"Voivatko kristityt tulla hengellisesti petetyiksi?"

Tai ei Raamatun mukaisiin oppehin

"Voivatko kristityt tulla hengellisesti petetyiksi?"

ViestiKirjoittaja iikku » 05.12.2025 14:39

LTRP-huom: Viime viikolla toimistoomme soitti nainen, joka oli huolissaan seurakunnastaan ​​ja erityisesti naisten raamattupiirin johtajasta. Soittajamme kertoi, että kyseinen johtaja käytti erilaisia ​​kirjoja opettaakseen seurakunnan naisia, ja monet kirjoista olivat vakavasti Raamatun vastaisia. Kun soittajamme lähestyi johtajaa, naisten johtaja kertoi hänelle, että koska hän oli uudestisyntynyt ja täynnä Pyhää Henkeä, häntä ei voinut pettää eikä häntä ollut koskaan petetty kristittynä. Tällaisen uskomuksen logiikka olisi sama kuin sanottaessa, että kristitty ei voi koskaan tehdä syntiä (ja tiedämme, että se ei ole totta).
Alla entinen evoluution kannattaja Roger Oakland käsittelee kysymystä: "Voivatko kristityt tulla hengellisesti petetyiksi?"

Jos taistelumme ei ole lihaa ja verta vastaan, niin miksi liha ja veri aina ilmaantuvat kontakteissamme täällä maan päällä? Mitkä ovat tämän syyt? Onko mahdollista, että uskovat toimivat pimeyden välikappaleina eivätkä edes tiedä sitä? Onko mahdollista, että kokonaiset organisaatiot joutuvat harhaan, koska ne eivät ole pitäneet keskittymistään Jeesukseen Kristukseen ja hänen sanaansa? Kuinka on mahdollista, että uskovat ja jopa johtajat uskovat seuraavansa Jeesusta, vaikka he sen sijaan seuraavat ihmistä? Nämä ja muut kysymykset puhuttavat minua. Vain Raamatulla on vastaukset. Ja vaikka olen varma, että kaikkiin näihin kysymyksiin ei saada täyttä vastausta tässä elämässä, voimme saada tarvitsemamme tärkeät oivallukset Jumalan sanasta. Ilmestyskirja, joka on usein jätetty huomiotta ymmärryksen puutteen vuoksi, osoittautuu yhä oivaltavammaksi näinä viimeisinä päivinä ennen Jeesuksen paluuta.

Esimerkiksi seitsemälle seurakunnalle osoitetuissa kirjeissä sanotaan paljon seurakuntien luopumuksesta. Ilmestyskirjassa ennustetaan, kuinka koko maailma on kietoutunut valtavaan harhaan ja luopumukseen. Näemme tämän tapahtuvan juuri nyt. Ja aivan kuten Jumala käytti nöyrää palvelijaansa Johannesta varoittamaan seurakuntia järjestämään asiansa kuntoon, Jumala antaa jälleen varoituksen seurakunnille, jotka kuuntelevat. Katumus on aina ollut niiden tavaramerkki, jotka ovat Hänen omiaan. He tietävät, että Jumala tulee takaisin noutamaan seurakunnan, ”saadakseen asetetuksi eteensä kirkastettuna seurakunnan, jossa ei olisi tahraa eikä ryppyä eikä mitään muuta sellaista, vaan joka olisi pyhä ja nuhteeton. ”(Efesolaiskirje 5:27). On sanottu, että seurakunnalla on paljon pesua ja silittämistä tehtävänä ennen Jeesuksen paluuta, jos haluamme olla ilman ”tahraa tai ryppyä”.

Mutta aivan kuten Ilmestyskirjan seurakunnille annettiin tilaisuus tehdä parannus, niin sama kutsu lähtee tänäänkin. Raamattu varoittaa:

Sillä aika on tuomion alkaa Jumalan huoneesta; mutta jos se alkaa ensiksi meistä, niin mikä on niiden loppu, jotka eivät ole Jumalan evankeliumille kuuliaiset? ? (1. Piet. 4:17)

Tämä on hyvin vakava varoitus, ja samalla kun kuulemme monien pilkkaajien ääniä kautta maan, voimme kuulla tuomion jylinän kaukaa, lähestyen päivä päivältä.

Yksi asia, jonka Raamattu tekee hyvin selväksi, on se, ettemme voi palvella ihmistä ja Jumalaa samanaikaisesti. :thumbup:

Ei kukaan voi palvella kahta herraa; sillä joko hän vihaa tätä ja rakastaa toista, tai hän pysyy toisessa ja halveksii toista. Ette voi palvella Jumalaa ja mammonaa. (Matteus 6:24) :thumbup:

Useimmat uskovat aloittavat oikein ja haluavat seurata Jeesusta Kristusta, eivät ihmistä. Tiedän, että näin oli minun tapauksessani, ja se on myös monien muiden tuntemieni ihmisten sydämestä tuleva halu. Kun meistä tulee uudestisyntyneitä Jeesuksen seuraajia ja Jumalan armeijaan värväytyneitä palvelijoita, Raamattu sanoo, että Jumala on "vapauttanut meidät pimeyden vallasta ja siirtänyt meidät rakkaan Poikansa valtakuntaan" (Kolossalaiskirje 1:13). Olemme ylittäneet sillan toiselta puolelta toiselle. Mutta meidän on muistettava, että Saatana tietää sen, ja niin tietävät myös hänen apurinsa, joita Raamatussa kuvataan demoneiksi, ruhtinaskunniksi ja voimiksi. :thumbup:

Vaikka Saatana on menettänyt otteen Elämän kirjaan kirjoitetuista, mikä tarkoittaa, että hän ei vietä ikuisuutta kanssamme, hänen huomionsa on nyt muuttunut tekemään meistä tehottomia Jumalan palveluksessa. Koska Paholaisen juonet ovat hienovaraisia, hän pystyy ovelasti muuttamaan tai manipuloimaan huomiomme ja vääristämään Jumalan antamia tavoitteita. Joissakin tapauksissa Paholainen pystyy kääntämään jonkun 180 astetta ja palauttamaan hänet samaan joukkueeseen, jossa hän alun perin oli ennen kääntymistään Jeesukseen Kristukseen. "Miten se on mahdollista?" kysyt. Tätä on vaikea käsittää, mutta olen nähnyt sen omin silmin. "Ehkä tuo henkilö ei koskaan pelastunutkaan", sanot. Ehkä niin. Vain Jumala tuntee jokaisen ihmisen sydämen, ja Raamattu sanoo, että Hän tietää, ketkä ovat Hänen omiaan, ja he kuulevat Hänen äänensä (Joh. 10:4). :thumbup:

Jos joku väittää, ettei hengellinen petos voi tapahtua kristitylle, kannattaa miettiä, kuinka usein Uusi testamentti varoittaa hengellisestä petoksesta. Kuunnelkaapa muutamia näistä jakeista:

Jeesus vastasi heille: "Katsokaa, ettei kukaan teitä eksytä." (Matteus 24:4, ja ks. Markus 13:5)

Sillä monta tulee minun nimessäni ja sanoo: 'Minä olen Kristus', ja he eksyttävät monta. (Matteus 24:5)

Ja hän sanoi: "Katsokaa, ettette eksy." (Luuk. 21:8)

Älköön kukaan teitä millään tavalla eksyttäkö. Sillä se päivä ei tule, ellei ensin tapahdu luopumus ja ilmesty laittomuuden ihminen, kadotuksen lapsi (2. Tessalonikalaiskirje 2:3).

Älköön kukaan pettäkö itseään. Jos joku teistä luulee olevansa viisas tässä maailmassa, tulkoon hän tyhmäksi, jotta hänestä tulisi viisas. (1. Korinttilaisille 3:18)

Katso myös Room. 7:11 ja 16:18, 1. Korinttilaisille 6:1, 1. Korinttilaisille 15:33, Gal. 6:7, Efesolaiskirje 5:6, 2. Timoteuskirje 3:13, Tituskirje 1:10. Ja niitä on lisää. Luettelen nämä osoittaakseni, että hengellinen petos on todellista ja sitä käsitellään usein Raamatussa. Se on epäilemättä toistuva teema 1. Mooseksen kirjasta, jossa käärme petti Eevan, aina Ilmestyskirjaan asti, jossa sanotaan, että tulee päivä, jolloin Saatana pettää koko maailman (Ilmestyskirja 12:9).

Olen kuullut monien pastorien sanovan: "Minun ei tarvitse puhua hengellisestä petoksesta niin kauan kuin opetan Raamatun jae jakeelta." Ja olen kuullut monien muiden sanovan: "En halua olla negatiivinen; haluan vain keskittyä siihen, mitä puollan, en siihen, mitä vastaan ​​olen." Mutta sanon näille pastoreille, että hengellisen petoksen aiheen sivuuttaminen on raamatullisen periaatteen sivuuttamista. Kuinka voi opettaa Raamatun jae jakeelta, mutta ei koskaan sano mitään hengellisestä petoksesta? Ja kun lukee näitä kohtia (joita on paljon), eikö olisi huolimatonta jättää huomiotta niiden merkitys sille, mitä seurakunnissa tapahtuu tänään? Raamatun läpikäyminen jae jakeelta on hyvä, mutta se vaatii enemmän kuin vain menneisyyden tapahtumien lukemista; Pyhän Hengen kautta Raamatun on määrä opettaa, kehottaa, opettaa ja varoittaa meitä nykyhetkestä ja tulevaisuudesta. Raamatun varoitusten sivuuttaminen, niiden sivuuttaminen ja niiden merkityksen vähättely tänään on yksinkertaisesti vastuutonta ja niin vaarallista lampaille.

On hyvin todennäköistä, että meidät petetään, jos olemme taipuvaisia ​​seuraamaan ihmisiä Jeesuksen Kristuksen :thumbup: ja hänen Sanansa sijaan. Monet uudet uskovat ovat joutuneet harhaan varhaisessa vaiheessa seuraamalla miestä. Tämä mies saattaa vaikuttaa jumaliselta ja jopa hyvältä Sanan opettajalta. Saarnatuolin takana hän voi jopa olla voideltu, koska hän opettaa Raamattua. Raamattu on Jumalan sana, ja Jumala voitelee Sanansa.

Mutta asiaan ei ole vieläkään puututtu. Kaikki saarnatuolin takana voidelluilta vaikuttavat miehet eivät ole voideltuja työpöytänsä takana tai liikeasioissaan. Jotkut saattavat johtaa Jumalan sanaa väärin. Jotkut saattavat jopa käyttää Raamattua ihmisten manipulointiin vallan osoittamiseksi. Tällainen mielenhallinta on erittäin vahingollista. :thumbup:

Pastorin johtajuus olisi parhaimmillaankin hämmentävää tällaisessa ympäristössä kasvavalle nuorelle kristitylle. Tuo nuori uskova ihmettelisi, miten Jumalan mies voi olla samaan aikaan myös lihallinen ihminen. Onko se edes mahdollista? Tämä olisi varmasti paradoksi. Muuten, historia osoittaa, että on ollut monia miehiä, joita on pidetty suurina johtajina ja jotka ovat johtaneet ihmisiä harhaan. :thumbup:

Toinen asia, johon uudet kristityt (ja myös vanhat) törmäävät, on se, että heitä opetetaan ehdottomasti noudattamaan pastoriensa ja vanhintensa opetuksia. Heille kerrotaan, että heiltä puuttuu hengellinen kypsyys tulkita hengellisiä asioita itse, ja että tottelemalla johtajiaan he tottelevat Jumalaa. Toisin sanoen heille kerrotaan, että heidän johtajansa toimivat heidän hengellisenä suojanaan, ja siksi he ovat aina turvassa ja kuuliaisia ​​Jumalalle, kun he noudattavat johtajiensa opetuksia. Eräs tällainen johtaja sanoi ystävälleni: "Et ole pätevä havaitsemaan hengellistä petosta." :think: :roll:

Kun ryhmä tai organisaatio pääsee tähän pisteeseen, asiat voivat muuttua hyvin vaarallisiksi. Pohjimmiltaan on muodostunut kultin kaltainen ympäristö, eivätkä siinä olevat tiedä sitä. On mahdollista, että edes johtajat eivät tiedä sitä. Pian "kultin" jäsenet lainaavat johtajiaan ja heidän sanojaan. He odottavat nyt johtajien antavan ilmoituksia ja määräyksiä. Jos johtajat eivät sano mitään luopumuksesta, sen täytyy olla ok. Jos he sanovat jotain luopumuksesta, he sanovat, kyllä.

Olen nähnyt tämän yhä uudelleen ja uudelleen, kun uskovat eivät enää ajattele itse eivätkä tarkista Jumalan sanaa itse. He ovat kietoutuneet väärään turvallisuudentunteeseen luottamalla yksinomaan pastoreihinsa ja vanhimpiinsa. Kristillisyyden ei pitäisi toimia näin Raamatun mukaan. Jeesus sanoi, että menkää ulos ja tehkää opetuslapsia, älkää vaan lapsia. Seuraajat ovat seuranneet johtajia, jotka ovat olleet kuin pillipiiparia, jotka ovat matkalla rosoisille ja vaarallisille kallioille. Seuraamalla ihmisiä, heidän menetelmiään ja liikkeitään odottaa vaara, ja lopulta nuo liikkeet romahtavat.

Monissa näistä liikkeistä johtajilla on nykyään käsiteltämättömiä ongelmia. Kun näin käy, liike saa johtajuusmallin ulkonäön, ja ratkaisemattomat virheet ja synnit siirtyvät sukupolvelta toiselle.

Olen ollut yllättynyt siitä, kuinka monta ihmistä olen vuosien varrella tuntenut ja jotka ovat sanoneet minulle: ”En enää koskaan mene tuon ryhmän konferenssiin – he ovat niin kompromissihenkisiä.” Mutta sitten sain tietää, että hän osallistuisi uudelleen. Tuntui vain niin vaikealta irrottautua ”virran mukana menemisestä”.

Saatanaa ei kiinnosta, miten ihmistä petetään, kunhan petos vain tapahtuu. Jos hän pystyy kääntämään huomiosi pois Jumalan sanasta takaisin maailmaan, hän on onnistunut. Monet ovat langenneet pois tällä tavoin. Maailman houkutukset ovat hyvin houkuttelevia lihalle. Miksi emme, mieli pohtii, antautuisi maailman asioille? Voisimme antautua sen kautta, mitä otamme suuhumme. Se voisi olla vielä aistillisempaa ja seksuaalisempaa. Se voisi olla älyllistä, sillä Saatana haluaa meidän uskovan, että Raamattu ei ole Jumalan erehtymätön sana. Jos hän pystyy kylvämään epäilyksen siemeniä mieleemme, nuo siemenet voivat mädäntyä ja kasvaa kuin sairauden vaivaama ruumis. :thumbup:

Yksi historian suurimmista hyökkäyksistä Raamattuun uskovaa kristinuskoa vastaan ​​on ollut käynnissä yli viisisataa vuotta. Useimmat kristityt, mukaan lukien useimmat pastorit ja useimmat seurakunnat, eivät ole edes tietoisia tästä. Paavi ja erityisesti jesuiittaveljeskunta pyrkivät voimakkaasti tuomaan kristittyjä uskovia roomalaiskatoliseen kirkkoon keinolla millä hyvänsä. Tavoitteena? Että maailma palvoisi paavia samalla tavalla kuin he palvovat Jumalaa. Suunnitelmana on tehdä Jumalan sanasta ihmisen sana ja paavin sanasta Jumalan sana. :thumbup:

Läpi historian monet ovat joutuneet paavin miesten vihan kohteeksi. Tämä agenda on edelleen hyvin aktiivinen maailmassa ja vaikuttaa moniin seurakuntiin ja organisaatioihin esimerkiksi nousevan/progressiivisen seurakunnan ja päämäärätietoisen liikkeen kautta.

Monet kristityt eivät näe itseään taistelussa – ehkä he tuntevat olonsa turvalliseksi ja suojatuksi suurissa, vilkkaissa kirkoissaan viikosta toiseen. He saattavat ottaa Raamattunsa mukaan kirkkoon ja jopa antaa säännöllisesti lahjoituksia. Mutta jos heidän uskollisuutensa kohdistuu ihmiseen, liikkeeseen tai kirkkokuntaan-seurakuntaan, Jumala ei ole vaikuttunut. Jumala etsii sydämiä, jotka ovat "hänen sydämensä mukaisia" (1. Samuelin kirja 13:14), jotka ovat täysin omistautuneita ja uskollisia Jeesukselle Kristukselle ja Jumalan sanalle.

Yö on pitkälle kulunut, ja päivä on lähellä. Pankaamme sentähden pois pimeyden teot, ja pukeutukaamme valkeuden varuksiin . (Room. 13:12)
Roger Oakland

Sanon AMEN tähän kirj
Kuva
Ps. 25:4 Herra, neuvo minulle tiesi, opeta minulle polkusi.

"My bride" (Minun morsiameni)
https://www.youtube.com/watch?v=hi79J_jjth8
Ikuinen koti
https://www.youtube.com/watch?v=c67sE5RG_Kw
Siksi tänään kiitän Timi
https://www.youtube.com/watch?v=PPre6Vt8VmA
Olet Turva paikani You are My Hiding
https://www.youtube.com/watch?v=4sKGTzn1qT4
När Löven Faller
https://www.youtube.com/watch?v=4pvbg4e9vPE
iikku
ylläpitäjä