Omalakinen yhteisö Kristuksen seurakunta on omalakinen yhteisö. Tämän yhteisön käsikirja on Raamattu. Maalliset instanssit toimivat taas omien
sääntöjensä mukaan. Valitettavasti viime aikoina hengelliset yhteisöt ovat alkaneet ottaa mallia maalliselta puolelta. Olemus (substanssi) on maallinen, mutta nimike on lainattu hengelliseltä puolelta. Näin on myös yhteysasiassa.
Rauhanomainen rinnakkaiselo
Tällä nimityksellä kuvattiin vuosikymmeniä sitten Suomen ja Neuvostoliiton välisiä suhteita. Nämä liittyivät läheisesti Urho Kaleva Kekkoseen. Nämä suhteet olivat mallina muillekin maille. Käytännössähän tämä merkitsi sitä, että pidättäydyttiin aseellisista kahinoinnista. Tämä ei kuitenkaan merkinnyt sitä, että Suomi ja Neuvostoliitto olisivat sulautuneet yhdeksi valtioksi. Ne eivät olleet ”täydellisesti yhtä”. Valtioiden kesken tilanne kuitenkin katsottiin ”optimaaliseksi”. On selvää, ettei tämä riitä hengellisten yhteisöjen mittariksi. Se, ettei olla riidassa keskenään merkitsee, ettei suhteet ole pakkasen puolella. Mutta pitäisi kuitenkin välttämättä päästä plussan puolelle, rakkauteen.
”Uuden käskyn minä annan teille, että rakastatte toisianne, niinkuin minä olen teitä rakastanut - että tekin niin rakastatte toisianne. Siitä kaikki tuntevat teidät minun opetuslapsikseni, jos teillä on keskinäinen rakkaus” (Joh.13:34,35). ”Ja sen kirkkauden, jonka sinä minulle annoit, minä olen antanut heille, että he olisivat yhtä, niinkuin me olemme yhtä - minä heissä, ja sinä minussa - että he olisivat täydellisesti yhtä, niin että maailma ymmärtäisi, että sinä olet minut lähettänyt ja rakastanut heitä, niinkuin sinä olet minua rakastanut” (Joh.17:22,23).
Berliinin muuri
Itä - ja Länsi - Saksan erotti vuosikymmenet muuri. Vallitsi rauhanomainen rinnakkaiselo, mutta yhteydestä ei voitu puhua. Yhdistyminen tapahtui vasta silloin, kun ”muuri murtui” 9.11.1989. Muuri ei koskaan yhdistä valtakuntia. Joka näin väittää, ei ole realisti. Hän vaeltaa valheessa. Uskovien tulisi kaikissa olosuhteissa vaeltaa ”totuudessa! Jos näin ei tapahdu, ”uskova” - kriteeri ei toteudu.
Hengelliset muurit
Hengellisten liikkeiden välillä on myös muurit, raja-aidat. Ne eivät ole Jumalan aikaan saannosta, vaan DIABOLOKSEN, hajottajan. Joka kieltää näiden muurien olemassaolon, hän vaeltaa valheessa.Toisaalta toteutuu myös ROOMA- malli: KIRKON ULKOPUOLELLA EI OLE PELASTUSTA. Nämä kaksi sukujuurta ovat kaikkien lahkojen perusta.
Yhteys yli rajojen
Yhteyden tarve ja kaipuu on kristikunnassa niin suuri, että muurit ja raja-aidat pyritään tekemään tyhjäksi ja häivyttämään. Raamatusta luetaan, että yhteyden pitäisi olla, mutta kun realiteetit ovat karut, mennään yli siitä, mistä aita on matalin – tingitään totuudesta. Tässä joudutaan kuitenkin turvautumaan petokseen. Tätä kautta saadaan aikaan valheellinen yhteys.
Ekumeeninen liike
Väärän yhteyden saralla on kunnostautunut nimenomaan EKUMEENINEN LIIKE. Se haluaa kaikki kristityt yhteen raja-aidoista
välittämättä. Valheellisen menettelyn pohjaksi väännetään Joh.17: ”että he yhtä olisivat”.
Suuri jäljittelijä
Saatana on suuri jäljittelijä. Se harhauttaa ihmisiä jäljittelemällä Kristusta. Saatana on ”sijaiskristus”. Näin on myös yhteysasiassa.
Saatana tarjoaa oikean yhteyden tilalle väärää ja valheellista yhteyttä. Nimenomaan lopun aikana valheen henki tunkeutuu
kristikuntaan: ”tuo, jonka tulemus tapahtuu saatanan vaikutuksesta valheen kaikella voimalla ja tunnusteoilla ja ihmeillä ja kaikilla vääryyden
viettelyksillä niille, jotka joutuvat kadotukseen, sentähden etteivät ottaneet vastaan rakkautta totuuteen, voidaksensa pelastua” (2.Tess.2:9,10).
RADIO DEI, TV7 ja PATMOS
Nämä massa tiedotusvälineet ovat yksimielisesti omaksuneet ekumeenisen linjan, yhteys ”yli rajojen”. Nämä rakentavat siis valheelliselle ja - kestämättömälle perustalle. ”Kun Samuel tuli Saulin luo, sanoi Saul hänelle: "Herra siunatkoon sinua! Minä olen täyttänyt Herran käskyn." Mutta Samuel sanoi: "Mitä tämä lammasten määkiminen sitten on, joka kuuluu minun korviini, ja tämä raavaiden ammuminen, jonka kuulen?" (1.Sam.15:13,14).
Mitä tämä määkiminen on?
Ekumeeniset kristityt vakuuttavat: ”Me olemme täyttäneet Herran käskyn ´että he yhtä olisivat´.” Tämä ei kuitenkaan pidä yhtä totuuden kanssa. Ekumeniassa ei toteudu raamatullinen USKOVIEN ”Arkkipiispa Gustaf Johansson sanoi Söderblomille (ekumenian isälle) kun tämä kävi hänen luonaan: ”Kuule, Nathan, sinussa on antikristus, sinä olet antikristus” (TK/58,s.135). (Uuras Saarnivaara, Suuri Babylon, s.23).
YHTEYS. Se on valheellista näyttelyä, itsensä ja toisten selvää pettämistä. Herra vastaa: - Mitä tämä ”määkiminen” sitten on: ME OLEMME
LUTERILAISIA; ME OLEMME HELLUNTAILAISIA; ME OLEM-ME VAPAAKIRKOLLISIA?
Golgatalla tuhottiin
Perusta todelliselle yhteydelle luotiin Golgatalla pitkänäperjantaina. Siellä raja-aidat ja muurit tuhottiin, viimeinenkin kivi käännettiin. Vihollisuudet uskovien väliltä hävitettiin. Kristillinen yhteys perustuu Golgata-realiteettiin! Jos Golgata ohitetaan yhteyspyrkimyksissä, vajotaan lahkotasolle. KRISTITYT YHDESSÄ – nimikettä ei ole oikeutta käyttää siellä, missä toimitaan ekumenian hengessä. Tällöin rehellisyyden nimissä
tulisi siirtyä käyttämään LAHKOLAISET YHDESSÄ RY:tä. ”Sillä hän on meidän rauhamme, hän, joka teki molemmat yhdeksi
ja purki erottavan väliseinän, nimittäin vihollisuuden” (Ef.2:14). ”Tarkoitan sitä, että yksi teistä sanoo: "Minä olen Paavalin puolta", toinen: "Minä Apolloksen", joku taas: "Minä Keefaan", joku vielä: "Minä Kristuksen". Onko Kristus jaettu? Ei kaiketi Paavali ole ristiinnaulittu teidän edestänne? Vai oletteko te kastetut Paavalin nimeen? (1. Kor.1:12,13). ”Mutta lihan teot ovat ilmeiset, ja ne ovat: haureus, saastaisuus, irstaus, epäjumalanpalvelus, noituus, vihamielisyys, riita, kateellisuus, vihat, juonet, eriseurat, lahkot, kateus, juomingit, mässäykset ja muut senkaltaiset, joista teille edeltäpäin sanon, niinkuin jo ennenkin olen sanonut, että ne, jotka semmoista harjoittavat, eivät peri Jumalan valtakuntaa” (Gal.5:19-21)
Väinö Hotti
Yhdyn tähän kirjoitukseen ainut mistä olen eri mieltä on tuo pitkäperjantai? senkin on muotoilut kirkko....perjantaisi onko sillä väliä no kukin voi ajatella niin kuin haluaa mutta se ei sanan totuus?
Sillä tuossa alla on tieto ketkä pakanamainen vuosi-päivä on tuonut Herramme oli juutalainen ja siellä on eri kalenterin aika
Kalenterin keksimiseen ei ole yhtä vastausta, mutta nykyisen kalenterimme pohjana toimivat ensin juliaaninen kalenteri, jonka otti käyttöön Julius Caesar noin vuonna 46 eaa. ja sen jälkeen gregoriaaninen kalenteri, jonka Paavi Gregorius XIII esitteli vuonna 1582 korjaamaan edellisen virheitä.
Kalenterin kehityksen vaiheet:
Babylonialaiset
kehittivät ensimmäiset kalenterit, jotka perustuivat taivaankappaleisiin ja jakoivat ajan vuosiin, kuukausiin ja viikkoihin.
Julius Caesar
määräsi luotavaksi juliaanisen kalenterin, joka otti käyttöön 365 päivän vuoden ja karkausvuoden.
Paavi Gregorius XIII
toi käyttöön gregoriaanisen kalenterin vuonna 1582, jota käytetään laajimmin tänä päivänä, korjaten juliaanisen kalenterin virheitä
Ja lopuksi sen järjesti Paavi