kirjoittanut Richard Owen Roberts
Muokattu viestistä, joka pidettiin 23.-27. toukokuuta 2000. Richard
Nykyään seurakunnissa puhutaan hyvin vähän katumuksesta, ja monissa piireissä se vähäkin, mitä sanotaan, ei pidä paikkaansa. Silloinkin kun se pitää paikkansa, se sanotaan niin merkityksettömällä tavalla, ettei kukaan ymmärrä katumuksen todellista seurausta.
On monia paikkoja, joissa opetetaan ja saarnataan, ettei katumuksella ole mitään tekemistä pelastuksen kanssa. Kuulijat ovat sanoneet minulle eri paikoissa katumuksesta puhuessani: "Ette näytä ymmärtävän, herra Roberts, että katumus on teko, emmekä pelastu tekojen kautta; pelastumme yksin uskon kautta." Hölynpölyä. On mahdotonta uskoa, kun on menossa väärään suuntaan. Katumus on välttämätön pelastukselle. Sinun on käännyttävä pois synneistäsi ja sinun on käännyttävä Jeesuksen Kristuksen puoleen. Et voi kääntyä Kristuksen puoleen, ellet ole kääntynyt pois synneistäsi.
On myös ilmeistä, että katumus ja uskomattomuus olisi todellakin irvikuva. Se asettaisi ihmisen samanlaiseen asemaan kuin Kristus kuvaili puhuessaan seitsemän demonin ajettamisesta ulos jostakusta ja paikan lakaisusta ja koristelusta, mutta koska mikään ei tullut ajettujen demonien tilalle, hänen viimeinen tilansa oli pahempi kuin hänen ensimmäinen ( Matteus 12:42–45 ). Katumus ja usko ovat liittoutuneita, eikä niitä koskaan voida erottaa.
Missä tahansa seurakunnassa onkin laiminlyövä katumuksen kysymys, tilanne on hyvin virheellinen ja vakava. Jokaisen tätä lukevan saarnaajan tulisi pyytää Jumalalta: "Anna minulle, Herra, uusi tunne katumuksen kiireellisyydestä, jotta voin saarnata sitä tarmokkaasti ja voimakkaasti ja että Pyhä Henki käyttäisi sitä seurakuntani muuttamiseksi."
Yhteisöjen katumus
Kysyn teiltä, oletteko koskaan punninnut huolellisesti paitsi henkilö kohtaisen katumuksen myös yhteisen katumuksen merkitystä. Meidän kaikille pitäisi olla selvää, että aivan kuten yksilöt tekevät syntiä, niin tekevät myös yhteisöt. En melkein koskaan kuule kenenkään sanovan mitään merkittävää yhteisen katumuksen aiheesta. Ne harvat, jotka sanovat siitä jotain, pyrkivät, ainakin joskus, tekemään siitä pikemminkin yksityisen synnin julkisen tunnustamisen.
Yksi viime vuosien herätyspyrkimyksiin liittyneistä poikkeavuuksista on se, että ihmisiä kutsutaan, kehotetaan ja jopa kehotetaan tunnustamaan julkinen synti yksityisestä synnistä. Saatat ajatella, että sillä on nimellinen arvo, mutta olipa arvo sille mikä tahansa, et varmasti saa sekoittaa sitä yhteiseen synnin tunnustamiseen ja yhteiseen katumukseen.
Niin kuin jokainen yksilö tekee syntiä, niin jokainen kokonaisuus tekee syntiä, ja kokonaisuuden kautta tarkoitan kaikkia. Aviopari on yksi kokonaisuus. Aviopari, jolla on lapsia, on toinen kokonaisuus. On olemassa suurperhe. On olemassa paikallinen seurakunta, koulu, yritys. Olipa kokonaisuus mikä tahansa, aivan kuten jokainen yksilö tekee syntiä, niin jokainen kokonaisuus tekee syntiä.
Toisen Aikakirjan jakeen 7:14 kohta ei ole suunnattu yksilöille.
Ei riitä, että ajattelee katumuksen ja yksilön näkökulmasta; on ajateltava yhteisönä. Kun lähdet tästä konferenssista, älä pelkästään iloitse siitä, että olet itse saavuttanut syvemmän katumuksen tason – kiitos Jumalalle, se pätee moniin teistä – vaan kanna sydäntäsi valtavasti kuormia yhteisöistä, joissa olet mukana, ja ymmärrä, että niidenkin on tultava katumukseen.
Seitsemän myyttiä katumuksesta
Myytti numero yksi: Katumus on sama kuin suru. Tämä on hyvin yleinen myytti. Monet ihmiset ajattelevat tehneensä katumuksen, koska suru on vallannut heidät. Toiset pelkäävät, etteivät ole tehneet parannusta, koska he näkevät ympärillään olevien itkevän vuolaasti, ja he sanovat: "En ole koskaan itkenyt niin. Ehkä en tunne todellista katumusta."
Kyynelillä on paikkansa. En puhu kyyneleistä väheksyvästi. Kunpa Jumala olisi antanut kokouksissamme ja omassa elämässäni enemmän kyyneleitä. Mielestäni kyyneleet ovat kiireellinen tarve, mutta emme uskalla rinnastaa surua ja katumusta. Ne eivät ole sama asia. Usein ne, jotka ilmaisevat surua, eivät ilmaise surua synnistä, vaan surua siitä, että ovat jääneet syntiin.
Muutama vuosi sitten koimme Pyhän Hengen ihmeellisen kosketuksen tietyillä kampuksilla ympäri maata, arviolta noin viidessäkymmenessä koulussa. Vuodatettiin monia kyyneleitä, ja monet oppilaat nousivat seisomaan ja tunnustivat sanoin kuvaamattomia syntejä. He tekivät niin kyynelten tulvassa täysin vilpittömästi, mutta se ei ole sama asia kuin katumus. Monet noista rakkaista oppilaista joutuivat takaisin pahuutensa verkkoon, koska heidät oli epäviisaasti johdateltu uskomaan, että suru on sama kuin katumus.
Myytti numero kaksi: Katumus ja itsepuolustus voivat kulkea käsi kädessä. Aina kun kohtaat ihmisen, joka näyttää katuvan, mutta silti puolustaa itseään ahkerasti, tiedät, ettei kyseessä ole katumus. Otetaan esimerkiksi kuningas Saul, jonka käskettiin mennä ja surmata amalekilaiset perin pohjin (1. Samuelin kirja, luku 15). Sen sijaan hän säästi parhaat lampaat ja vuohet sekä osan kullasta ja säästi kuningas Agagin.
Kun Jumala puhui profeetta Samuelille, Hän sanoi: "Kuningas Saul on tottelematon minua kohtaan; mene alas ja kohtaa hänet." Kun Samuel kohtasi Saulin, Saul sanoi: "Olen tehnyt niin kuin Herra on minun käskenyt."
Samuel sanoi: "Mitä tämä lampaiden ja vuohien määkiminen sitten tarkoittaa, kun se kuuluu korvissani?"
"Voi", sanoi Saul, "sinun on ymmärrettävä, että kansa säilytti parhaat lampaista ja vuohista." Ja hänelle sanottiin: "Totteleminen on parempi kuin uhri ja tottelevaisuus parempi kuin pässien rasva" (jae 22).
Kun Saul ei enää kyennyt rimpuilemaan pois, hän huusi: "Voi, olen tehnyt syntiä, mutta kansa pakotti minut tekemään sen." Katumus ja itsepuolustus eivät koskaan sovi yhteen. Kun profeetta kääntyi ja alkoi kävellä poispäin kuningas Saulin luota, kuningas Saul ojensi kätensä ja tarttui hänen vaatteeseensa. Samuel jatkoi kävelyä, ja vaate repesi.
Niin Samuel kääntyi takaisin ja sanoi Saulille: "Niin kuin sinä repäisit minun vaatteeni, niin on Jumalakin repäissyt valtakunnan sinulta ja antanut sen lähimmäiselle, joka on sinua parempi."
Saul tokaisi: "Voi, olen tehnyt syntiä, mutta älä kerro sitä kansalle ja vanhimmille." Samuel oli viisaampi kuin jotkut meistä. Samuel tiesi, ettei kuningas Saulissa ollut katumusta, koska hän yhdisti katumuksen ja itsepuolustuksen.
Kun julkisuuden henkilö katuu, koko hänen yleisönsä tulisi tietää se. Jos teet syntiä, eikä yleisösi tiedä, oletko katunut vai et, sinulla on vielä jonkin verran katumusta käsiteltävänä. Katumus ja itsepuolustus eivät koskaan kulje käsi kädessä.
Myytti numero kolme: Katumus voi olla valikoivaa; ihminen voi valita ja poimia asioita, joista hän katuu. Kun joku turvautuu valikoivaan katumukseen, hänellä on taipumus katua räikeitä asioita, asioita, joihin kaikki tietävät hänen olevan syyllinen. Aidossa katumuksessa ei ole potentiaalia valikoivuuteen. Vaikka joku seurakunnassasi jäisi kiinni aviorikoksesta ja vuodattaisi kyyneleitä ämpärikaupalla eikä puolustautuisi, vaan myöntäisi avoimesti ja rehellisesti aviorikoksen, se ei välttämättä ole katumusta. Sinun on oltava varma, että aviorikoksen perimmäinen syy on käännetty pois, ja useimmissa tapauksissa tämä syy on ylpeys.
Otetaan esimerkiksi nainen, joka hylkää kolme lastaan ja miehensä ja karkaa paikallisen yliopiston professorin luokse. Kun seurakunta ottaa häneen kantaa, hän ensin sanoo: "No, jos tuntisit sen ilkeän miehen, jonka kanssa olen naimisissa, ymmärtäisit." Mutta seurakunta on hyvin tosissaan johdattaessaan häntä katumukseen, ja niinpä hän lopulta sanoo: "No, myönnän tehneeni väärin." Iloitsemmeko silloin? Haluaisin syventyä asiaan ja selvittää, oliko hän kääntynyt pois ylpeydestä, joka sai hänet ajattelemaan, ettei hänen tarvinnut olla sidottu tähän kurjaan mieheen.
Mietin nyt pastoria, joka kutsui minut vetämään useita kokouksia, ja yksi ensimmäisistä asioista, jotka huomasin, oli se, että hän oli aviorikoksessa. Koko viikon ajan, kun sanoin hänelle syntinsä, kyyneleet virtasivat. Mutta olin vakuuttunut siitä, ettei hän koskaan tullut katumukseen. Hiljattain, kaksitoista vuotta alkuperäisen tapahtuman jälkeen, hän jäljitti paikan, jossa saarnasin, ja tuli joka ilta kokouksiin. Viimeisenä iltana hän sanoi minulle: "Olen tullut tietoiseksi siitä, että kaikki yritykseni katua aviorikosta ovat olleet merkityksettömiä, koska kaiken alla on ylpeys."
Sitten kyynelten virratessa kasvojaan pitkin hän kysyi: "Luuletko, että minulla on mitään toivoa?" Sanoin: "Vain Jumala tietää", koska en nähnyt mitään todisteita siitä, että hänen ylpeytensä olisi murtunut. Yksi katumuksen myyteistä on, että ihminen voi olla valikoiva.
Myytti numero neljä: Katumus on puhtaasti henkilökohtaista. Synti ei ole henkilökohtaista! Synti on aina jotakuta vastaan. Jos kysyt, mikä on synnin ydin, tulet varmaan johtopäätökseen, että synnin ydin on minä itse. Synti on liha sinua vastaan; oma minä minua vastaan; minä Jumalaa vastaan; me Jumalaa vastaan. Synti on hyvin puhtaasti henkilökohtaista. Synti on aina jotakuta vastaan. Jopa sydämen salaiset synnit, jotka jotkut ihmiset kuvittelevat olevan ettei ole ketään muuta kuin itseään vastaan, ovat silti todellisuudessa Jumalaa vastaan.
Kaiken synnin suurin pahuus on se, että se on Jumalaa vastaan. Siksi Daavid huudahti psalmissa 51: "Sinua ainoata vastaan minä olen syntiä tehnyt, tehnyt sitä, mikä on pahaa sinun silmissäsi;." Odota hetki, Daavid, sinä teit syntiä Batsebaa vastaan; sinä teit syntiä hänen miestään vastaan; sinä teit syntiä kokonaista kansaa vastaan; sinä teit syntiä omaa perhettäsi vastaan. Kuinka voit sanoa: "Sinua ainoastaan sinua vastaan olen tehnyt syntiä ja tehnyt tämän, mikä on pahaa sinun silmissäsi?"
Ah, niin sinun täytyy sanoa, kun tulet ymmärtämään, että kaiken synnin suurin pahuus on se, että se on Jumalaa vastaan. Joten kun tulet katumukseen, ei riitä, että teet parannuksen salaa; ei riitä, että teet vakavaa työtä Jumalan kanssa omaa elämääsi koskien. Syntisi on ollut jotakuta vastaan. Toki on aikoja, jolloin se on tehty yksinomaan Jumalaa vastaan, mutta on pastoreita, jotka ovat sallineet jonkin salaisen synnin elämässään ja niin tehdessään ovat tehneet jatkuvasti syntiä seurakuntaansa vastaan.
Et ole koskaan käsitellyt syntiä riittävästi katumuksessa, ellet tule puhtaaksi seurakuntasi edessä. On diakoneja, jotka tekevät säännöllisesti syntiä seurakuntaa vastaan, joka on asettanut heidät virkaansa. Väite, että katumus on puhtaasti henkilökohtaista, on mytologinen väite.
Myytti numero viisi: Katumus tarkoittaa kääntymistä pois tekemästäni pahasta. Tätä yleensä opetetaan. Ei, se on syvempää. Miksi Daavid sanoi psalmissa 51 : "Äitini siitti minut synnissä"? Syyttikö hän äitiään aviorikokseensa ja murhaansa? Ei todellakaan. Hän myönsi, että hänen ongelmansa ei ollut pelkästään se, mitä hän oli tehnyt; hänen ongelmansa oli se, mitä hän itse oli. Kun ihminen tekee katumusta, ei koskaan riitä, että katuu tekojaan. Sinun on katuttava sitä, mitä olet.
Emme ole syntisiä, koska teemme syntiä; me syntiä, koska olemme syntisiä. Kun teemme parannuksen, meidän on tehtävä parannus siitä, mitä olemme, että olemme synnin lävistämiä, että olemme syntyneet synnissä ja että synnillä on otteen elämästämme lihan kautta. Voit katua tuhat kertaa tekojasi, ja jos et ole koskaan katunut sitä, mitä olet, sinun on silti tehtävä parannus.
Myytti numero kuusi: Katumus on yksittäinen teko. Henkilö tulee tällaiseen konferenssiin tai seurakuntaansa sunnuntaiaamuna, jossa Henki käyttää Jumalan sanaa kuin terävää miekkaa. Hänen sydämensä lävistetään; hänen syntinsä on ilmeinen. Hän päättää silloin ja siinä paikassa katua ja tekee siksi avoimen asian syntiä vastaan. Hän kääntyy siitä pois.
Joku tulee luokseni ja sanoo: "Haluan sinun ymmärtävän, että kaksitoista vuotta sitten tein parannuksen" tai "Kaksi yötä sitten tein parannuksen." Ei koskaan riitä, että sanoo: "Tein parannuksen." Minun on kyettävä sanomaan: "Teen parannuksen – päivästä toiseen, vuodesta toiseen, lakkaamatta, elän katumuksen hengessä."
Kirkkomme ovat täynnä ihmisiä, jotka voivat todistaa tilanteesta, jossa he katuivat, mutta silti synti on läpäissyt heidän elämänsä. He ovat täysin arvottomia Jumalan armon todistajina. He aiheuttavat valtavaa vahinkoa seurakunnassa, koska he ajattelevat, että katumus tapahtuu tietyssä ajassa.
Ei, katumus on jatkuvaa hengessä valvomista ja asennetta. Me elämme johdonmukaisesti katumuksessa, aivan kuten meidän täytyy elää johdonmukaisesti uskossa. Voi, kuinka sääliä miljoonia ihmisiä Amerikassa, jotka voivat kertoa sinulle päivän ja hetken, jolloin he ottivat Kristuksen vastaan, mutta heillä ei kuitenkaan ole jatkuvaa uskoa. Sekä usko että katumus ovat jatkuvia. Ne eivät saa lakata. Se on vain myytti, kun joku takertuu johonkin menneisyydessä olevaan.
Myytti numero seitsemän: Katumus on itse suojelu teko. Tyypillisessä evankeliointi kokouksessa seurakunnan eteen heitetään tiettyjä asioita – uhkauksia, jos niin haluatte sanoa,on pelottavia asioita, asioita, joita tulee välttää. Joissakin tapauksissa sanotaan jotain helvetistä, ja katumusta ja uskoa tarjotaan keinona välttää helvetin rangaistus. Toisinaan vetoomus perustuu yksinäisyyteen. "Olet täällä tänä iltana ja olet kokenut elämäsi suurimman ja syvimmän pettymyksen, koska mies, jolle uskoit itsesi kokonaan, on pettänyt luottamuksesi ja hylännyt sinut. Olet yksin. Tule Kristuksen luo ja hanki ystävä."
Kristus on suurin ystävistä. Mutta itse suojelu ei ole katumusta. Ihminen voi alkaa liikkua Jumalan suuntaan jollain itsekkäällä tavalla, kuten pyrkiessään pakenemaan helvettiä,
Miksi seurakuntamme ovat täynnä kuollutta puuta, ihmisiä, jotka eivät nosta sormeakaan Jumalan valtakunnan puolesta? Miksi näemme niin paljon loppuun palamista pastorien keskuudessa? Miksi niin monet, jotka eivät ole palaneet loppuun, ovat uupuneita ja miettivät, onko kamppailu vaivan arvoista? Se johtuu siitä, että he ovat tekemisissä kaikenlaisten katumattomien ihmisten kanssa, jotka yrittävät käyttää Jumalaa omaksi hyödykseen. Todellinen katumus on sitä, kun ihminen tulee itsensä tielle ja lakkaa käyttämästä muita, myös Jumalaa, ja hänestä tulee ihminen, joka on kuollut itselleen ja sitten uskossa elävä Herralle Jeesukselle Kristukselle.
Koskeeko mikään näistä myyteistä sinua? Onko mahdollista, että se, mitä olet pitänyt katumuksena, ei ole muuta kuin vakava myytti? Entäpä sinun seurakuntasi? Onko mahdollista, että todellinen ongelma seurakuntasi on se, että seurakunnan jäsenet ovat omaksuneet myyttejä todellisuuden sijaan ja heiltä on riistetty Jeesuksen Kristuksen kirkkaus omassa sielussaan, koska olet antanut heidän takertua johonkin myyttiin sen sijaan, että olisit auttanut heitä tulemaan aitoon katumukseen?
Mitä tähän kirjoitukseen voisi sanoa kuin.....
Jeesus sinä tiedät meidän todellisen sydämen tilan auta meitä että tämän veljen kirjoitus herättäisi jokaista sinun omaasi