Samuel-yhteisö
David Wilkerson
Missä ovat ne Samuelit, jotka ovat kuulleet Jumalan äänen, jotka Pyhä Henki on herättänyt ja jotka ovat saaneet ilmestyksen pian tulevista tuomioista pukeutuneelle seurakunnallle? Miksi kaikki evankeliumin saarnaajat eivät sure Jumalan huoneen syntistä tilaa? Miksi kaikki pastorit ja evankelistat eivät huuda vartijana pöntöistä? Raamattu sanoo, että Samuelille annettiin näky, jossa Jumala julisti vanhentuneen uskonnollisen rakenteen lopun, ja "Samuel kertoi hänelle kaiken eikä salannut häneltä mitään." (1. Samuel 3:18). Kysyn sinulta, julistaja: Kerrotko kaiken? Pidätteletkö salata totuutta ja pelkäät loukkaavasi kansaasi?
Kuitenkin huolimatta niistä, jotka pelkäävät tulla esiin koko seurakunnan sanomalla, uskon, että Herra Jumala tuo aina "Samuel-seuran", joka kuulee Hänen äänensä hengellisen taantumisen aikana. Tämä yritys koostuu miehistä ja naisista, jotka eivät välitä perinteistä, ylennyksestä tai tunnustuksellisista rajoista. He edustavat saarnaaia ja maalikoita, joilla on korva kuulla Jumalan ääntä ja jotka tietävät, mikä Häntä surettaa.
Epäilemättä Samuel-yhtiön sanoma ei ole miellyttävä. "Samuel pelkäsi kertoa Elille näyn" (jae 15). Tämä näky oli ylivoimainen; mutta Samuel ei voinut olla jakamatta sitä sen kanssa, jolle tuomio kaatuisi. Jumala ei enää sietäisi sellaista jumalisuuden muotoa, jolla ei olisi pyhyyden voimaa.
Kyllä, Jumala oli aikeissa poistaa läsnäolonsa Shilohista, mutta Hän tekisi Israelissa loistavan uuden. Hän sanoi: "Minä herätän itselleni uskollisen papin, joka tekee sen mukaan, mikä on sydämessäni ja minun mielessäni. Minä rakennan hänelle varman huoneen, ja hän vaeltaa minun voideltujeni edessä iankaikkisesti" (1. Samuelin kirja 2:35). Tämä jae kuvaa Samuelin seurakuntaa uskovista ja ministereistä, jotka jakavat Jumalan sydämen. He tuntevat Herran mielen ja Hänen tahtonsa, ja he vaeltavat pelossa ja pyhyydessä Hänen edessään. Samuel-seura on rukoileva kansa; Samuelin ollessa rukouksessa Jumala ilmoitti hänelle tulevan pelokkaan. Ja koska he ovat yhteydessä Jumalaan, he tuntevat ja jakavat Hänen surunsa.
Jumala puhuu näinä viimeisinä päivinä niille, jotka ovat sulkeutuneet Hänen kanssaan. Hän paljastaa sydämensä niille, jotka janoavat lisää Häntä, jotka läähättävät Hänen jälkeensä niinkuin peurat veden jälkeen, jotka ovat kuolleet jokaiseen itsekkääseen kunnianhimoon ja joilla ei ole muuta päämäärää elämässä kuin tuoda nautintoa, kunniaa ja iloa Hänen sydämeensä. Minä sanon tämän järkähtämättä: Jumala ei valitse kirkkokuntaa toimittaakseen Sanansa tälle viimeiselle sukupolvelle. Hän ei vaadi komiteaa kuulemaan Hänen ääntään ja sytyttämään jäännöksen viimeistä kokoontumista. Sen sijaan, kun maailmanlopun enkelit lähtevät lyömään maata, kirkkokunnat ja uskonnolliset johtajat joutuvat ahkeriksi suojelemaan etujaan ja vahvistamaan auktoriteettiaan, laatimaan sääntöjä ja tekemään päätös lauselmia. Mutta Samuelin seura löytyy rukouksen salaisesta kaapista, joka etsii Mestarin tahtoaan ja jakaa surunsa synnistä.
Samuel, mies, jonka Jumala herätti palvelemaan israelilaisten tuomarina ja profeettana, kantoi Jumalan surun kansansa yli aivan hänen palvelutyönsä loppuun asti. Raamattu sanoo, että Israel lopulta himoitsi kuningasta, jotta he voisivat olla "tuomari "Katso, sinä olet käynyt vanhaksi, eivätkä poikasi vaella sinun teitäsi. Niin aseta nyt meille oikeutta jakamaan kuningas, jollainen kaikilla muillakin kansoilla on.". (1. Samuelin kirja 8:5). Tässä Samuel kaatui polvilleen, suuresti tyytymättömänä. Jumala puhui hänelle nämä surulliset sanat: "Niin Herra sanoi Samuelille: "Kuule kansan ääntä kaikessa, mitä he sinulle sanovat; sillä sinua he eivät ole pitäneet halpana, vaan minut he ovat pitäneet halpana olemaan heidän kuninkaanansa." (1. Samuel 8:7).
Samuel meni kansan luo ja varoitti heitä vaikeuksista, joita heillä olisi kuninkaan alaisuudessa, kuinka hän asettaisi heidän lapsensa ja ottaisi heidän maansa ja tuottaisi, mutta ihmiset väittivät, että se oli mitä he halusivat. "Tehkää heistä kuningas", Herra sanoi, ja heidän historiansa muuttui jälleen, vaikka he särkivät Jumalan sydämen.
Kaikkialla, minne käännyt nyt, yhä useammat Jumalan ihmiset hylkäävät Kristuksen Herrallisuuden. He väittävät olevansa "kuin kansakunnat". Se on kompromissin tai sekoituksen ydin: olla aivan kuin maailma. He sanovat: "Mekin haluamme Jumalan ja maailman!" He haluavat maailman tunnustusta ja arvovaltaa, maailman nautintoja ja ylellisyyden "hyvää elämää". Mutta kiitos Jumalalle protestoivasta Samuel-yhtiöstä! He ovat kuulleet Jumalalta, ja he tietävät, mihin kaikki tämä kompromissi tulee loppumaan. He näkevät kauhistuttavat tulokset luopumuksesta edessään, ja Samuelin tavoin he nyyhkyttävät lävistävää, sydäntäsärkevää suruhuutoa.
Niitä, jotka itkevät synnin yli seurakunnissa ja huomaavat hänet, ja kutsutaan Tuomion puhujiksi. Monet, jotka tuntevat heidät, sanovat: "En halua olla heidän lähellään. Ne kuulostavat negatiivisilta ja huonommilta ja näyttävät niin surullisilta." Mutta tällaiset katsojat eivät yksinkertaisesti tunne näitä itkeviä ihmisiä. He eivät ymmärrä, että niille, jotka todella surevat Jumalaa, annetaan Jehovassa ilon hyppysydän. "Vaikka viikunapuu ei saa kantaa hedelmää; ei myöskään ole mitään säännöstä viiniköynnöksistä; oliivin tuotteet putoavat, eivätkä pellot saa toimeentuloa; parvet on katkaistava taitteesta, eikä kojuissa pitäisi olla laumaa. Silti minä hyppään ilosta Jehovassa. Minä riemuitsen pelastukseni Jumalassa. Jehova, minun Herrani, on minun vahvuuteni." Habakkuk 3:17-19, Spurrell Alkuperäinen Heprea.
Tällainen ilo tulee siitä, että Jumalalla on aina puhdas palvelutyö pyhän ja erotetun kansan kautta, jopa kaikkein pahimmissa päivinä. Nämä ihmiset tietävät, että Jumala kunnioittaa heitä jatkuvalla läsnäolollaan. He ammentavat voimaa uskomalla Jumalan majesteettisuuteen ja voimaan, jonka tuomiot ovat aina vanhurskaita. Habakukin kanssa he voivat sanoa: "Vaikka kaikki muu epäonnistuu, sydämeni iloitsee yksin Jumalasta." Jopa silloin, kun epäonnistuminen näyttää ympäröivän heitä ja he näkevät vain vähän todisteita hedelmistä, heidän surunsa antaa tilaa hurmioituneelle ilolle, koska he ovat lähellä Herran sydäntä. Ja kuten Paavali, tämä sureva jäännös voi sanoa: "Niin surullinen, mutta aina iloinen; niin kuin köyhä, mutta tekee monta rikasta; niin kuin ei ole mitään, ja kuitenkin omistaa kaiken" (2.Kor.6:10).
Näyttää siltä, että Samuelilla ei ollut juurikaan iloa Saulin, valitun kuninkaan, tuhoisan hallituskauden aikana, sillä hän jatkoi hänen puolestaan suremista (I Samuel 15:35). Lopulta Herra sanoi: "Kuinka kauan sinä suret Saulia, niin että minä olen hylännyt hänet hallitsemasta Israelia? Täytä sarvesi öljyllä ja mene; minä lähetän sinut Betlehemiläisen Iisalle. Sillä minä olen antanut itselleni kuninkaan hänen poikiensa joukossa" (1. Samuelin kirja 16:1). Tämä oli tietenkin nuori Daavid, mies, joka paimensi Israelia "sydämensä koskemattomuuden mukaan" (Psalmit 78:72) ja joka ennusti Messiaan.
Itse asiassa Daavidin sanat rohkaisevat meitä uskomaan, että Jumalan surun jakaminen johtaa ilon syntymiseen. Puhuessaan omista kokemuksistaan niin kuin se, joka janosi Herraa, Daavid sanoi: "Itkeminen voi kestää yön, mutta ilo tulee aamulla" (Psalmit 30:5).
Niin olkoon sekin nälkäisille ihmisille tänään! Huomatkaamme, että nälkämme johtaa rukouskaappiin jakamaan surunsa ja Kristuksen ruumiiseen jakamaan Hänen ilonsa.