"Herää sinä joka nukut." -Ef. 5:14
Esitän teille nyt yksinkertaisen kysymyksen. Selaa tämän paperin sivuja ja huomaa pian miksi kysyn sitä. "Nukutko sielusi?"
Monilla on kristittyjen nimi, mutta ei sitä luonnetta, jonka pitäisi kuulua nimeen. Jumala ei ole heidän sydämensä kuningas. He ajattelevat maallisia asioita.
Tällaiset ihmiset ovat usein nopeita ja taitavia tämän elämän asioissa. Monet heistä ovat hyviä liikemiehiä, hyviä päivittäisessä työssään, hyviä isäntiä, hyviä palvelijoita, hyviä naapureita, hyviä kuningattaren alamaisia: kaiken tämän sallin täysin. Mutta onko se heidän ikuinen osa, josta minä puhun; se on heidän koskaan kuoleva sielunsa tilasta. Ja siitä, jos ihminen voi arvioida sen vähän, mitä he tekevät asian eteen, he ovat huolimattomia, ajattelemattomia, piittaamattomia ja välinpitämättömiä. He ovat unessa.
En väitä, että Jumala ja pelastus ovat aiheita, jotka eivät koskaan tule heidän mieleensä, mutta tämän minä sanon: heillä ei ole siellä ylintä sijaa. En myöskään sano, että he ovat kaikki samanlaisia elämässään; Jotkut heistä epäilemättä menevät synnin syvemmälle kuin toiset; mutta tämän minä sanon: he ovat kaikki kääntyneet jokainen omalle tielleen, eikä se tie ole Jumalan. En tiedä muuta sääntöä, jonka mukaan miehen omaisuutta arvioida, paitsi Raamattun. Nyt kun katson Raamattua, voin tehdä vain yhden johto päätöksen näistä ihmisistä: he nukkuvat sielunsa ympärillä.
Nämä ihmiset eivät näe synnin syntisyyttä ja omaa luonnostaan kadonnutta tilaansa. He näyttävät valottavan Jumalan käskyjen rikkomista eivätkä välitä siitä, elävätkö he Hänen lakinsa mukaan vai eivät. Silti Jumala sanoo, että synti on lain rikkominen, - että hänen käskynsä on äärimmäisen laaja, - että kaikki luonnollisen sydämen mielikuvat ovat pahat, - että synti on asia, jota Hän ei voi sietää, hän vihaa sitä, - että hänen palkkansa syntiin on kuolema, ja sielu, joka syntiä tekee, kuolee. Varmasti kun nukkuvat.
Onko tämä sielusi tila? Muista kysymykseni. OLETKO SINÄ NUKKUVA?
Nämä ihmiset eivät näe tarvitsevansa Vapahtajaa. He näyttävät ajattelevan, että taivaaseen pääseminen on helppoa ja että Jumala on tietysti viimeinkin armollinen heille tavalla tai toisella, vaikka he eivät tarkalleen tiedä miten. Silti Jumala sanoo olevansa vanhurskas ja Pyhä eikä koskaan muutu, - että Kristus on ainoa tie, eikä kukaan voi tulla Isän tykö muutoin kuin Hänen kauttaan - että ilman Hänen vertansa ei ole syntien anteeksi antamusta, - että ihminen ilman Kristusta on ihminen ilman toivoa, että niiden, jotka haluavat pelastua, on uskottava Jeesukseen ja tultava Hänen luokseen, ja joka ei usko, se tuomitaan. Varmasti !
Sanon vielä kerran, onko tämä sielusi tila? Muista kysymykseni. OLETKO SINÄ NUKKUVA?
Nämä ihmiset eivät näe pyhyyden tarpeellisuutta. He näyttävät ajattelevan, että on aivan tarpeeksi jatkaa kuten muut ja elää kuten muutkin. Ja mitä tulee rukoukseen ja Raamatun lukemiseen, sanojen ja tekojen omantunnon tekemiseen, totuuden ja lempeyden, nöyryyden ja rakkauden tutkimiseen sekä maailmasta erillään pitämiseen, ne ovat asioita, joita he eivät näytä arvostavan ollenkaan. Mutta Jumala sanoo, että ilman pyhyyttä kukaan ei näe Herraa, - ettei taivaaseen pääse mitään saastaista, - että hänen kansansa on oltava erikoinen kansa, innokas hyviin töihin. HE varmasti nukkuvat!
Sanon vielä kerran, onko tämä sielusi tila? Muista kysymykseni. OLETKO SINÄ NUKKU?
Mikä pahinta, nämä ihmiset eivät näytä tuntevan vaaraansa. He kävelevät eteenpäin silmät kiinni eivätkä näytä tietävän, että heidän polkunsa loppu on helvetti. Jotkut unelmoijat kuvittelevat olevansa rikkaita ollessaan köyhiä tai kylläisiä, kun he ovat nälkäisiä, tai hyvin voipia, kun he ovat sairaita, ja hereillä nähdäkseen kaiken olevan virhe. Ja tällä tavalla monet haaveilevat sielustaan. He imartelevat itseään, heillä on rauha, eikä rauhaa ole; he luulevat olevansa kaikki kunnossa, ja todellisuudessa he huomaavat olevansa kaikki väärässä. Varmasti he nukkuvat!
Sanon vielä kerran, onko tämä sielusi tila? Muista kysymykseni. OLETKO SINÄ NUKKU?
_Jos omatunto painaa sinua ja kertoo, että olet vielä unessa, mitä voin sanoa herättääkseni sinut? Sinun sielusi on kauheassa vaarassa. Ilman voimakasta muutosta se menetetään. Milloin se muutos kerran tapahtuu älä odota?
Olet kuolemassa, etkä ole valmis lähtemään, - sinut tuomitaan, etkä ole valmis kohtaamaan Jumalaa, - syntejäsi ei anneta anteeksi, - henkilöä ei ole vanhurskautettu, - sydämesi ei ole uudistunut. Taivas itsessään ei olisi sinulle onnellisuus, jos pääsisit sinne, sillä taivaan Herra ei ole ystäväsi: mikä Häntä miellyttää, se ei miellytä sinua; se, mistä Hän ei pidä, ei anna sinulle kipua. Hänen sanansa ei ole sinun neuvonantajasi; Hänen päivänsä ei ole sinun ilosi; Hänen lakinsa ei ole oppaasi. Sinä välität vähän siitä, että kuulet Hänestä: et tiedä mitään puhumisesta Hänen kanssaan. Oleminen ikuisesti Hänen seurassaan olisi asia, jota et kestäisi; ja pyhien ja enkelien seura olisi kärsimys sinulle eikä ilo. Sillä sydänmen tilalla kuin sinä elät,tulet paatuneeksi
ja..Raamattu ei ehkä koskaan ole kirjoitettu, eikä Kristus ole ehkä koskaan kuollut, apostolit olivat typeriä, Uuden testamentin kristityt hulluja ja evankeliumin pelastus turha asia. Oi, herää! ja älä nuku enää.
Älä ajattele sanovasi, ettet voi uskoa, että tapauksesi on niin huono, vaara niin suuri tai Jumala niin erityinen. Vastaan: - paholainen on laittanut tämän valheen harhan ihmisten sydämiin lähes kuusituhatta vuotta. Se on ollut hänen suuri ansa aina siitä päivästä lähtien, jolloin hän sanoi Eevalle: "Ette varmasti kuole." Älä ole niin heikko, että joudut siihen. Jumala ei koskaan ole laiminlyönyt rankaisemasta syntiä, eikä Hän koskaan aio muuttaa sitä: Hän ei koskaan jätä täyttämättä sanaansa, ja sinä tulet huomaamaan tämän jonakin päivänä, ellet tee parannusta. Lukija, ole hereillä: hereillä!
Älä ajattele olevasi Kristuksen kirkon jäsen, ja siksi olet epäilemättä yhtä hyvä kristitty kuin muutkin. Vastaan sinulle: tämä vain pahentaa tilannettasi, jos sinulla ei ole muuta todistetta. Kirkot Kirjoittakoon ylösnimesi ja kirjatkoon hänet Jumalan kansan joukkoon: sinut lasketaan pyhien lukumäärään; voit istua vuosia evankeliumin äänen alla; voit käyttää pyhiä muotoja ja jopa tulla Herran pöytään säännöllisesti; ja silti, ellei synti ole vihollisesi ja Kristus kallisarvoinen ja sydämesi Pyhän Hengen temppeli, et ole lopulta parempi kuin kadonnut sielu. Pyhä kutsumus ei koskaan pelasta epäpyhää ihmistä. Lukija, ole hereillä: hereillä!
Älä ajattele sanovasi, että olet kastettu, ja olet siten varma, että olet syntynyt Jumalasta ja sinulla on Hänen armonsa sisälläsi. Vastaan: teillä ei ole mitään taetta merkinnöistä, jotka Johannes on kertonut meille ensimmäisessä kirjeessään, hän erottaa sellaisen henkilön. En näe sinun tunnustavan, että Jeesus on Kristus, joka voittaa maailman, - teet syntiä - rakas veljeni, - tee parannus , - luovu jumalattomasta elämämästä. Kuinka sitten voin uskoa, että sinä olet syntynyt Jumalasta? Jos Jumala olisi sinun Isäsi, rakastaisit Kristusta: jos olisit Jumalan lapsi, hänen Henkensä ohjaisi sinua. Haluan vahvempia todisteita. Näytä minulle parannusta ja uskoa; näytä minulle elämää, joka on kätketty Kristuksen kanssa Jumalassa; näytä minulle hengellinen ja pyhitetty keskustelu: nämä ovat ne hedelmät, joita haluan nähdä, jos haluan uskoa, että sinulla on asian kunnossa juuri sinulla, ja että olet todellisen viinipuun elävä oksa. Mutta ilman parannusta vain lisäät tuomiotasi. Lukija, ole hereillä: hereillä!
Puhun voimakkaasti, koska tunnen syvästi. Aika on liian lyhyt, elämä liian epävarmaa, jotta seremoniassa seisominen olisi mahdollista. Loukkaamisen uhalla käytän puheen selkeästi. En voi sietää ajatusta, että kuulisin sinun tuomitsevan suurena tuomion-päivänä; nähdä kasvosi joukossa Jumalan vasemmalla puolella, niiden joukossa, jotka ovat avuttomia, toivottomia ja armon ulottumattomissa. En voi sietää sellaisia ajatuksia, ne surettavat minua sydämeeni. Ennen kuin armon päivä on ohi ja koston päivä alkaa, kutsun sinua avaamaan silmäsi ja tekemään parannuksen. Oi, harkitse tapojasi ja ole viisas.Ja hereillä! Miksi sinä kuolisit?
Tänä päivänä Kristuksen lähettiläänä rukoilen teitä sovittamaan Jumalan kanssa. Herra Jeesus, joka tuli maailmaan pelastamaan syntisiä,—Jeesus, joka on määrätty Välittäjä Jumalan ja ihmisten välille,—Jeesus, joka rakasti meitä ja antoi itsensä puolestamme,—Jeesus lähettää sinulle rauhan sanoman: Hän sanoo: "Tule minun tyköni. "
"Tule on todella kallis sana, ja sen tulee vetää teitä. Sinä olet tehnyt syntiä taivasta vastaan: taivas ei ole tehnyt syntiä sinua vastaan. Katso kuitenkin, kuinka ensimmäinen askel kohti rauhaa on taivaan puolella. Se on Herran sanoma: "Tule minun tyköni ."
"Tule" on armollisen kutsun sana. Eikö Herra Jeesus näytä sanovan meille näin...: "Syntinen, minä odotan sinua: en tahdo, että kukaan hukkuu, vaan että kaikki tulisivat parannukseen. Kun elän, en nauti syntisen kuolemasta, joka kuolee. Haluaisin, että kaikki ihmiset pelastuisivat ja tulisivat tuntemaan totuuden. Tuomio on varoitus on minun varoitus, iloitsen armosta. Tarjoan elämän vettä jokaiselle, joka ottaa sen. Seison sydämesi ovella ja koputan. Pitkän aikaa olen ojentanut käteni sinulle. Odotan, että saan olla armollinen. Isäni kodissa on vielä tilaa. Pitkämieliseni odottaa, että lisää ihmislapsia tulee armoistuimelle ennen kuin viimeinen trumpetti puhaltaa, - että tulisi lisää vaeltajia jotka palaavat ennen kuin ovi suljetaan ikuisesti. Oi syntinen pois poikennut, tule luokseni!"
Tule" on lupauksen ja rohkaisun sana. Eikö Herra Jeesus näytä sanovan: "Syntinen, minulla on sinulle lahjoja valmiina: minulla on jotakin ikuisesti tärkeää annettavana sielullesi. Olen antanut lahjoja ihmisille, jopa kapinallisille. Minulla on ilmainen anteeksianto jumalattomin, - täynnä puhtauden lähde kaikkein epäpuhtaille, - valkoinen vaate saastuneimmille, - uusi sydän paatuneimmille, - parantava sydän särkyneille, - lepo raskaille, ilo niille, jotka surrevat, syntinen, en turhaan kutsu sinua, tule minun luokseni.
Kuule Jumalan Pojan ääni. Katso, ettet kiellä Häntä, joka puhuu. Päästä irti synnistä, joka ei voi koskaan tarjota sinulle todellista mielihyvää, ja joka on viimein katkera; Tule pois maailmasta, joka ei koskaan tyydytä sinua: tule Kristuksen luo! Tulkaa kaikkine synnenne kanssa, olivatpa ne kuinka monet ja kuinka suuret tahansa - olitpa kuinka kauas Jumalasta mennyt ja kuinka provosoiva käytöksenne on ollutkaan. Tule sellaisena kuin olet: sopimaton, tyytyväisenä, valmistautumattomana, niin kuin luuletkin itsellesi – et pääse kuntoon odottamalla. Tule heti: tulkaa Herran Jeesuksen Kristuksen tykö!
Kuinka sinä todella pääset pakoon, jos jätät huomiotta niin suuren pelastuksen? Mihin sinä ilmestyt, jos mitätöit Kristuksen veren ja teet armon Hengestä voimattoman? On pelottavaa joutua elävän Jumalan käsiin, mutta ei koskaan niin pelottavaa kuin silloin, kun ihmiset putoavat evankeliumin totuudesta pois. Surullisin tie helvettiin on se, joka kulkee saarnatuolin alta, Raamatun ohitse ja varoitusten ja kutsujen keskellä. Oi, varo, ettet surisi virhettäsi kuten Israel Kadesissa, kun on liian myöhäistä; tai, kuten Juudas Iskariot, selvitä syntisi, ennen kun katumukselle ei ole enää tilaa.
Nouse ja huuda avuksi Herraa. Älä ole kuin Esau: älä myy ikuisia siunauksia tämän päivän asioille. Varmasti mennyt aika saattaa riittää sinulle, että olet ollut huolimaton ja rukoilematon, jumalaton ja kristuston, maallinen ja maallinen mieli. Tuleva aika voidaan varmasti antaa armon sielullesi.
Rukoilen, pyydän teitä, jotta saisitte hylätä vanhat tavat ja vanhat tottumukset ja että teistä tulisi uusi luomus. En anna periksi toivoessani onneasi, ja paras toiveeni on, että sinusta tulisi uusi luomus Kristuksessa Jeesuksessa. Tämä on parempi asia kuin rikkaus, terveys, kunnia tai oppiminen. Ihminen voi päästä taivaaseen ilman näitä , mutta hän ei pääse sinne ilman kääntymystä. Totisesti, jos kuolet uudestisyntymättä, olisi paljon parempi, ettet olisi koskaan syntynytkään tänne. Kukaan ei todellakaan elä ennen kuin hän elää Jumalalle.
Jätän kysymykseni sinulle. Herra suo, että se todistaisi sanan sopivalla tavalla sielullesi. Sydämeni toiveeni ja rukoukseni Jumalalle on, että sinä pelastuisit. Ja herää sinä, joka nukut, ja nouse kuolleista, niin Kristus valaisee sinut. Nouse, sinä nukkuva, ja huuda avuksi Jumalaa. Toivoa on vielä. Älä hylkää armoasi. Älä menetä omaa sieluasi.