"Tulkaa minun luokseni." --MATT. 11:28
"Pysykää minussa." -- JOHANNES 15:4
JUURI teille, jotka olette kuulleet ja ottaneet vastaan kutsun: "Tulkaa minun luokseni", tulee tämä uusi kutsu: "Pysykää minussa." Sanoma tulee samalta rakastavalta Vapahtajalta. Ette epäilemättä ole koskaan katunut tulleet Hänen kutsuunsa. Te koitte, että Hänen sanansa oli totuus; kaikki Hänen lupauksensa Hän täytti; Hän teki teidät osallisiksi Hänen rakkautensa siunauksista ja ilosta. Eikö Hänen tervetulotoivotuksensa ollut mitä sydämellisin, Hänen anteeksiantonsa täydellinen ja ilmainen, Hänen rakkautensa mitä suloisin ja kallisarvoisin? Teillä oli useammin kuin kerran, tullessanne Hänen luokseen ensimmäisen kerran, syytä sanoa: "Minulle ei kerrottu puoltakaan."
Ja silti olet joutunut valittamaan pettymyksestä: ajan kuluessa odotuksesi eivät toteutuneet. Siunaukset, joista kerran nautit, katosivat; ensimmäisen kohtaamisesi Vapahtajasi kanssa tuoma rakkaus ja ilo ovat syventymisen sijaan himmenneet ja heikentyneet. Ja usein olet miettinyt, mikä voisi olla syy siihen, miksi tällaisen mahtavan ja rakastavan Vapahtajan kanssa pelastuskokemuksesi ei olisi voinut olla täydempi.
Vastaus on hyvin yksinkertainen. Sinä eksyit pois Hänestä. Hänen antamansa siunaukset liittyvät kaikki Hänen kutsuunsa "Tule minun luokseni", ja niistä voi nauttia vain läheisessä yhteydessä Hänen kanssaan. Et joko täysin ymmärtänyt tai muistanut oikein, että kutsu tarkoitti: "Tule minun luokseni jäämään." Ja kuitenkin tämä oli todellakin Hänen tarkoituksensa, kun Hän ensimmäisen kerran kutsui sinut luokseen. Se ei ollut virkistää sinua muutamaksi lyhyeksi tunniksi kääntymyksesi jälkeen Hänen rakkautensa ja vapautuksensa ilolla ja sitten lähettää sinut vaeltamaan surussa ja synnissä. Hän oli määrännyt sinut johonkin parempaan kuin lyhytaikaiseen autuuteen, josta saisi nauttia vain erityisen hartauden ja rukouksen aikoina ja joka sitten katoaisi, kun sinun oli palattava niihin velvollisuuksiin, joissa suurin osa elämästäsi on käytettävä. Ei todellakaan; Hän oli valmistanut sinulle pysyvän asunnon Hänen kanssaan, jossa koko elämäsi ja jokainen sen hetki voitaisiin viettää, jossa jokapäiväisen elämäsi työ voitaisiin tehdä ja jossa koko ajan voisit nauttia katkeamattomasta yhteydestä Hänen kanssaan. Juuri tätä Hän tarkoitti lisätessään ensimmäiseen sanaan "Tule minun luokseni": "Pysy minussa." Yhtä vilpitön ja uskollinen, yhtä rakastava ja hellä, kuin myötätunto, joka hengitti tuossa siunatussa "Tule", oli armo, joka lisäsi tämän yhtä siunatun "Pysy". Yhtä mahtava kuin vetovoima, jolla tuo ensimmäinen sana sinua veti puoleensa, olivat ne siteet, joilla tämä toinen sana, jos olisit vain kuunnellut sitä, olisi pitänyt sinut kiinni. Ja niin suuria kuin olivat siunaukset, joilla tuo tuleminen palkittiin, niin suuria, niin, ja paljon suurempia, olivat aarteet, joihin tuo pysyminen olisi antanut sinulle pääsyn.
Ja huomaa erityisesti, ettei Hän sanonut: "Tulkaa minun luokseni ja pysykää minun kanssani", vaan: "Pysykää minussa." Yhteyden piti olla paitsi katkeamaton, myös hyvin intiimi ja täydellinen. Hän avasi käsivartensa painaakseen teidät rintaansa vasten; Hän avasi sydämensä toivottaakseen teidät tervetulleiksi sinne; Hän avasi koko jumalallisen elämän ja rakkauden täyteytensä ja tarjoutui ottamaan teidät ylös yhteyteensä, tehdäkseen teidät täysin yhdeksi itsensä kanssa. Hänen sanoissaan "Pysykää minussa" oli syvällinen merkitys, jota ette voi vielä ymmärtää.
Ja yhtä vakavasti kuin Hän oli huutanut: "Tulkaa minun luokseni", Hän pyysi, jos vain olisit huomannut sen, "pysykää minussa". Kaikilla niillä motiiveilla, jotka olivat saaneet teidät tulemaan, Hän pyysi teitä pysymään. Oliko synnin pelko ja sen kirous se, joka ensin veti teidät puoleensa? Anteeksianto, jonka saitte ensimmäisen tulemisenne yhteydessä, kaikkine siitä virtaavine siunauksineen, voitiin vahvistaa ja täysin nauttia vain pysymällä Hänessä. Oliko se kaipaus tuntea ja nauttia Äärettömästä Rakkaudesta, joka kutsui teitä? Ensimmäinen tuleminen antoi maistettavaksi vain yksittäisiä pisaroita – vain pysyminen voi todella tyydyttää janoisen sielun ja antaa juotavaa nautinnon virroista, jotka ovat Hänen oikealla puolellaan. Oliko se väsynyt kaipaus vapautua synnin orjuudesta, tulla puhtaaksi ja pyhäksi ja siten löytää levon, Jumalan levon sielulle? Tämäkin voidaan toteuttaa vain, kun pysytte Hänessä – vain pysyminen Jeesuksessa antaa levon Hänessä. Tai jos se oli toivo perinnöstä kirkkaudessa ja iankaikkisesta kodista Äärettömän läsnäolossa: todellinen valmistautuminen tähän, samoin kuin sen siunattu esimaku tässä elämässä, suodaan vain niille, jotka pysyvät Hänessä. Totisesti, ei ole mitään, mikä olisi saanut sinut tulemaan, mikä ei vetoaisi tuhatkertaisesti suuremmalla voimalla: "Pysykää Hänessä." Teit hyvin tullessasi; teit paremmin jäädessäsi. Kuka tyytyy kuninkaan palatsiin etsittyään seisomaan ovella, kun hänet kutsutaan sisään asumaan kuninkaan läsnäolossa ja jakamaan Hänen kanssaan Hänen kuninkaallisen elämänsä kaikkea loistoa? Oi, astukaamme sisään ja jääkäämme sinne ja nauttikaamme täysin määrin kaikesta siitä rikkaudesta, jonka Hänen ihmeellinen rakkautensa on meille valmistanut!
Ja silti pelkään, että on monia, jotka ovat todella tulleet Jeesuksen luokse, mutta joiden on murheellisesti tunnustettava tietävänsä vain vähän tästä siunatusta Hänessä pysymisestä. Joidenkin kohdalla syynä on se, etteivät he koskaan täysin ymmärtäneet, että tämä oli Vapahtajan kutsun merkitys. Toisten kohdalla syy on se, että vaikka he kuulivat sanan, he eivät tienneet, että tällainen pysyvä yhteyselämä oli mahdollista ja todellakin heidän ulottuvillaan. Toiset sanovat, että vaikka he uskoivatkin, että sellainen elämä oli mahdollista ja etsivät sitä, he eivät ole vielä onnistuneet löytämään sen saavuttamisen salaisuutta. Ja toiset taas, valitettavasti, tunnustavat, että heidän oma uskottomuutensa on estänyt heitä nauttimasta siunauksesta. Kun Vapahtaja olisi halunnut pitää heidät, he eivät olleet valmiita jäämään; he eivät olleet valmiita luopumaan kaikesta ja aina, ainoastaan, kokonaan pysymään Jeesuksessa.
Kaikkien näiden luo tulen nyt Jeesuksen, heidän ja minun Lunastajani, nimessä siunatun sanoman kanssa: "Pysykää minussa." Hänen nimessään kutsun heidät tulemaan ja mietiskelemään kanssani päivittäin jonkin aikaa sen merkitystä, sen opetuksia, sen vaatimuksia ja sen lupauksia. Tiedän, kuinka monta ja nuorelle uskovalle kuinka vaikeita kysymyksiä siihen liittyy. Erityisesti on kysymys eri puolineen mahdollisuudesta väsyttävän työn ja jatkuvan häiriötekijöiden keskellä ylläpitää tai pikemminkin pysyä pysyvässä yhteydessä. En pyri poistamaan kaikkia vaikeuksia; tämä on yksin Jeesuksen Kristuksen itsensä tehtävä Pyhän Henkensä kautta. Mutta se, mitä haluaisin Jumalan armosta tehdä, on toistaa päivästä toiseen Mestarin siunattua käskyä: "Pysykää minussa", kunnes se iskee sydämeen ja löytää sieltä paikan, eikä sitä enää unohdeta tai laiminlyödä. Toivoisin, että Pyhän Raamatun valossa pohdiskelisimme sen merkitystä, kunnes ymmärryksemme, tuo sydämen portti, avautuu käsittämään jotakin siitä, mitä se tarjoaa ja odottaa. Näin löydämme keinot sen saavuttamiseksi ja opimme tietämään, mikä estää meitä siitä ja mikä voi auttaa meitä siinä. Näin tunnemme sen vaatimukset ja tunnemme pakottavaa tarvetta tunnustaa, ettei voi olla todellista uskollisuutta Kuninkaallemme ilman, että yksinkertaisesti ja sydämestämme hyväksymme myös tämän Hänen käskynsä. Näin katselemme sen siunausta, kunnes halu syttyy ja tahto kaikella energiallamme herää vaatimaan ja omistamaan sanoinkuvaamattoman siunauksen.
Tulkaa, veljeni, ja asettakaamme päivä päivältä hänen jalkojensa juureen ja mietiskelkäämme tätä hänen sanaansa, katse kiinnitettynä yksin häneen. Asettakaamme hiljaisessa luottamuksessa hänen eteensä, odottaen kuulevamme hänen pyhän äänensä – hiljaisen, pienen äänen, joka on mahtavampi kuin kallioita repivä myrsky – hengittävän elävää henkeään meissä, kun hän puhuu: "Pysykää minussa." Sielu, joka todella kuulee Jeesuksen itsensä puhuvan sanan, saa sanan mukana voiman hyväksyä ja pitää kiinni hänen tarjoamastaan siunauksesta.
Ja Sinä, siunattu Vapahtaja, ehkä haluat puhua meille; anna meidän jokaisen kuulla siunattu äänesi. Syvän tarpeen tunne ja ihmeellisen rakkautesi usko yhdistettynä näkemiseen siitä ihmeellisesti siunatusta elämästä, jonka odotat meille antavasi, saakoon meidät kuuntelemaan ja tottelemaan niin usein kuin puhut: "Pysy minussa." Olkoon sydämemme vastaus päivä päivältä selkeämpi ja täydellisempi: "Siunattu Vapahtaja, minä pysyn sinussa."