(Martin Luther kylvi antisemitismin siemeniä

On asioita jotka ei ole sanan mukaisia

(Martin Luther kylvi antisemitismin siemeniä

ViestiKirjoittaja iikku » 22.04.2025 13:19

"Juutalaisista ja heidän valheistaan" (Martin Luther kylvi antisemitismin siemeniä)

Kun kuulin ensimmäisen kerran Martin Lutherin traktaatista "Juutalaisista ja heidän valheistaan", valtasi epäuskon. Se sai minut jossain määrin kyseenalaistamaan monia häntä koskevia opetuksia ja asioita, jotka olivat minulle niin tärkeitä. Mutta asia, joka sinun on otettava huomioon, on se, että pyhissä kirjoituksissa ei ole "sarjakuvan" hahmoja joita palvotaan. Jumala on sallinut lähes jokaisen Jumalan miehen ja naisen pyhissä kirjoituksissa tulla esille heidän inhimillisyytensä ja heikkoutensa valossa. Jumala ei kätkenyt Daavidin syntiä, eikä Hän salannut Mooseksen lyömistä kallioon. Jumala kertoi meille Elian matkasta luolaan ja Samuelin pojista, jotka "eivät tunteneet Herraa". Tämä luettelo on melkein yhtä pitkä kuin kaikki Raamatun nimet. Jumala ei koskaan salli meidän pitää hänen palvelijoitaan enemmän kuin mitä he ovat – ihmisinä, joilla on langennut luonne. Paavalin ja Barnabuksen ero olisi voinut olla piilossa, samoin kuin Pietarin kunnioitus henkilöitä kohtaan, johon Paavali viittaa Galatalaiskirjeessä. Apostolisen ajan jälkeiset miehet eivät ole erilaisia. Heillä kaikilla oli jonkinlaisia ​​ongelmia. :thumbup:

Mitä tulee entisiin uskoviin ja totuuden opettajiin apostolisen ajan jälkeen, on joitain asioita, jotka tulevat välittömästi parras valoihin osoittamaan, että emme voi koskaan katsoa taaksepäin ja yrittää jäljitellä sitä, mitä nämä miehet olivat – ja siksi, koska Jumala on johdonmukaisesti johtanut Kristuksen morsian (seurakuntaa) täydellisyyteen ja valmistanut Häntä hänen paluulleen, ja nämä olivat epätäydellisiä miehiä. Opimme heiltä ja arvostamme edistystä, jonka Jumala toi heidän kauttaan; mutta he eivät ole siellä, missä Kristus meitä haluaa.

Siitä lähtien kun Johannes Ilm. siirtyi eteenpäin, seurakunta ei ole korostanut rakkautta. Kun seuraat antiikin aikakauden uskon tunnustuksia, neuvostoja ja kiistanalaisia, näet kirkon olevan muutoksista ja huolissaan teologisten käsitteiden jalostamisesta. Kirkko muutti Efesokseen ja sitten Roomaan. Sieltä alkoi taistelu niitä vastaan, jotka vastustavat kristikunnan oppia. Taistelivat jopa myöhempinä vuosisatoina muslimien kanssa. On kuin katolinen kirkko olisi jossain vaiheessa omaksunut koko "jihad"-filosofian ja aloittanut ristiretkiä ja muita väkivaltaisia ​​tekoja. Minulle kerrotaan, että kohta näiden tekojen oikeuttamiseksi oli "Taivasten valtakunta kärsii väkivallasta ja väkivaltaiset ottavat sen väkisin". Tämä on villisti kontekstista. Tiedämme, että tämä ei ollut "jäännöskirkko", joka toimi ja teki näitä asioita; mutta sinun täytyy tietää, että ne tehtiin kristinuskon nimissä ja olemme jossain määrin sen saastuttamia heidän pahuutensa monien juutalaisten silmissä.

John Calvin ja Martin Luther ovat niitä, joihin haluan keskittyä tässä välittömässä tutkimuksessa. John Calvin poltti Michel Servetuksen elävältä Genevessä harhaoppisten opetustensa vuoksi. Sanotpa mitä tahansa Calvinin panoksesta kristinuskoon – tämä teko erottuu kuin peukalokipu. Kukaan ei voi antaa raamatullista perustetta sellaiselle teolle pyhissä kirjoituksissa. Paavali luovutti tällaiset ihmiset Saatanalle, jotta he oppisivat olemaan pilkkaamatta. Lopussa Paavali sanoi: "Aleksanteri Kupariseppä on tehnyt minulle paljon pahaa, Herra palkitsee hänet hänen tekojensa mukaan." Se on sävyisyyttä, joka tunnusti Jumalan suvereniteetin hallitsevan ihmisten asioita. Paavalin menetelmä on se, mitä pyhät kirjoitukset opettavat, on tehtävä – ei tule käyttää, kuten katolilaiset tekivät pahuutta. Katoliset käyttivät tulta ja myöhemmin myös protestantit.

Martin Lutherilla on elämässään ilkeäämpi tahra, joka on aiheuttanut enemmän tuskaa ja kärsimystä kuin Calvin teot koskaan voinut tehdä polttamalla Severtuksen. Hän tosin kirjoitti traktaatin nimeltä "Juutalaisista ja heidän valheista". Natsit käyttivät tätä traktaattia päätelmissään ja vastaavissa "lopullisen ratkaisun" filosofiassa. Olen lukenut suuren osan tästä käännetystä teoksesta enkä voinut lukea enempää. Se on helposti kaikkien luettavissa ja nähtävillä keskusteltavana kirjoittamalla avainsanat "Juutalaisista ja heidän valheistaan" Googleen tai mihin tahansa hakukoneeseen. Tämän traktaatin ja holokaustin välinen yhteys on selvä. Protestantit, jotka eivät ole koskaan kuulleet tästä, ovat todennäköisesti järkyttyneitä. nämä olivat kuolevaisia ​​miehiä, eivätkä ansaitse tulla jumaloitavaksi, kuten me usein teemme. Se ei miellytä Jumalaa. Olemme yrittäneet piilottaa heidän syntinsä, mutta Jumala ei koskaan tehnyt sitä. Sinun täytyy ymmärtää, että tämä on yksi suurimmista esteistä uskon jakamiselle juutalaisille. He näkevät ristin monissa tapauksissa miekana, joka on kastettu 1900 vuoden juutalaiseen vereen. Jätän sinut omiin opintoihisi.Tutkimaan
Kuva
Ps. 25:4 Herra, neuvo minulle tiesi, opeta minulle polkusi.

"My bride" (Minun morsiameni)
https://www.youtube.com/watch?v=hi79J_jjth8
Ikuinen koti
https://www.youtube.com/watch?v=c67sE5RG_Kw
Siksi tänään kiitän Timi
https://www.youtube.com/watch?v=PPre6Vt8VmA
Olet Turva paikani You are My Hiding
https://www.youtube.com/watch?v=4sKGTzn1qT4
När Löven Faller
https://www.youtube.com/watch?v=4pvbg4e9vPE
iikku
ylläpitäjä