Toinen Jeesus vai oikea Jeesus – ketä sinä palvelet?
Apostoli Paavali oli mies, jolla oli intohimo totuutta kohtaan. Vaikka hänen palvelutyönsä selvästi keskittyi Jeesuksen Kristuksen evankeliumin pelastavan armon julistamiseen, hän oli myös huolissaan nähdessään totuuden vaarantuvan Saatanan hienovaraisen petollisen suunnitelman vuoksi. Vaikka Paavali teki kaikkensa opettaakseen Korintin seurakunnalle totuutta Jeesuksesta ja hänen ristinkuolemastaan pelastaakseen heidät synneistään, väärät opettajat ja väärät opit olivat soluttautuneet seurakuntaan. Jotkut olivat selvästikin johdettu harhaan. Niinpä hän ilmaisi huolensa:
Mutta minä pelkään, että niinkuin käärme kavaluudellaan petti Eevan, niin teidän mielenne ehkä turmeltuu pois vilpittömyydestä ja puhtaudesta, joka teissä on Kristusta kohtaan. Sillä jos joku tulee ja saarnaa jotakin toista Jeesusta kuin sitä, jota me olemme saarnanneet, tai jos te saatte toisen hengen, kuin minkä olette saaneet, tai toisen evankeliumin, kuin minkä olette vastaanottaneet, niin sen te hyvin kärsitte. (2. Korinttilaisille 11:3-4)
Paavalin korinttilaisille välittämä kiireellinen sanoma on sama sanoma, jonka uskon Jumalan haluavan julistettavan tänään.
Saatanan petossuunnitelma ei ole muuttunut kautta aikojen. Hänen pyrkimyksensä tuottaa "toinen evankeliumi", joka on inspiroitu "eri hengestä", joka viettelee ihmisiä uskomaan, että he tuntevat Jeesuksen Kristuksen, vaikka todellisuudessa he eivät tunne, eivät ole uusia. Nykytrendit osoittavat, että olemme menossa samanlaista polkua pitkin kohti voimakasta petosta, jolla on potentiaalia pettää koko maailma.
Jeesus teki selväksi, että niillä, jotka luulevat uskoneensa Häneen, mutta jotka ovat sen sijaan joutuneet kristinuskon kokemuksellisen muodon pettämiksi, joka keskittyy ihmeisiin evankeliumin ymmärtämisen sijaan, on vakavia seurauksia. Julistaessaan näitä ajatuksia Matteuksen evankeliumissa olevassa Vuorisaarnassa Jeesus sanoi:
Ei jokainen, joka sanoo minulle: 'Herra, Herra!', pääse taivasten valtakuntaan, vaan se, joka tekee minun taivaallisen Isäni tahdon. Monet sanovat minulle sinä päivänä: 'Herra, Herra, emmekö me ole ennustaneet sinun nimessäsi ja ajaneet ulos riivaajahenkiä sinun nimessäsi ja tehneet monta voimallista tekoa sinun nimessäsi?' Silloin minä tunnustan heille: 'Minä en ole koskaan teitä tuntenut; menkää pois minun luota, te laittomuuden tekijät.' (Matteus 7:21-23)
Näiden vakavia sanojen tulisi muistuttaa kaikkia Jeesuksen nimeä tunnustavia kiinnittämään tarkkaa huomiota Jeesuksen sanoihin. Kuvittele, miltä tuntuisi olla vilpitön Jeesuksen seuraaja ja sitten huomata, ettet seurannutkaan todellista Jeesusta Kristusta. Vaikka on mahdollista kokea ihmeellisiä kokemuksia Jeesuksen nimessä, ne eivät ole niitä kokemuksia, jotka oikeuttavat ketään pääsemään taivaaseen tai vahvistavat vaellustaan Herran kanssa.
Raamatusta mieleeni tulee, että Jumalan sanaan perustuvan uskon puolesta kilpaileminen ei ole vaihtoehto. Kuten Juudas kirjoitti:
Rakkaani, kun olen niin kovasti halunnut kirjoittaa teille yhteisestä pelastuksesta, minun oli pakko kirjoittaa teille ja kehottaa teitä taistelemaan sen uskon puolesta, joka kerta kaikkiaan on annettu pyhille. Sillä joukkoon on hiipinyt eräitä ihmisiä, jotka jo ennen olivat tähän tuomioon määrätyt, jumalattomat, jotka kääntävät meidän Jumalamme armon irstaudeksi ja kieltävät ainoan Herran Jumalan, meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen. (Juud. 3-4)
Rakkauteni ja myötätuntoni niitä kohtaan, jotka on petetty, pakottaa minut jakamaan tämän sanoman. Ihmissielujen ikuisuuden viettämisen paikka on vakava asia. Raamattu opettaa, että Saatana on petoksen alullepanija ja tekijä. Hänen tavoitteenaan on tuhota ihmiskunta ja viedä mahdollisimman monta kadonnutta sielua panttivangikseen helvettiin. Jeesukseen Kristukseen uskovina meidän on varoitettava hengellisessä petoksessa olevia rakkauden asenteella.
Raamattu opettaa, että lopun aikoja leimaa voimakas hengellinen harha, joka sokaisee monet todelliselta evankeliumilta ja johtaa myös uskoneet luopumukseen. Kuten Jeesus varoitti:
Jos silloin joku sanoo teille: "Katso, tässä on Kristus", tai: "Tuolla", älkää uskoko. Sillä vääriä kristuksia ja vääriä profeettoja nousee, ja he tekevät suuria tunnustekoja ja ihmeitä, niin että he eksyttävät, jos mahdollista, valitutkin. Katso, minä olen teille sen edeltä sanonut. (Matteus 24:23-25)
Haastan kaikki ensin pohtimaan huolellisesti ja rehellisesti, mitä Jumala on ilmoittanut Sanassaan. Toiseksi, pohtimaan esitettyjä tosiasioita nykyisten trendien valossa. Loistakoon Jumalan sanan valo kirkkaasti ja paljastakoon totuuden.
(Roger Oakland kirjoitti tämän artikkelin yli 15 vuotta sitten. Kuinka paljon ajankohtaisempi se onkaan tänä päivänä, kun hengellinen petos on niin monessa suhteessa ennätyksellisen korkealla.)