Kirjoittaja iikku » 27.10.2025 14:08
Lähetystyön menetelmä
Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni. – Matt. 28:19
Jeesus ei sanonut opetuslapsilleen: "Menkää ja pelastakaa sieluja"; pelastus on Jumalan suvereeni työ. Hän sanoi: "Menkää ja tehkää opetuslapsia." Mutta ette voi tehdä opetuslapsia, ellette itse ole opetuslapsia – eli ellette ole oikeassa suhteessa Jeesukseen Kristukseen.
Kun opetuslapset palasivat ensimmäiseltä lähetystyöltään, he olivat täynnä iloa siitä, mitä he olivat pystyneet tekemään: "Herra, riivaajatkin ovat meille alamaiset " (Luuk. 10:17). Jeesus vastasi: "Älkää kuitenkaan siitä iloitko, että henget ovat teille alamaiset, " (jae 20). Hän sanoi: "Älkää iloitko onnistuneesta palveluksesta. Suuri ilon salaisuus on se, että olette oikeassa suhteessa minuun."vaan iloitkaa siitä, että teidän nimenne ovat kirjoitettuina taivaissa."Hän sanoi: "Älkää iloitko onnistuneesta palveluksesta. Suuri ilon salaisuus on se, että olette oikeassa suhteessa minuun."
Meidän on pidettävä tämä salaisuus mielessämme, jotta pysyisimme uskollisina Jumalan kutsulle. Jumala kutsuu lähetys saarnaajiaan yhteen ainoaan tarkoitukseen: opettamaan tielle miehiä ja naisia Jeesukselle Kristukselle. Jos emme ole oikeassa suhteessa Herraamme, saatamme menettää keskittymisemme ja antaa periksi intohimolle voittaa sieluja, joka ei kumpua Jumalasta, vaan halusta tehdä käännynnäisiä omaan mielemme näkökulmaamme takia.
Lähetyssaarnaajan haaste ei ole se, että ihmisiä on vaikea pelastaa tai että maailma on täynnä välinpitämättömyyttä. Lähetyssaarnaajan haaste on ylläpitää suhdetta Jeesukseen Kristukseen; se on uskoa siihen, että se, mitä hän sanoi, on totta. Joka kerta, kun kohtaamme lähetyssaarnaajina, Herramme kysyy meiltä: "Uskotteko, että minä pystyn tähän?" Meidän on puolestaan kysyttävä itseltämme: "Olenko tarpeeksi viisas Jumalan silmissä ja tarpeeksi tyhmä maailman silmissä luottaakseni siihen, mitä Kristus on sanonut, vai hylkäänkö suuren yliluonnollisen aseman, jossa luotan rajattomasti häneen?" Jos otan käyttöön jonkin muun menetelmän kuin toimin täysin luottavaisesti siihen, mitä Jeesus Kristus on sanonut, poikkean hänen asettamasta menetelmästä: "Minulle on annettu kaikki valta taivaassa ja maan päällä. Mene siis" (Matteus 28:18–19).
Jeremia 12–14; 2. Timoteuskirje 1