ME KATSELIMME HÄNEN KIRKKAUTTANSA Muroma
1. osa
»MINÄ SUURESTI SIUNAAN SINUT»
1. Moos. 22: 77.
Suurinta elämässä on olla Herran siunaama.
Olen monta kertaa ihmetellen pysähtynyt seuraavan kohdan eteen Roomalaiskirjeessä:
»Minä tiedän, että tullessani teidän tykönne tulen Kristuksen täydellinen siunaus mukanani» (Room. 15: 29).
Tähänhän sisältyy koko Paavalin elämän salaisuus. Hän oli tietoinen siitä, että hän oli Kristuksen siunaama. Mutta ei ainoastaan siunaama, vaan hän oli saanut Kristuksen täydellisen siunauksen. Ja tästäkin hän oli tietoinen.
Tähän sisältyy mielestäni jotain suorastaan valtavaa.
Miten onnellinen täytyikään sen miehen olla, joka oli alituisesti tietoinen siitä, että häntä seurasi Kristuksen täydellinen siunaus. Näin voi puhua vain mies, joka on siihen määrin Jeesuksen Kristuksen valtaama, että hänen oma minänsä on ristiinnaulittu ja kuollut. Miehen täytyi olla niin Pyhän Hengen täyttämä, ettei hänessä enää ollut tilaa millekään muulle.
Edellytyksenä tämänlaiseen elämään ja vaellukseen on täytynyt olla sopusointu Herran kanssa ja kuuliaisuus kaikessa.
Tutkimme nyt tämän siunauksen edellytyksiä Aabrahamin elämän valossa. Olihan hänelläkin kerran ollut hetki, jolloin Herra sanoi: »Minä suuresti siunaan sinut.»
Mutta ennen kuin lähdemme tätä tutkimaan, teemme kukin itsellemme kysymyksen:
»Uskonko minä, että Jumala todella tahtoo siunata minua? Ja uskonko minä, että Hän tahtoo suuresti siunata myöskin minua?»
Minä tiedän, että olen saanut häneltä siunauksen.
Ensimmäisen siunauksen sain pienenä lapsena, kun minut saatettiin Pyhän Kasteen armon osallisuuteen, ja Herra itse siunasi minut.
Sen jälkeen olen monia kertoja saanut kokea Herran siunauksen. Mutta olenko koskaan saanut Hänen suurta siunaustaan? Onko mahdollista, että minäkin voisin saada Kristuksen täydellisen siunauksen?
Kuten sanottu, tutkimme nyt tätä asiaa Aabrahamin elämän valossa.
»Ja Herra sanoi Abramille: 'Lähde maastasi, suvustasi ja isäsi kodista siihen maahan, jonka minä sinulle osoitan, niin minä teen sinusta suuren kansan, siunaan sinut ja teen sinun nimesi suureksi, ja sinä olet, tuleva siunaukseksi.» (1. Moos. 12:1-2).
Tässä Aabraham saa ensimmäisen kerran lupauksen. Hänestä on tuleva suuren kansan isä. Hänen nimensä on tuleva suureksi. Hän tulee olemaan siunaukseksi monille tuleville sukupolville. Herra asettuu vielä niin hänen ystäväksensä, että Hän lupaa siunata niitä, jotka Aabrahamia siunaavat ja kirota ne, jotka häntä kiroavat. Jopa Hän sanoo, että kaikki sukukunnat maan päällä tulevat siunatuiksi hänen kauttaan.
Nämä lupaukset ovat jo ihanasti toteutuneet, mutta vain osaksi. Kerran tuhatvuotisen valtakunnan aikana tulevat ne täydellisesti toteutumaan. Aabrahamia kutsutaan Raamatussa nimenomaan »Jumalan ystäväksi», (Jes. 41:8) ja tämä on nimitys, jota ei, tietääkseni, käytetä kenestäkään muusta henkilöstä Raamatussa.
Hän oli todella tämän nimen arvoinen, sillä niin ehjästi hän eli Jumalalle kuin vain ystävä voi ystävälleen elää. Hänen eIämäänsä leimasi alusta alkaen ehjä ja kokosydäminen kuuliaisuus, ja tämähän on kaiken siunauksen salaisuus.
Ei varmaankaan ollut niinkään helppoa tempautua irti siitä ympäristöstä, johon oli jo aivan kuin juurtunut, sillä olihan Aabraham jo 75 vuoden vanha lähtiessään Herran kutsumana luvattua maata kohti.
Kun sovellutamme tämän Aabrahamin askeleen omaan elämäämme, merkitsee se sitä, että tullaksemme Herran siunaamiksi ihmisiksi, täytyy meidän riistäytyä irti synnistä ja maailmasta.
Synti ja maailma on se olopiiri, johon me olemme syntymästämme saakka juurtuneet. Uudesta Testamentista käy ilmi, että maailma on sama kuin saatanan valtapiiri. Pimeyden ruhtinas on tämän pahan maailmanajan jumala, Paavalin sanojen mukaan (2. Kor. 4:3-4).
Samaa todistaa Johannes 1. kirjeensä 5. luvussa kirjoittaessaan, että »koko maailma on sen pahan vallassa».
Me olemme siis syntymästämme kansaa, joka pimeydessä vaeltaa. Jos tahdomme saada Jumalan siunauksen, täytyy meidän päästä sisäisesti irti tästä pimeyden hengen valtapiiristä.
Tähän ei riitä se, että rupeamme jollakin lailla uskonnollismielisiksi ja alamme palvella Jumalaa maailman keskellä, ei silloinkaan, kun luulemme täyttävämme Vuorisaarnan ihania näkemyksiä.
Jumalaa ei voida palvella tämän maailman henkipiirissä. Siitä on valaiseva esitys Mooseksen ja faraon välisessä taistelussa. Mooses vaati, että kansan pitää saada lähteä Egyptistä, palvellakseen Jumalaa Egyptin rajojen ulkopuolella. Farao taas suostui suostumistaan Mooseksen vaatimuksiin, mutta piti samalla koko ajan kiinni siitä, että tämän Jumalan palvelemisen piti tapahtua Egyptissä.
Ei saatanallakaan ole mitään sitä vastaan, että me palvelemme Jumalaa tämän maailman hengessä. Meistä ihmisistä tuntuu se toisinaan suurelta voitolta, kun Jumalaa kunnioitetaan suurissa juhlatilaisuuksissa. Herralle se saattaa olla suorastansa kauhistus. Hän voisi sanoa meille samaan tapaan kuin Israelille profeettojensa kautta:
»Vie pois minun edestäni harppujesi helinä ja huultesi pauhu, kun et kuitenkaan sydämestäsi palvele minua, etkä ota ohjeeksi minun säädöksiäni.»
Herra ei voi hyväksyä Jumalan palvelusta ja jumalattomuutta yhteen liitettyinä. Sen tähden Herra ei siedä sitä, että me palvelemme Häntä maailman hengessä ja maailmanmielisyydessä.
Niinkuin siunauksen ensimmäisenä ehtona oli se, että Aabraham siirtyi pois epäjumalisesta ympäristöstään, alkaen yksinäisen vaelluksensa Herran tiellä, niin vaatii Herra meiltäkin, jos haluamme saada Hänen suuren siunauksensa, että meidän täytyy kokosydämisesti lähteä maailmasta ja synnistä ja olla valmiita vaeltamaan Herran tietä, vaikka jäisimmekin hyvin yksinäisiksi.
Tämä vaatii siis meidän puoleltamme selvää ratkaisua. Meidän on aivan kuin käytävä rajan yli pahan hengen valtapiiristä Pyhän Hengen valtapiiriin, jos mielimme saada Herran siunauksen.