi tunniksi kääntymyksesi jälkeen Hänen rakkautensa ja vapautuksensa ilolla ja sitten lähettää sinut vaeltamaan surussa ja synnissä. Hän oli määrännyt sinut johonkin parempaan kuin lyhytaikaiseen autuuteen, josta saisi nauttia vain erityisen hartauden ja rukouksen aikoina ja joka sitten katoaisi, kun sinun oli palattava niihin velvollisuuksiin, joissa suurin osa elämästäsi on käytettävä. Ei todellakaan; Hän oli valmistanut sinulle pysyvän asunnon Hänen kanssaan, jossa koko elämäsi ja jokainen sen hetki voitaisiin viettää, jossa jokapäiväisen elämäsi työ voitaisiin tehdä ja jossa koko ajan voisit nauttia katkeamattomasta yhteydestä Hänen kanssaan. Juuri tätä Hän tarkoitti lisätessään ensimmäiseen sanaan "Tule minun luokseni": "Pysy minussa." Yhtä vilpitön ja uskollinen, yhtä rakastava ja hellä, kuin myötätunto, joka hengitti tuossa siunatussa "Tule", oli armo, joka lisäsi tämän yhtä siunatun "Pysy". Yhtä mahtava kuin vetovoima, jolla tuo ensimmäinen sana sinua veti puoleensa, olivat ne siteet, joilla tämä toinen sana, jos olisit vain kuunnellut sitä, olisi pitänyt sinut kiinni. Ja niin suuria kuin olivat siunaukset, joilla tuo tuleminen palkittiin, niin suuria, niin, ja paljon suurempia, olivat aarteet, joihin tuo pysyminen olisi antanut sinulle pääsyn.

Ja huomaa erityisesti, ettei Hän sanonut: "Tulkaa minun luokseni ja pysykää minun kanssani", vaan: "Pysykää minussa." Yhteyden piti olla paitsi katkeamaton, myös hyvin intiimi ja täydellinen. Hän avasi käsivartensa painaakseen teidät rintaansa vasten; Hän avasi sydämensä toivottaakseen teidät tervetulleiksi sinne; Hän avasi koko jumalallisen elämän ja rakkauden täyteytensä ja tarjoutui ottamaan teidät ylös yhteyteensä, tehdäkseen teidät täysin yhdeksi itsensä kanssa. Hänen sanoissaan "Pysykää minussa" oli syvällinen merkitys, jota ette voi vielä ymmärtää.

Ja yhtä vakavasti kuin Hän oli huutanut: "Tulkaa minun luokseni", Hän pyysi, jos vain olisit huomannut sen, "pysykää minussa". Kaikilla niillä motiiveilla, jotka olivat saaneet teidät tulemaan, Hän pyysi teitä pysymään. Oliko synnin pelko ja sen kirous se, joka ensin veti teidät puoleensa? Anteeksianto, jonka saitte ensimmäisen tulemisenne yhteydessä, kaikkine siitä virtaavine siunauksineen, voitiin vahvistaa ja täysin nauttia vain pysymällä Hänessä. Oliko se kaipaus tuntea ja nauttia Äärettömästä Rakkaudesta, joka kutsui teitä? Ensimmäinen tuleminen antoi maistettavaksi vain yksittäisiä pisaroita – vain pysyminen voi todella tyydyttää janoisen sielun ja antaa juotavaa nautinnon virroista, jotka ovat Hänen oikealla puolellaan. Oliko se väsynyt kaipaus vapautua synnin orjuudesta, tulla puhtaaksi ja pyhäksi ja siten löytää levon, Jumalan levon sielulle? Tämäkin voidaan toteuttaa vain, kun pysytte Hänessä – vain pysyminen Jeesuksessa antaa levon Hänessä. Tai jos se oli toivo perinnöstä kirkkaudessa ja iankaikkisesta kodista Äärettömän läsnäolossa: todellinen valmistautuminen tähän, samoin kuin sen siunattu esimaku tässä elämässä, suodaan vain niille, jotka pysyvät Hänessä. Totisesti, ei ole mitään, mikä olisi saanut sinut tulemaan, mikä ei vetoaisi tuhatkertaisesti suuremmalla voimalla: "Pysykää Hänessä." Teit hyvin tullessasi; teit paremmin jäädessäsi. Kuka tyytyy kuninkaan palatsiin etsittyään seisomaan ovella, kun hänet kutsutaan sisään asumaan kuninkaan läsnäolossa ja jakamaan Hänen kanssaan Hänen kuninkaallisen elämänsä kaikkea loistoa? Oi, astukaamme sisään ja jääkäämme sinne ja nauttikaamme täysin määrin kaikesta siitä rikkaudesta, jonka Hänen ihmeellinen rakkautensa on meille valmistanut!

Ja silti pelkään, että on monia, jotka ovat todella tulleet Jeesuksen luokse, mutta joiden on murheellisesti tunnustettava tietävänsä vain vähän tästä siunatusta Hänessä pysymisestä. Joidenkin kohdalla syynä on se, etteivät he koskaan täysin ymmärtäneet, että tämä oli Vapahtajan kutsun merkitys. Toisten kohdalla syy on se, että vaikka he kuulivat sanan, he eivät tienneet, että tällainen pysyvä yhteyselämä oli mahdollista ja todellakin heidän ulottuvillaan. Toiset sanovat, että vaikka he uskoivatkin, että sellainen elämä oli mahdollista ja etsivät sitä, he eivät ole vielä onnistuneet löytämään sen saavuttamisen salaisuutta. Ja toiset taas, valitettavasti, tunnustavat, että heidän oma uskottomuutensa on estänyt heitä nauttimasta siunauksesta. Kun Vapahtaja olisi halunnut pitää heidät, he eivät olleet valmiita jäämään; he eivät olleet valmiita luopumaan kaikesta ja aina, ainoastaan, kokonaan pysymään Jeesuksessa.

Kaikkien näiden luo tulen nyt Jeesuksen, heidän ja minun Lunastajani, nimessä siunatun sanoman kanssa: "Pysykää minussa." Hänen nimessään kutsun heidät tulemaan ja mietiskelemään kanssani päivittäin jonkin aikaa sen merkitystä, sen opetuksia, sen vaatimuksia ja sen lupauksia. Tiedän, kuinka monta ja nuorelle uskovalle kuinka vaikeita kysymyksiä siihen liittyy. Erityisesti on kysymys eri puolineen mahdollisuudesta väsyttävän työn ja jatkuvan häiriötekijöiden keskellä ylläpitää tai pikemminkin pysyä pysyvässä yhteydessä. En pyri poistamaan kaikkia vaikeuksia; tämä on yksin Jeesuksen Kristuksen itsensä tehtävä Pyhän Henkensä kautta. Mutta se, mitä haluaisin Jumalan armosta tehdä, on toistaa päivästä toiseen Mestarin siunattua käskyä: "Pysykää minussa", kunnes se iskee sydämeen ja löytää sieltä paikan, eikä sitä enää unohdeta tai laiminlyödä. Toivoisin, että Pyhän Raamatun valossa pohdiskelisimme sen merkitystä, kunnes ymmärryksemme, tuo sydämen portti, avautuu käsittämään jotakin siitä, mitä se tarjoaa ja odottaa. Näin löydämme keinot sen saavuttamiseksi ja opimme tietämään, mikä estää meitä siitä ja mikä voi auttaa meitä siinä. Näin tunnemme sen vaatimukset ja tunnemme pakottavaa tarvetta tunnustaa, ettei voi olla todellista uskollisuutta Kuninkaallemme ilman, että yksinkertaisesti ja sydämestämme hyväksymme myös tämän Hänen käskynsä. Näin katselemme sen siunausta, kunnes halu syttyy ja tahto kaikella energiallamme herää vaatimaan ja omistamaan sanoinkuvaamattoman siunauksen.

Tulkaa, veljeni, ja asettakaamme päivä päivältä hänen jalkojensa juureen ja mietiskelkäämme tätä hänen sanaansa, katse kiinnitettynä yksin häneen. Asettakaamme hiljaisessa luottamuksessa hänen eteensä, odottaen kuulevamme hänen pyhän äänensä – hiljaisen, pienen äänen, joka on mahtavampi kuin kallioita repivä myrsky – hengittävän elävää henkeään meissä, kun hän puhuu: "Pysykää minussa." Sielu, joka todella kuulee Jeesuksen itsensä puhuvan sanan, saa sanan mukana voiman hyväksyä ja pitää kiinni hänen tarjoamastaan ​​siunauksesta.

Ja Sinä, siunattu Vapahtaja, ehkä haluat puhua meille; anna meidän jokaisen kuulla siunattu äänesi. Syvän tarpeen tunne ja ihmeellisen rakkautesi usko yhdistettynä näkemiseen siitä ihmeellisesti siunatusta elämästä, jonka odotat meille antavasi, saakoon meidät kuuntelemaan ja tottelemaan niin usein kuin puhut: "Pysy minussa." Olkoon sydämemme vastaus päivä päivältä selkeämpi ja täydellisempi: "Siunattu Vapahtaja, minä pysyn sinussa."

:thumbup: :clap:
Kuva
Ps. 25:4 Herra, neuvo minulle tiesi, opeta minulle polkusi.

"My bride" (Minun morsiameni)
https://www.youtube.com/watch?v=hi79J_jjth8
Ikuinen koti
https://www.youtube.com/watch?v=c67sE5RG_Kw
Siksi tänään kiitän Timi
https://www.youtube.com/watch?v=PPre6Vt8VmA
Olet Turva paikani You are My Hiding
https://www.youtube.com/watch?v=4sKGTzn1qT4
När Löven Faller
https://www.youtube.com/watch?v=4pvbg4e9vPE
iikku
ylläpitäjä

Re: Kirjanen KAIKKI TE, JOTKA OLETTE TULLEET HÄNEN LUOKSENSA

ViestiKirjoittaja iikku » 23.01.2026 14:38

JA TE LÖYDÄTTE LEVON SIELUILLENE

"Tulkaa minun luokseni, niin minä annan teille levon. Ottakaa minun ikeeni harteillenne ja oppikaa minusta, niin te löydätte levon sielullenne." - Matt. 11:28-29

LEPO sielulle: Tämä oli ensimmäinen lupaus, jolla Vapahtaja yritti voittaa raskaan taakan alaisen syntisen. Vaikka se näyttää yksinkertaiselta, lupaus on todellakin niin suuri ja kattava kuin löytää voi. Lepo sielulle – eikö se tarkoita vapautumista kaikista peloista, jokaisen puutteen tyydyttämistä, jokaisen halun täyttymistä? Ja nyt ei mikään muu kuin tämä on palkinto, jolla Vapahtaja houkuttelee takaisin eksyneen – joka suree, ettei lepo ole ollut niin pysyvää tai niin täydellistä kuin se oli toivonut – palaamaan ja pysymään Hänessä. Mikään muu kuin tämä oli syy siihen, miksi lepoa ei joko ole löytynyt, tai jos se on löytynyt, se on häiriintynyt tai kadonnut uudelleen: et pysynyt Hänessä, et pysynyt Hänessä.

Oletko koskaan huomannut, kuinka Vapahtajan alkuperäisessä kutsussa tulla Hänen luokseen levon lupaus toistettiin kahdesti, ja ehdot vaihtelivat niin paljon, että olisi voinut antaa ymmärtää, että pysyvä lepo löytyy vain pysyvästä läheisyydestä. Ensin Vapahtaja sanoo: "Tulkaa minun luokseni, niin minä annan teille levon"; juuri sillä hetkellä, kun tulette ja uskotte, minä annan teille levon – anteeksiannon ja hyväksymisen levon – levon rakkaudessani. Mutta tiedämme, että kaikki, mitä Jumala antaa, tarvitsee aikaa tullakseen täysin omaksemme; se on pidettävä lujasti kiinni, omaksuttava ja sulautettava sisimpäämme; ilman tätä edes Kristuksen antaminen ei voi tehdä siitä omaamme, täydessä kokemuksessa ja nautinnossa. Ja niin Vapahtaja toistaa lupauksensa sanoin, jotka selvästi eivät puhu niinkään alkuperäisestä levosta, jolla Hän toivottaa väsyneen tervetulleeksi, vaan syvemmästä ja henkilökohtaisesti omaksumasta levosta sielulle, joka pysyy Hänen luonaan. Hän ei nyt sano vain: "Tulkaa minun luokseni", vaan "Ottakaa minun ikeeni harteillenne ja oppikaa minusta"; Tulkaa oppineiksini, antautukaa koulutukseeni, alistukaa kaikessa tahtooni, antakaa koko elämänne olla yhtä minun elämäni kanssa – toisin sanoen, pysykää minussa. Ja sitten Hän lisää, ei ainoastaan: "Minä annan", vaan "te löydätte levon sieluillenne". Levosta, jonka Hän antoi tullessaan, tulee jotain, minkä olette todella löytäneet ja tehneet omaksenne – syvemmästä pysyvästä levosta, joka tulee pidemmästä tuttavuudesta ja läheisemmästä yhteydestä, täydellisestä antautumisesta ja syvemmästä myötätunnosta. "Ottakaa minun ikeeni ja oppikaa minusta", "Pysykää minussa" – tämä on tie pysyvään lepoon.

Eivätkö nämä Vapahtajan sanat paljasta sitä, mitä olet ehkä usein turhaan etsinyt tietää: kuinka lepo, josta toisinaan nautit, niin usein katoaa? Sen on täytynyt olla tämä: et ollut ymmärtänyt, kuinka täydellinen antautuminen Jeesukselle on täydellisen levon salaisuus. Koko elämän antaminen Hänelle, jotta vain Hän hallitsee ja järjestää sitä; Hänen ikeensä ottaminen ja alistuminen johdatukseen ja opetukseen, oppiminen Häneltä; Hänessä pysyminen, oleminen ja tekeminen vain sitä, mitä Hän tahtoo – nämä ovat opetuslapseuden ehdot, joita ilman ei voi ajatellakaan sen levon säilyttämistä, joka annettiin ensimmäisen Kristuksen luokse tullessa. Lepo on Kristuksessa, eikä jotain, mitä Hän antaa erillään itsestään, ja siksi vain Hänet omaamalla lepo voidaan todella säilyttää ja nauttia.

Koska niin monet nuoret uskovat eivät omaksu tätä totuutta, loput katoavat niin nopeasti. Jotkut eivät todellakaan tienneet; heille ei koskaan opetettu, kuinka Jeesus vaatii jakamatonta uskollisuutta koko sydämestään ja elämästään; kuinka koko elämässä ei ole kohtaa, jota Hän ei haluaisi hallita; kuinka hänen opetuslastensa tulisi pyrkiä vain miellyttämään Häntä pienimmissäkin asioissa. He eivät tienneet, kuinka täydellisen pyhityksen Jeesus vaati. Toisilla, joilla oli jonkinlainen käsitys siitä, millaista pyhää elämää kristityn tulisi elää, virhe oli toisenlainen: he eivät voineet uskoa, että sellainen elämä olisi mahdollinen saavutus. Jeesuksen ieksen ottaminen, kantaminen ja hetkeksikään pois heittämättä näyttäisi vaativan sellaista ponnistelua ja sellaista hyvyyttä, että se oli täysin heidän ulottumattomissaan. Ajatus aina, koko päivän Jeesuksessa pysymisestä oli liian korkealla – jotain, mihin he saattaisivat päästä pyhän ja kasvavan elämän jälkeen, mutta ei varmasti sitä, millä heikko aloittelija voisi aloittaa. He eivät tienneet, kuinka Jeesus puhui totta sanoessaan: "Minun ikeeni on sovelias"; kuinka oikea ies antaa levon, sillä sillä hetkellä, kun sielu antautuu tottelemaan, Herra itse antaa voiman ja ilon tehdä se. He eivät huomanneet, kuinka Hän sanoi: "Oppikaa minulta", ja lisäsi: "Minä olen sävyisä ja nöyrä sydämeltäni", vakuuttaakseen heille, että Hänen lempeytensä täyttäisi heidän kaikki tarpeensa ja kantaisi heitä niin kuin äiti kantaa heikkoa lastaan. Oi, he eivät tienneet, että sanoessaan: "Pysykää minussa", Hän pyysi vain antautumista itselleen, Hänen kaikkivaltias rakkautensa pitäisi heidät lujasti, varjelisi ja siunaisi heitä. Ja niin, kuten jotkut olivat eksyneet täydellisen pyhityksen puutteesta, niin nämäkin epäonnistuivat, koska he eivät täysin luottaneet. Nämä kaksi, pyhitys ja usko, ovat kristillisen elämän olennaiset elementit – kaiken antaminen Jeesukselle, kaiken vastaanottaminen Jeesukselta. Ne sisältyvät toisiinsa; ne yhdistyvät yhdessä sanassa – antautuminen. Täydellinen antautuminen on sekä tottelemista että luottamista, sekä luottamista että tottelemista.

Kun alussa oli tällainen väärinkäsitys, ei ole ihme, ettei opetuslapsen elämä ollutkaan niin iloista tai voimakasta kuin oli toivottu. Joissakin asioissa sinut johdatettiin syntiin tietämättäsi, koska et ollut oppinut, kuinka täysin Jeesus halusi hallita sinua, etkä voinut pysyä oikeassa hetkeäkään, ellei Hän ollut aivan lähelläsi. Toisissa asioissa tiesit, mitä synti oli, mutta sinulla ei ollut voimaa voittaa sitä, koska et tiennyt tai uskonut, kuinka täysin Jeesus ottaisi sinusta vastuun varjellakseen ja auttaakseen sinua. Joka tapauksessa ei kestänyt kauan, kun ensimmäisen rakkautesi kirkas ilo katosi, ja polkusi, sen sijaan, että se olisi ollut kuin vanhurskaiden polku, joka loistaa yhä kirkkaammin täyteen päivään asti, muuttui kuin Israelin vaellus erämaassa – aina matkalla, ei koskaan kovin pitkälle, ja silti aina jääden paitsi luvatusta levosta. Väsynyt sielu, niin monien vuosien ajan ajettu edestakaisin kuin läähättävä peura, oi tule ja opi tänä päivänä läksy, että on olemassa paikka, jossa turvallisuus ja voitto, jossa rauha ja lepo ovat aina varmoja, ja että tuo paikka on aina avoinna sinulle – Jeesuksen sydän.

Mutta voi! Kuulen jonkun sanovan, että juuri tämä Jeesuksessa pysyminen, aina hänen iesteensä kantaminen, oppiminen hänestä on niin vaikeaa, ja jo tämä ponnistelu tämän saavuttamiseksi usein häiritsee lepoa jopa enemmän kuin synti tai maailma. Mikä virhe sanoa näin, ja kuitenkin kuinka usein nuo sanat kuullaankaan! Väsyttääkö matkalaisen levätä talossa tai vuoteella, josta hän etsii lepoa väsymyksestään? Vai onko pienelle lapselle työlästä levätä äitinsä sylissä? Eikö talo pidä matkalaista suojassaan? Eivätkö äidin sylit tue ja pidä pientä? Ja niin on Jeesuksen laita. Sielun tarvitsee vain antautua hänelle, olla hiljaa ja levätä siinä luottamuksessa, että hänen rakkautensa on ottanut tehtäväkseen ja että hänen uskollisuutensa suorittaa työn pitää se turvassa hänen povensa suojassa. Oi, se johtuu siitä, että siunaus on niin suuri, etteivät pienet sydämemme voi nousta käsittämään sitä; on kuin emme voisi uskoa, että Kristus, Kaikkivaltias, todella opettaa ja varjelee meitä koko päivän. Ja kuitenkin juuri tätä Hän on luvannut, sillä ilman tätä Hän ei voi todella antaa meille lepoa. Juuri kun sydämemme omaksuu tämän totuuden, Hän todella tarkoittaa sitä sanoessaan: "Pysykää minussa", "Oppikaa minulta", ja että on Hänen oma työnsä pitää meidät pysyvinä, kun antaudumme Hänelle, että uskaltaudumme heittäytymään Hänen rakkautensa käsivarsiin ja jättäytymään Hänen siunattuun suojelukseensa. Ei ies, vaan ikeen vastustaminen, tee vaikeudesta; kokosydäminen antautuminen Jeesukselle, joka on sekä Mestarimme että Vartijamme, löytää ja varmistaa levon.

Tule, veljeni, ja alkakaamme tänään ottaa vastaan ​​Jeesuksen sanat kaikessa yksinkertaisuudessa. Se on selkeä käsky: "Ottakaa minun ikeeni ja oppikaa minusta", "Pysykää minussa." Käskyä on toteltava. Kuuliainen oppilas ei kysy mahdollisuuksista tai tuloksista; hän ottaa vastaan ​​jokaisen käskyn sillä luottamuksella, että hänen opettajansa on antanut kaiken tarvittavan. Voima ja sinnikkyys pysyä levossa ja siunaus pysymisessä – Vapahtajan on huolehdittava tästä; minun on toteltava, Hänen on huolehdittava. Hyväksykäämme tänään välittömästi kuuliaisina käsky ja vastatkaamme rohkeasti: "Vapahtaja, minä pysyn sinussa. Sinun käskystäsi otan sinun ikeesi; otan velvollisuuden vastaan ​​viipymättä; minä pysyn sinussa." Jokainen epäonnistumisen tietoisuus vain antakoon käskylle uutta painoarvoa ja opettakoon meitä kuuntelemaan vilpittömämmin kuin koskaan, kunnes Henki jälleen antaa meille kuulla Jeesuksen äänen sanovan rakkaudella ja auktoriteetilla, joka herättää sekä toivoa että kuuliaisuutta: "Lapsi, pysy minussa." Tuo sana, jota kuunnellaan tulevan hänestä itsestään, lopettaa kaiken epäilyn – on jumalallinen lupaus siitä, mikä varmasti annetaan. Ja sen merkitys tulkitaan yhä yksinkertaisemmin. Jeesuksessa pysyminen ei ole muuta kuin itsensä antamista hallittavaksi, opetettavaksi ja johdettavaksi, ja siten lepäämistä iankaikkisen rakkauden käsivarsissa.

Siunattu lepo! Jumalan oman levon hedelmä, esimaku ja yhteys! Sen löytävät ne, jotka näin tulevat Jeesuksen luo pysyäkseen hänessä. Se on Jumalan rauha, iankaikkisen maailman suuri tyyneys, joka ylittää kaiken ymmärryksen ja varjelee sydämen ja mielen. Tämän armon turvin meillä on voimaa jokaiseen velvollisuuteen, rohkeutta jokaiseen taisteluun, siunaus jokaisessa ristissä ja iankaikkisen elämän ilo itse kuolemassa.

Oi Vapahtajani! jos sydämeni joskus epäilisi tai pelkäisi uudelleen, ikään kuin siunaus olisi liian suuri odotettavaksi tai liian korkea saavutettavaksi, anna minun kuulla äänesi, joka herättää uskoni ja kuuliaisuuteni: "Pysykää minussa"; "Ottakaa minun ikeeni harteillenne ja oppikaa minusta; niin te löydätte levon sielullenne." :thumbup:
Kuva

Ikuinen koti
Siksi tänään kiitän Timi
När Löven Faller
iikku
ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja iikku » 23.01.2026 14:43

LUOTTAMINEN HÄNEEN PITÄMISEEN

"Sitä minä pyrin tavoittamaan, jotta voisin käsittää sen, minkä tähden Kristus Jeesus on minutkin ottanut." -- Fil. 3:12

Useampi kuin yksi myöntää, että on pyhä velvollisuus ja siunattu etuoikeus pysyä Kristuksessa, mutta kavahtaa jatkuvasti kysymystä: Onko mahdollista elää katkeamattomassa yhteydessä Vapahtajan kanssa? Merkittävät kristityt, joille on annettu erityisiä tilaisuuksia kehittää tätä armoa, voivat saavuttaa sen; suuri enemmistö opetuslapsista, joiden elämä jumalallisesta määräyksestä on niin täysin täynnä tämän elämän asioita, sitä tuskin voi odottaa. Mitä enemmän he kuulevat tästä elämästä, sitä syvemmälle he ymmärtävät sen kirkkauden ja autuaan, eivätkä ole mitään, mitä he eivät uhraisi päästäkseen siitä osallisiksi. Mutta he ovat liian heikkoja, liian uskottomia – he eivät koskaan voi saavuttaa sitä.

Rakkaat sielut! Kuinka vähän he tietävätkään, että Kristuksessa pysyminen on tarkoitettu vain heikoille ja sopii niin kauniisti heidän heikkouteensa. Se ei ole jonkin suuren teon tekemistä, eikä se vaadi meiltä ensin hyvin pyhää ja omistautunutta elämää. Ei, se on yksinkertaisesti heikkoutta, joka antaa itsensä Voimallisen varjeltavaksi – uskottoman, joka heittäytyy Hänen varaansa, joka on täysin luotettava ja totuudenmukainen. Hänessä pysyminen ei ole työ, joka meidän on tehtävä ehtona Hänen pelastuksensa nauttimiselle, vaan suostumus antaa Hänen tehdä kaikki puolestamme, meissä ja meidän kauttamme. Se on työ, jonka Hän tekee meidän puolestamme – Hänen lunastavan rakkautensa hedelmä ja voima. Meidän osamme on yksinkertaisesti antaa periksi, luottaa ja odottaa sitä, mitä Hän on luvannut tehdä.

Juuri tämä hiljainen odotus ja luottamus, joka lepää Kristuksen sanassa, että Hänessä on valmistettu pysyvä paikka, jota kristittyjen keskuudessa niin kovasti puuttuu. He tuskin näkevät aikaa tai vaivaa ymmärtääkseen, että kun Hän sanoo: "Pysykää minussa", Hän tarjoaa itsensä, Israelin vartijan, joka ei torku eikä nuku, kaikella voimallaan ja rakkaudellaan sielun eläväksi kodiksi, jossa Hänen armonsa mahtavat vaikutukset ovat vahvempia pitämään, kuin kaikki heidän heikkoutensa johtamaan harhaan. Heidän käsityksensä armosta on tämä: että heidän kääntymyksensä ja anteeksiantonsa ovat Jumalan työtä, mutta että nyt, kiitollisuudesta Jumalalle, heidän työnsä on elää kristittyinä ja seurata Jeesusta. Aina on ajatus työstä, joka on tehtävä, ja vaikka he rukoilevat apua, työ on silti heidän. He epäonnistuvat jatkuvasti ja menettävät toivonsa, ja epätoivo vain lisää avuttomuutta. Ei, eksyvä; niin kuin Jeesus veti sinua puoleensa, kun Hän sanoi: "Tule", niin Jeesus pitää sinut, kun Hän sanoo: "Pysy." Armo tulla ja armo pysyä ovat yhtäläisiä yksin Häneltä. Sana 'Tule', kuultu, mietiskelty, hyväksytty, oli rakkauden side, joka veti sinut lähelle; sana 'Pysy' on myös side, jolla Hän pitää sinusta kiinni ja sitoo sinut itseensä. Anna sielun vain kuunnella Jeesuksen ääntä. "Minussa", Hän sanoo, "on sinun paikkasi - kaikkivaltiaissa käsivarsissani. Minä rakastan sinua niin, minä puhun: Pysy minussa; varmasti sinä voit luottaa minuun." Jeesuksen ääni, joka tulee sisään ja asuu sielussa, ei voi olla vaatimatta vastausta: "Kyllä, Vapahtaja, sinussa minä voin, minä tahdon pysyä."

Pysykää minussa: Nämä sanat eivät ole Mooseksen laki, joka vaatisi syntisiltä sitä, mitä he eivät voi tehdä. Ne ovat rakkauden käsky, joka on aina vain lupaus eri muodossa. Ajattele tätä, kunnes kaikki taakan, pelon ja epätoivon tunteet katoavat, ja ensimmäinen ajatus, joka tulee mieleesi kuullessasi Jeesuksessa pysymisestä, on kirkas ja iloinen toivo: se on minulle, tiedän, että nautin siitä. Et ole lain alaisuudessa, sen hellittämättömän Tee-käskyn kanssa, vaan armon alaisuudessa, sen siunatun Usko-käskyn kanssa, mitä Kristus tekee puolestasi. Ja jos kysytään: "Mutta varmasti meillä on jotain tehtävää?", vastaus on: "Tekemisemme ja työskentelymme ovat vain Kristuksen työn hedelmää meissä." Juuri silloin, kun sielu muuttuu täysin passiiviseksi, katsoen ja leväten siinä, mitä Kristuksen on tehtävä, sen energiat heräävät korkeimpaan toimintaansa, ja me työskentelemme tehokkaimmin, koska tiedämme, että Hän toimii meissä. Juuri niin kuin näemme sanassa MINUSSA rakkauden mahtavat energiat, jotka kurottavat puoleemme omistaakseen ja pitääkseen meistä kiinni, niin kaikki tahtomme voima herää pysymään Hänessä.

Tämä yhteys Kristuksen työn ja meidän työmme välillä on kauniisti ilmaistu Paavalin sanoissa: "Minä pyrin siihen, että voisin käsittää sen, mihin Kristus Jeesus minutkin on ottanut." Koska hän tiesi, että mahtava ja uskollinen oli ottanut hänet yhdeksi itsensä kanssa loistavalla tarkoituksella, hän teki kaikkensa saavuttaakseen loistavan palkinnon. Usko, kokemus, täysi varmuus siitä, että "Kristus on ottanut minut", antoi hänelle rohkeutta ja voimaa jatkaa eteenpäin ja käsittää se, mihin hänet oli otettu. Jokainen uusi oivallus siitä suuresta päämäärästä, jota varten Kristus oli ottanut ja piti häntä otteessaan, herätti hänet uudelleen pyrkimään ei vähempään.

Paavalin ilmaus ja sen soveltaminen kristilliseen elämään ymmärretään parhaiten, jos ajattelemme isää, joka auttaa lastaan ​​kiipeämään jyrkänteen reunalle. Isä seisoo ylhäällä ja on ottanut poikaa kädestä auttaakseen häntä ylös. Hän osoittaa hänelle paikan, johon hän auttaa tätä asettumaan jaloilleen, kun tämä hyppää ylöspäin. Hyppy olisi liian korkea ja vaarallinen lapselle yksin, mutta isän käsi on hänen turvansa, ja hän hyppää päästäkseen kiinni siitä kohdasta, josta hänen isänsä on ottanut hänet kiinni. Isän voima pitää hänet turvassa ja nostaa hänet ylös ja kannustaa häntä käyttämään kaikkia voimansa.

Sellainen on Kristuksen ja sinun välinen suhde, oi heikko ja vapiseva uskova! Kiinnitä ensin katseesi siihen, mihin Hän on sinut ottanut. Se ei ole mitään muuta kuin pysyvää, katkeamatonta yhteyttä itsensä kanssa, johon Hän pyrkii sinua nostamaan. Kaikki, mitä olet jo saanut – anteeksianto ja rauha, Henki ja Hänen armonsa – ovat vain alustavia edellytyksiä tälle. Ja kaikki, mitä näet sinulle tulevaisuudessa luvattuna – pyhyys, hedelmällisyys ja iankaikkinen kirkkaus – on vain sen luonnollinen seuraus. Yhdistyminen itsensä kanssa ja siten Isän kanssa on Hänen korkein päämääränsä. Kiinnitä katseesi tähän ja katso, kunnes se erottuu eteesi selkeänä ja kiistattomana: Kristuksen tavoitteena on, että minä pysyn Hänessä.

Ja anna sitten toisen ajatuksen tulla sydämeesi: Tähän olen Kristuksen käsissä. Hänen kaikkivaltias voimansa on ottanut minuun otteen ja tarjoaa nyt nostaa minut sinne, minne Hän haluaisi minun olevan. Kiinnitä katseesi Kristukseen. Katso rakkautta, joka säteilee noissa silmissä ja joka kysyy, etkö voi luottaa Häneen, joka etsi ja löysi ja toi sinut lähelle, nyt varjellakseen sinua. Katso tuota voiman käsivartta ja sano, onko sinulla syytä olla varma siitä, että Hän todella kykenee pitämään sinut Hänessä.

Ja kun ajattelet paikkaa, johon Hän osoittaa – sitä siunattua paikkaa, johon Hän sinut vei – ja pidät katseesi kiinnitettynä itseensä, pitäen sinua kiinni ja odottaen nostaakseen sinut ylös, oi sano, etkö voisi juuri tänään ottaa ylöspäin suuntautuvaa askelta ja nousta astuaksesi tähän siunattuun elämään Kristuksessa pysyen? Niin, aloita heti ja sano: "Oi Jeesukseni, jos Sinä käsket minua ja jos Sinä lupaat nostaa ja pitää minut siellä, minä uskallan. Vavisten mutta luottaen sanon: Jeesus, minä pysyn Sinussa."

Rakas uskonveljeni, mene ja vietä aikaa kahden kesken Jeesuksen kanssa ja sano tämä Hänelle. En uskalla puhua sinulle Hänessä pysymisestä vain siksi, että herättäisin miellyttävän uskonnollisen tunteen. Jumalan totuuden mukaan on heti toimittava. Oi, anna itsesi tänä päivänä siunatulle Vapahtajalle antautumalla yhteen asiaan, jota Hän sinulta pyytää: anna itsesi pysyäksesi Hänessä. Hän itse saa sen aikaan sinussa. Voit luottaa siihen, että Hän pitää sinut luottavaisena ja pysyvänä.

Ja jos epäilykset jälleen heräävät tai epäonnistumisen katkera kokemus houkuttelee sinua epätoivoon, muista vain, mistä Paavali löysi voimansa: "Jeesus Kristus on minut ottanut kiinni." Tästä varmuudesta sinulla on voiman lähde. Siitä voit katsoa ylös siihen, mihin Hän on kiinnittänyt sydämensä, ja kiinnittää omasi sinne myös. Siitä saat luottamusta siihen, että Hän on aloittanut hyvän työn, jonka Hän myös tekee. Ja siinä luottamuksessa keräät rohkeutta päivä päivältä sanoa uudelleen: "'Minä pyrin eteenpäin, että minäkin voisin ottaa kiinni sen, minkä vuoksi Kristus Jeesus on minut ottanut kiinni.' Koska Jeesus on ottanut minuun otteen ja koska Jeesus varjelee minua, uskallan sanoa: Vapahtaja, minä pysyn sinussa."
Kuva

Ikuinen koti
Siksi tänään kiitän Timi
När Löven Faller
iikku
ylläpitäjä

ViestiKirjoittaja iikku » 01.02.2026 12:28

Luku 4 - VIINIINPUUHUN OKSANA

"Minä olen viinipuu, te olette oksat." - JOHANNES 15:5

Viinipuuvertauksen yhteydessä Herramme käytti ensimmäisen kerran ilmausta "Pysykää minussa". Tämä vertaus, niin yksinkertainen mutta silti niin rikas opetuksessaan, antaa meille parhaan ja täydellisimmän kuvan Herramme käskyn merkityksestä ja yhteydestä, johon Hän meidät kutsuu.

Vertaus opettaa meille tuon yhteyden luonteen. Viiniköynnöksen ja oksan välinen yhteys on elävä. Mikään ulkoinen, väliaikainen yhteys ei riitä; mikään ihmisen teko ei voi sitä saada aikaan: oksa, olipa se alkuperäinen tai oksastettu, on sellainen vain Luojan oman työn ansiosta, jonka ansiosta viiniköynnöksen elämä, mahla, lihavuus ja hedelmällisyys siirtyvät oksaan. Ja aivan samoin on uskovan laita. Hänen yhteytensä Herraansa ei ole inhimillisen viisauden tai tahdon teko, vaan Jumalan teko, jonka kautta Jumalan Pojan ja syntisen välille syntyy läheisin ja täydellisin elämän yhtymä. "Jumala on lähettänyt Poikansa Hengen teidän sydämiinne." Sama Henki, joka asui ja asuu edelleen Pojassa, tulee uskovan elämäksi; tuon yhden Hengen ykseydessä ja saman elämän yhteydessä, joka on Kristuksessa, hän on yhtä Hänen kanssaan. Kuten viiniköynnöksen ja oksan välillä, elämän yhtymä tekee ne yhdeksi.

Vertaus opettaa meille yhteyden täydellisyyden. Viiniköynnöksen ja oksan välinen yhteys on niin läheinen, että kumpikaan ei ole mitään ilman toista, että kumpikin on kokonaan ja vain toista varten.

Ilman viinipuuta oksa ei voi tehdä mitään. Viiniköynnökselle se on velkaa oikeutensa paikkaansa viinitarhassa, elämänsä ja hedelmällisyytensä. Ja niin Herra sanoo: "Ilman minua te ette voi tehdä mitään." Uskova voi joka päivä olla Jumalalle mieluisa vain siinä, mitä hän tekee hänessä asuvan Kristuksen voiman kautta. Pyhän Hengen päivittäinen elämänmahlan virtaaminen on hänen ainoa voimansa tuottaa hedelmää. Hän elää yksin Hänessä ja on joka hetki riippuvainen yksin Hänestä.

Ilman oksaa viinipuukaan ei voi tehdä mitään. Oksaton viinipuu ei voi kantaa hedelmää. Yhtä lailla välttämätön kuin viiniköynnös oksalle on oksa viinipuulle. Jeesuksen armon ihmeellinen alentuminen on niin suuri, että aivan kuten Hänen kansansa on riippuvainen Hänestä, Hän on tehnyt itsensä riippuvaiseksi heistä. Ilman opetuslapsiaan Hän ei voi jakaa siunaustaan ​​maailmalle; Hän ei voi tarjota syntisille taivaallisen Kanaanin rypäleitä. Älä ihmettele! Se on Hänen oma määräyksensä; ja tämä on se korkea kunnia, johon Hän on kutsunut lunastettunsa, että yhtä välttämätön kuin Hän on heille taivaassa, jotta Hänestä voidaan löytää heidän hedelmänsä, niin välttämättömiä he ovat Hänelle maan päällä, jotta heidän kauttaan voidaan löytää Hänen hedelmänsä. Uskovat, mietiskele tätä, kunnes sielunne kumartuu palvomaan Kristuksen ja uskovan välisen täydellisen yhteyden mysteerin edessä.

Enemmänkin on sanottava: niin kuin viinipuu eikä oksa ei ole mitään ilman toista, niin ei kumpikaan ole mitään ilman toista.

Kaikki, mitä viiniköynnöksellä on, kuuluu oksille. Viiniköynnös ei kerää maasta lihavuuttaan ja makeuttaan itselleen – kaikki, mitä sillä on, on oksien käytettävissä. Niin kuin se on emo, se on myös oksien palvelija. Ja Jeesus, jolle olemme elämämme velkaa, kuinka täydellisesti Hän antaa itsensä meidän puolestamme ja meille: "Sen kirkkauden, jonka sinä minulle annoit, minä olen antanut heille"; "Joka uskoo minuun, hän on tekevä myös niitä tekoja, joita minä teen, ja suurempiakin hän on tekevä." Kaikki Hänen täyteytensä ja kaikki Hänen rikkautensa ovat sinua varten, oi uskovainen; sillä viinipuu ei elä itselleen, ei pidä mitään itselleen, vaan on olemassa vain oksia varten. Kaikki, mitä Jeesus on taivaassa, Hän on meitä varten: Hänellä ei ole siellä mitään erillistä intressiä kuin meidän; edustajanamme Hän seisoo Isän edessä.

Ja kaikki, mitä oksalla on, kuuluu viinipuulle. Oksa ei ole olemassa itseään varten, vaan kantaakseen hedelmää, joka voi julistaa viinipuun erinomaisuutta: sillä ei ole olemassa mitään muuta tarkoitusta kuin palvella viinipuuta. Loistava kuva uskovan kutsumuksesta ja hänen täydellisestä omistautumisestaan ​​Herransa palvelukseen. Kun Jeesus antaa itsensä niin kokonaan hänelle, hän tuntee itsensä kehotetuksi olemaan kokonaan Herransa. Jokainen hänen olemuksensa voima, jokainen hänen elämänsä hetki, jokainen ajatus ja tunne kuuluu Jeesukselle, jotta hänestä ja Häntä varten hän voisi tuottaa hedelmää. Kun hän ymmärtää, mitä viinipuu on oksalle ja mitä oksan on tarkoitus olla viinipuulle, hän tuntee, että hänellä on vain yksi asia ajateltavana ja elettävänä, ja se on hänen siunatun Herransa tahto, kunnia, työ, valtakunta - hedelmän tuottaminen Hänen nimensä kunniaksi.

Vertaus opettaa meille yhteyden tarkoituksen. Oksat ovat hedelmää ja ainoastaan ​​hedelmää varten. "Jokaisen oksan, joka ei kanna hedelmää, hän ottaa pois." Oksa tarvitsee lehtiä ylläpitääkseen omaa elämäänsä ja hedelmänsä täydellisyyttä: itse hedelmää se kantaa antaakseen sen ympärillä oleville. Kun uskova astuu kutsumukseensa oksana, hän ymmärtää, että hänen on unohdettava itsensä ja elettävä kokonaan lähimmäisilleen. Rakastaakseen heitä, etsiäkseen heitä ja pelastaakseen heidät, Jeesus tuli: tätä varten jokaisen viinipuun oksan on elettävä yhtä paljon kuin itse viinipuun. Isä on tehnyt meistä yhtä Jeesuksen kanssa hedelmää, paljon hedelmää varten.

Ihmeellinen viinipuun vertaus – paljastaa jumalallisen rakkauden, taivaallisen elämän, hengen maailman mysteerit – kuinka vähän olenkaan sinua ymmärtänyt! Jeesus, elävä viinipuu taivaassa, ja minä, elävä oksa maan päällä! Kuinka vähän olenkaan ymmärtänyt, kuinka suuri tarpeeni on, mutta myös kuinka täydellinen oikeuteni kaikkeen Hänen täyteyteensä! Kuinka vähän olenkaan ymmärtänyt, kuinka suuri Hänen tarpeensa on, mutta myös kuinka täydellinen Hänen oikeutensa tyhjyyteeni! Anna minun, sen kauniissa valossa, tutkia Jeesuksen ja Hänen kansansa ihmeellistä yhteyttä, kunnes siitä tulee minulle opas täyteen yhteyteen rakkaan Herrani kanssa. Anna minun kuunnella ja uskoa, kunnes koko olemukseni huutaa: "Jeesus on todellakin minulle todellinen viinipuu, joka kantaa minua, ravitsee minua, varustaa minua, käyttää minua ja täyttää minut täyteen, jotta minä tuottaisin runsaasti hedelmää." Silloin en pelkää sanoa: "Olen todellakin Jeesuksen, totisen viinipuun, oksa, joka pysyy hänessä, lepää hänen päällä, odottaa häntä, palvelee häntä ja elää vain, jotta hän minunkin kauttani näyttäisi armonsa rikkaudet ja antaisi hedelmänsä katoavalle maailmalle."

Juuri kun yritämme tällä tavoin ymmärtää vertauksen merkitystä, siihen liittyvä siunattu käsky välittyy meille todellisessa voimassaan. Ajatus siitä, mitä viinipuu on oksalle ja Jeesus uskovalle, antaa uutta voimaa sanoille: "Pysy minussa!" On kuin Hän sanoisi: "Ajattele, sielu, kuinka täysin minä kuulun sinulle. Olen erottamattomasti liittynyt sinuun; kaikki viinipuun täyteys ja lihavuus on todellakin sinun. Nyt kun olet minussa, ole varma, että kaikki, mitä minulla on, on kokonaan sinun. On minun etujeni ja kunniani saada sinut hedelmällisenä oksana; pysy vain minussa. Sinä olet heikko, mutta minä olen väkevä; sinä olet köyhä, mutta minä olen rikas. Pysy vain minussa; anna itsesi kokonaan minun opetukselleni ja hallinnolleni; luota yksinkertaisesti rakkauteeni, armooni, lupauksiini. Usko vain; minä olen kokonaan sinun; minä olen viinipuu, sinä olet oksa. Pysy minussa."

Mitä sanot, oi sieluni? Pitäisikö minun enää epäröidä vai pidättäytyä suostumasta? Vai enkö saisi, sen sijaan, että vain ajattelisin, kuinka vaikeaa ja vaikeaa on elää kuin todellisen viinipuun oksa, koska ajattelin sitä jonakin, joka minun oli saavutettava – enkö nyt alkaisi pitää sitä siunatuimpana ja iloisimpana asiana taivaan alla? Enkö uskoisi, että nyt kun olen hänessä, hän itse varjelee minut ja antaa minulle mahdollisuuden pysyä siellä? Minun osaltani pysyminen ei ole muuta kuin asemani hyväksymistä, suostumusta pysyä siellä, uskon antautumista vahvalle viinipuulle, joka edelleen pitää kiinni heikosta oksasta. Kyllä, pysyn, minä pysyn sinussa, siunattu Herra Jeesus.

Oi Vapahtaja, kuinka sanoin kuvaamaton onkaan rakkautesi! "Tämä tieto on minulle ihmeellinen, se on korkea, en voi sitä käsittää." Voin vain antautua rakkaudellesi rukouksella, että päivä päivältä paljastaisit minulle jonkin verran sen kallisarvoisia salaisuuksia ja siten rohkaisisit ja vahvistaisit rakastavaa opetuslapsiasi tekemään sitä, mitä hänen sydämensä todella haluaa – aina, vain pysymään kokonaan Sinussa.
Kuva

Ikuinen koti
Siksi tänään kiitän Timi
När Löven Faller
iikku
ylläpitäjä