Ylösnousemuksen ensihedelmät.
Andrew Bonar 1810-1892
'ja haudat aukenivat, ja monta nukkuneiden pyhien ruumista nousi ylös. Matt. 27: 50-53
Tämä on kohta, josta on kirjoitettu hyvin vähän. Kommentoijat näyttävät ohittavan sen, ohi ja pitävät hyvin salaperäisenä. Mutta jos Pyhä Henki on kanssamme, huomaamme, että tässä Sanan osassa on meille opetus. "Kalliot halkesivat." Missä tahansa luemme tämän tapahtuvan, tiedämme, että se on Herran läsnäolo. Tämä selittää Jonathanin suurenmoisen voiton – 'vapina oli. . . ja maakin järisi," (1. Sam. 14:15). Filippissä maa vapisi (Apostolien teot 16:26) -- Herra oli läsnä. "Pyhät, jotka nukkuivat, nousivat." Kun kuolemasta puhutaan unena, se tarkoittaa yleensä Jumalan kansaa. Daniel puhuu niistä, ' Ja monet maan tomussa makaavista heräjävät,(12:2). Sitten meillä on se Joh. 11:11; I Kor.15: 6,51; Apostolien teot 7:60. On kuin Herra ei olisi halunnut meidän pitävän kuolemaa surullisena tai epämiellyttävänä. Hän haluaa meidän ajattelevan sitä unena tai lepona, siunauksena unena ilman edes unia. Oppikaamme tästä haudan avautumisen ja esirippun repeämisen välinen yhteys.
Matt.27:51 Ja katso, temppelin esirippu repesi kahtia ylhäältä alas asti, ja maa järisi, ja kalliot halkesivat,
Esirippu erotti pyhimmän ja kaikkein pyhimmän paikan. Se oli oviaukko tai portti, joka edusti Kristusta. 'Minä olen Ovi.' Ja kun Herra antoi henkensä ja repesi
esirippu ylhäältä alas, Hän avasi meille tien mennä sisään. Hän voi tulla ulos ja me voimme mennä sisään. Tässä yhteydessä tulemme näkemään erityistä merkitystä avautuvilla haudoilla. . Se oli Kristuksen kuolema, joka avasi haudat. Sinun ruumiisi lunastetaan Kristuksen kuolemalla, samoin kuin sielusi, ja sen täytyy tulla ulos haudasta.
"Hänen ylösnousemuksensa jälkeen." Haudat avattiin Hänen kuollessaan, mutta pyhät eivät tulleet ulos haudoistaan ennen Kristuksen ylösnousemusta. Se on kuin silloin, kun Kristus puhalsi opetuslapsiin ja sanoi: 'Ottakaa Pyhä Henki', mutta he itse asiassa saivat Hengen vasta helluntaina. "Monet ruumiit", ei vain yksi tai kaksi. Mielestäni se tarkoittaa hienoa yritystä. Mitä tämä tarkoittaa? Haudat olivat auki kolmanteen päivään asti, ja ohikulkijat hämmästyisivät nähdessään kivien vierityksen haudoilta. Alat nyt nähdä, että tämä oli todistus Kristuksesta monella tapaa. Nämä olivat kaikki pyhiä, ja he tulevat ulos haudoistaan kunnioittamaan Pyhää. Ehkä syy, miksi Kristus teki tämän, oli näyttää esimerkkiä voimastaan. Nämä pyhät olivat ylösnousemuksen esikoisia, ja kun Hän nousi ylös, "he olisivat ikään kuin" Hänen ruumiinvartijaansa, lähempänä Häntä kuin enkelit.
Jos kysyt, miksi vain Matteus, mainitsee tämän? Vastaus on, että Pyhä Henki antoi yhden osan yhdelle ja toisen toiselle. Luukkaalle Hän antoi sen osan aikakirjasta, joka osoitti olevansa pakanain Vapahtaja; Markukselle, joka osoitti pienin asioin, että Hän oli Messias; Johannekselle, joka osoitti Hänen jumaluutensa. Matteus näyttää profetian täyttyneen Kristuksessa. Dan. 12:2 sanoo: "Monet, jotka nukkuvat maan tomussa, heräävät." Matteus sanoo: "Monet pyhät, jotka nukkuivat, nousivat." Kristus teki sen, mitä Daniel sanoo, että se tehdään kaikille pyhille. Hän otti osan niistä ja nosti ne ylös. Itse asiassa Hän sanoi: 'Minä olen ylösnousemus ja elämä.'
Nämä pyhät olivat todennäköisesti niitä, jotka olivat UT: aika kuolleet, sillä he "menivät pyhään kaupunkiin ja ilmestyivät monille". Jos he olisivat olleet vanhemman ajan pyhiä, heitä ei olisi tunnettu. Ehkä vanha Simeon, oli yksi heistä, ja Elisabet ja Sakarias. Kun Kristus ilmestyi ylösnousemuksensa jälkeen, hän keskusteli sekä ilmestyi. Nämä pyhät ilmestyivät ja keskustelivat monien kanssa. Aluksi ne varmasti herättivät hämminkiä, mutta se hävisi pian. On todennäköistä, että he puhuivat toisesta maailmasta. Hyvin todennäköisesti he esiintyivät Kristuksen ylösnousemus todistajina.
Kaikesta tästä oppikaamme yhteys Kristuksen ylösnousemuksen ja meidän ylösnousemuksen välillä. Kristuksen rakkaus omiaan kohtaan on niin suuri, ettei Hän menetä omistaan tomuakaan. Hän muuttaa kaiken kauneudeksi ja komeudeksi. Sinne, missä oli heikkoutta, Hän asettaa voiman, ja missä oli turmeltuneisuutta, hän asettaa turmeltumattomuuden.