"Sillä niin hän antaa rakkaallensa unen."

Seuraammeko hyvää Paimenta
kaikessa totuudessa?Ilm. 3:2.18.

ViestiKirjoittaja iikku » 18.10.2025 12:54

Turhaan te nousette varhain ja myöhään menette levolle ja syötte leipänne murheella: yhtä hyvin hän antaa ystävilleen heidän nukkuessansa.- Psalmi 127:2.

Mutta sallikaa minun kertoa teille, jotka ette tiedä valinnastanne Kristuksessa Jeesuksessa, ettekä luota Vapahtajan veren lunastukseen – teille, joita Pyhä Henki ei ole koskaan kutsunut – teille, jotka ette ole koskaan uudestisyntyneet – sallikaa minun kertoa teille, ettette tunne tätä unta. Saatatte sanoa, että omatuntonne on puhdas; voitte sanoa, ettette tee kenellekään mitään väärin ja että uskotte, että Jumalan tuomioistuimessa teillä on vain vähän tiliä tehtävänä. Mutta, herrat,rouvat te tiedätte, että syntiä tekevän sielun on kuoltava, jos se tekee syntiä vain kerran. Jos kuvassa on yksikin virhe, se ei ole kelvollinen. Jos olette tehneet syntiä vain kerran, teidät tuomitaan siitä, ellei teillä ole jotain, millä ottaa pois tuon yhden synnin. Te ette tunne tätä unta, mutta kristitty tuntee, sillä kaikki hänen syntinsä luettiin "muinaisen syntien päähän". Kristus on kuollut kaikkien hänen syntiensä tähden, olivatpa ne kuinka suuria tai valtavia tahansa; eikä Jumalan kirjassa ole nyt kirjoitettu syntiä häntä vastaan. "Minä, minä", sanoo Jumala, "pyyhin pois sinun rikkomuksesi minun nimeni tähden enkä minä muista syntejäsi." Nyt voit nukkua, sillä "niin hän antaa rakkaallensa unen".

Jälleen: on olemassa tyytyväisyyden uni, josta kristitty nauttii. Kuinka harvat ihmiset tässä maailmassa ovatkaan tyytyväisiä. Kenenkään ei tarvitse koskaan pelätä tarjoamaan tuhannen punnan palkkiota tyytyväiselle; sillä jos joku tulisi vaatimaan palkkiota, hän tietysti osoittaisi tyytymättömyytensä. Me kaikki olemme jossain määrin, epäilen, tyytymättömiä kohtaloomme; suuri enemmistö ihmiskunnasta on aina liikkeellä; he eivät koskaan asetu aloilleen; he eivät koskaan laskeudu mihinkään puuhun rakentaakseen pesäänsä; vaan he lentävät aina puusta toiseen. Tämä puu ei ole tarpeeksi vihreä, tuo ei ole tarpeeksi korkea, tämä ei ole tarpeeksi kaunis, tuo ei ole tarpeeksi viehättävä; joten he ovat aina liikkeellä eivätkä koskaan rakenna rauhallista pesää. Kristitty rakentaa pesänsä; "Kuten tuo pieni lintu puussa, hän on syönyt itsensä tänä yönä - hän ei tiedä, missä hänen aamiainen on huomenna. Hän istuu siellä, kun tuulet keinuttavat puuta; hän sulkee silmänsä, laittaa päänsä siipiensä alle ja nukkuu; ja kun hän herää aamulla, hän laulaa,

Kuolevaiset lakkaavat vaivasta ja surusta;
Jumala pitää huolen huomisesta."

Kuinka harvat ovatkaan, joilla on tuo siunattu tyytyväisyys – jotka voivat sanoa: "En halua mitään muuta; en halua täällä alhaalla vain vähän – niin, en kaipaa mitään muuta – olen tyytyväinen – olen tyytyväinen." Lauloitte juuri kauniin virren, mutta epäilen, että monilla teistä ei ollut oikeutta siihen, koska ette tunteneet sitä.

Sinun tahdostasi jätän loput,
Suo minulle vain tämä yksi pyyntö;
Sekä elämässä että kuolemassa todistamaan
erityisen rakkautesi merkkejä.

Voisitko sanoa, ettette halunneet maan päällä mitään muuta kuin Jeesuksen? Tarkoititteko, että olette täysin tyytyväisiä – että nukutte tyytyväisyyden unta? Ei! Ei. Te, jotka olitte oppipoikia, huokailette, kunnes teistä tulee kasvaneita; te, jotka olette kisällejä, valitsette päästäksenne isänniksi; isännät kaipaavat eläkkeelle jäämistä, ja kun he ovat eläkkeellä, he kaipaavat, että kaikki heidän lapsensa saisivat vakiintua elämään. Ihminen etsii aina jotakin vastitkeita; hän on merimies, joka ei koskaan pääse vasemmalle; nuoli, joka ei koskaan osu maaliin. Voi! Kristityllä on tämä tilane ja hän on keskustellut Herran kanssa: "Niin hän antaa rakkaalleen unen." Ajattelussani, kun olin unien maan rajalla, luulin olevani linnassa. Sen massiivisten muurien ympärillä kulki syvä vallihauta. Vartijat kuljeskelivat muurien vierellä sekä päivin että öin. Se oli hieno vanha linnoitus, joka uhmasi vihollista; mutta en ollut siinä onnellinen. Luulin makaavani sohvalla; mutta tuskin olin sulkenut silmäni, kun trumpetti puhalsi: "Aseihin! Aseihin!" ja kun vaara oli ohi, laskin itseni taas makuulle. "Aseihin! Aseihin!" kajahti jälleen, ja säpsähdin taas ylös. En koskaan voinut levätä. Luulin, että minulla oli haarniska päälläni, ja kuljin ympäriinsä aina panssari vaunuissa, kiiruhtaen joka tunti linnan huipulle, jonkin uuden hälytyksen herättämänä. Välillä vihollinen tuli lännestä, välillä idästä. Luulin, että minulla oli aarre jossain linnan syvyyksissä, ja kaikki huoleni oli sen vartioimisessa. Pelkäsin, vapisin, että se otettaisiin minulta. Heräsin, ja ajattelin, etten asuisi sellaisessa tornissa kaikessa loistossaan. Se oli tyytymättömyyden linna, kunnianhimon linna, jossa ihminen ei koskaan lepää. Se on aina "Aseihin! Aseihin!" "Aseisiin!" Vihollinen on täällä tai tuolla. Hänen rakasta aarrettaan täytyy varjella. Uni ei koskaan ylitä tyytymättömyyden linnan nostosiltaa. Sitten ajattelin korvata sen toisella unelmalla. Olin mökissä. Se oli paikassa, jota runoilijat kutsuvat kauniiksi ja miellyttäväksi, mutta en välittänyt siitä. Minulla ei ollut maailmassa aarretta, paitsi yksi kimalteleva jalokivi rinnallani; ja luulin laittaneeni käteni sen päälle ja nukahtaneeni, enkä herännyt ennen aamunkoittoa. Tuo aarre oli hiljainen omatunto ja Jumalan rakkaus -- "rauha, joka ylittää kaiken ymmärryksen". Nukuin, koska nukuin tyytyväisyyden talossa, tyytyväisenä siihen, mitä minulla oli. Menkää te, ylimieliset saiturit! Menkää te, ahneet kunnianhimoiset miehet! En kadehdi levottomuuden elämäänne. Valtiomiesten uni usein katkeaa; saiturin uni on aina paha; voitonrakastavan ihmisen uni ei ole koskaan levoton; mutta Jumala "antaa" tyytyväisyyden kautta "rakkaan unensa".

Vielä kerran: Jumala antaa rakkaalleen sielun hiljaisuuden unen tulevaisuuden varalle. Oi tuo synkkä tulevaisuus! tuo tulevaisuus! Nykyhetki voi olla hyvä; mutta voi! seuraava tuuli voi kuihduttaa kaikki kukat, ja missä minä sitten olen? Tartu kultaasi, saituri; sillä "rikkaudet tekevät itselleen siivet ja lentävät pois". Halaa lasta rintaasi vasten, äiti; sillä kuoleman karkea käsi voi riistää sen sinulta. Katso mainettasi ja ihmettele sitä, oi sinä kunnianhimoinen mies! Mutta yksi pieni uutinen haavoittaa sinua sydämeesi, ja vajoat yhtä alas kuin ennen kuin väkijoukon äänet ovat sinut nostaneet korkealle. Tulevaisuus! Kaikkien ihmisten on syytä pelätä tulevaisuutta, paitsi kristityn. Jumala antaa rakkaalleen unen tulevan ajan tapahtumien varalle.

Mikä tuleva kohtalo lienee,
korkea tai matala ei minua kiinnosta;
tämä rauhoittaa sydämeni, se,
minkä Jumalani määrää, on parasta. :thumbup:

Elänkö vai kuolenko, sillä ei ole minulle väliä; olenko "kaiken hylkiö" vai "mies, jota kuningas mielellään kunnioittaa", sillä ei ole minulle väliä. Kaikki on samanlaista, kunhan Isäni vain antaa sen. "Niin hän antaa rakkaallensa unen." Kuinka moni teistä on päässyt siihen onnelliseen pisteeseen, ettei teillä ole mitään omaa toivetta? On suloista, että on vain yksi toive, mutta parempi on olla toivomatta mitään – olla kokonaan Kristuksen nykyisessä ilossa ja hänen kasvojensa tulevaisuuden odotuksessa. Oi sieluni! Millainen olisi tulevaisuus sinulle, jos sinulla ei olisi Kristusta? Jos se on katkera ja synkkä tulevaisuus, mitä väliä sillä on, kunhan Kristus, Herrasi, pyhittää sen ja Pyhä Henki antaa sinulle edelleen rohkeutta, energiaa ja voimaa?
: CH Spurgeon

On siunattua voida sanoa rouva Guyonin kanssa tämä runo –

Minulle on tärkeä, määrääkö rakkaus,
elämäni tai kuolemani, määrääkööt ne minulle tuskan tai helpotuksen;
sieluni ei näe tuskassa todellista pahaa,
helppoudessa tai terveydessä ei se näe todellista hyvää.

Yhtä hyvää Hän haluaa, ja ainoastaan ​​sitä hyvää,
vallita tahtosi, itsekkäistä ennakkoluuloista vapaaksi,
Ja mieluummin pitää mökkiä kuin valtaistuinta,
ja surua lohdun sijaan, jos se sinua miellyttää.

Että meidän tulisi kantaa risti on Sinun käskysi –-
Kuolla maailmalle älkääkä enää eläkö syntiä tekemällä;
Kärsikää järkähtämättöminä rankimmankin käden alla,
Yhtä tyytyväisinä haaksirikkoutuessa kuin turvassa maissa ollessamme.

rouva Guyon
Kuva
Ps. 25:4 Herra, neuvo minulle tiesi, opeta minulle polkusi.

"My bride" (Minun morsiameni)
https://www.youtube.com/watch?v=hi79J_jjth8
Ikuinen koti
https://www.youtube.com/watch?v=c67sE5RG_Kw
Siksi tänään kiitän Timi
https://www.youtube.com/watch?v=PPre6Vt8VmA
Olet Turva paikani You are My Hiding
https://www.youtube.com/watch?v=4sKGTzn1qT4
När Löven Faller
https://www.youtube.com/watch?v=4pvbg4e9vPE
iikku
ylläpitäjä