Oikea näkemys Jumalasta /itsestä ja synnistä

ja kolkutan onko Hän sydämemme Herra?

ViestiKirjoittaja iikku » 19.10.2025 11:07

, Richard Owen Roberts

Voimakas suhde on olemassa sen välillä, mitä ihminen ajattelee Jumalasta, mitä hän ajattelee itsestään, mitä hän ajattelee synnistä ja mitä hän ajattelee pelastuksesta.

Monet sietävät näkemystä Jumalasta, joka on huomattavasti alle sen ilmoituksen, jonka Jumala antaa itsestään pyhissä kirjoituksissa. Jumala kuvailee itseään Raamatussa sellaisella kielellä kuin: "Minä olen se, joka olen" ( 2. Moos. 3:14 ); "En muutu" ( Mal. 3:6 ); "Minä olen pyhä" ( 1. Piet. 1:16 ); "Minä täytän taivaan ja maan" ( Jer. 23:24 ); "Minä teen kaiken tahtoni" ( Jes. 46:10 ); "Minä tiedän sinun tekosi" ( Ilm. 2:2 ); ja "Minä vapautan Minut vastustajistani" ( Jes. 1:24 ). Hän ei koskaan kuvaile itseään synnille lempeänä tai rakastavana ikuisesti katumattomana syntisenä. Hän ei vertaa itseään suotuisasti ihmisiin, mutta monin eri tavoin vaatii, että ajatuksemme eivät ole Hänen ajatuksiaan ja meidän tiemme eivät ole Hänen teitään.

Jumala ei osoita, että Hän tarvitsee meitä, vaan vaatii, että me tarvitsemme Häntä. Hän ei mukaudu meidän elämäntapaamme, mutta vaatii, että muutamme tapomme Hänen kanssaan. Toisin kuin monet ajattelevat, Jumala ei ole kehittymässä pehmeämmäksi, suloisemmaksi Olennoksi, vaan on nyt yhtä täynnä vanhurskasta näkestystä kuin silloin, kun Hän tulvan maan päälle, tuhoten Nooan ajan sivilisaation ja kun Hän kaatoi tulta ja tulikiveä taivaasta. Sodoman ja Gomorran päälle. Sävyinen ja lempeä Jeesus on juuri se Jumala, joka julisti: "Voi teitä, kirjanoppineet ja fariseukset, te ulkokullatut!" ja sanoi: "Te käärmeet, te kyykäärmeiden sukupolvi, kuinka voitte paeta helvetin tuomiota?" ( Matt. 23:23-33 ). Tämä sama Kristus sanoi Voi sinua, Korasin! Voi sinua, Beetsaida! : "Tyyron ja Siidonin on tuomiopäivänä oleva helpompi kuin teidän. " ( Matt. 11:21-22 ); Samalla varoitetaan: "Sinä Kapernaum, joka olet taivaaseen korotettu, joudutaan alas helvettiin; sillä jos Sodomassa olisi tehty ne väkevät teot, jotka sinussa on tehty, se olisi pysynyt tähän päivään asti. Minä sanon teille: Sodoman maalle on tuomiopäivänä siedettävämpi kuin sinulle"
23-24).11:23 Ja sinä, Kapernaum, korotetaankohan sinut hamaan taivaaseen? Hamaan tuonelaan on sinun astuttava alas. Sillä jos ne voimalliset teot, jotka ovat tapahtuneet sinussa, olisivat tapahtuneet Sodomassa, niin se seisoisi vielä tänäkin päivänä.
11:24 Mutta minä sanon teille: Sodoman maan on tuomiopäivänä oleva helpompi kuin sinun."

Älä koskaan unohda: "Sillä näin sanoo Korkea ja Ylhäinen, jonka asumus on iankaikkinen ja jonka nimi on Pyhä: Minä asun korkeudessa ja pyhyydessä ja niitten tykönä, joilla on särjetty ja nöyrä henki, että minä virvoittaisin nöyrien hengen ja saattaisin särjettyjen sydämet eläviksi." ( Jes. 57:15 ).

Oikea näkemys itsestä

Jokainen ihminen, joka pitää Jumalan näkemystä niin korkealla kuin Raamatuon esitettää, pakotetaan vastaavasti alhaiseen näkemykseen itsestään. Kukaan ei voi olla suuri omissa silmissään, kun hänen katseensa on kiinnitetty korkeaan ja ylevään Häneen, jonka nimi on Pyhä, joka yksin on suuri. Päinvastoin, huonontunut näkemys Jumalasta edistää kohtuuttoman korkeaa käsitystä itsestä. Ihmisen ylpeyden ongelmaa ei voida koskaan käsitellä tehokkaasti – itse asiassa nöyryytykseen ei ole motivaatiota – paitsi ylevä näkemys Jumalasta. Sellaiset ilmiömäisen suuret inhimillisten syntien määrät johtuvat ylpeydestä, että sitä kutsutaan "kasvusyntiksi". Ylpeydestä puhutaan myös "sukusyntinä" siinä mielessä, että se rakentaa ylitse pääsemättömiä muureja ja nöyrien pyhien sekä ylpeiden syntisten on ero Jumalan yhteyteen

Oikea näkemys synnistä

Korkea käsitys itsestä johtaa poikkeuksetta vääristyneeseen käsitykseen synnistä. Ylpeä syntinen vaatii oikeutta määrittää itselleen, mikä on hyväksyttävää ja mikä ei-hyväksyttävää käytöstä. Hänen ylpeytensä estää häntä kumartamasta Jumalan synnin määritelmää, ja hänen ylimielisyytensä antaa hänelle mahdollisuuden jättää huomiotta Jumalan uhkaukset ja varoitukset. Kuten on odotettavissa, hänellä ei ole kykyä antaa periksi Jumalalle sen määrittämisessä, mikä on oikein ja mikä väärin, eikä hän siedä kirjoitettuja sääntöjä, kuten kymmenen käskyä, eikä halua kuunnella toista ihmistä – olkoon hän profeetta, pappi tai saarnaaja – kerrot hänelle, mitä hänen tulee tehdä ja mitä ei saa tehdä. Ylpeydessään hän halveksii synnin kauhistuttavia seurauksia, joita on koettu kaikkien aiempien sukupolvien aikana, ja valitsee vapaamielisen linjansa jättäen melkein täydellisen huomiotta kaikki ne totuudet, jotka aiempien vuosisatojen viisaammat ja paremmat ihmiset ovat osoittaneet päteviksi. Koska hänen tuomionsa viivästyy, kun hän täyttää syntiensä mittaa ( 1. Tes. 2:16 ) ja koska Jumalan viha ei ole vielä äärimmäiseen asti lanseerannut häntä, muut jäljittelevat hänen turmiollisia tapojaan ja jäljittelevät hänen rikkomuksiaan ja vääryydet. Koska ylpeys vallitsee sekä maailmassa että kirkossa, synnille annetaan uusia määritelmiä ja rappeutuminen marssii heinäsirkkojen armeijana halki maan seurakuntiin.

Oikea näkemys pelastuksesta

Vääristynyt käsitys synnistä johtaa luonnollisesti turmeltuneeseen näkemykseen pelastuksesta. Jos synnin seuraus ihmisen määritelmän mukaan on vähäinen, silloin Jumalan kokoisen pelastuksen tarve eliminoituu. Jos synti on merkityksetön asia, niin pienen pelastuksen katsotaan riittävän. On surullista, että todisteet ovat ylivoimaisia ​​siitä, että monille kristityiksi tunnustautuneille heidän pelastuksensa ei ole muuta kuin "pieni ripaus totuudesta".

Kun näkemyksemme Jumalasta on oikea, näkemyksemme itsestämme on niin alhainen, että tiedämme olevamme ei mitään Hänen edessään. Tämä tyhjyyden tunne, sen sijaan että johtaisi epätoivoon, saa meidät kaipaamaan Häntä koko sydämestämme. Tämä suuri tunne etäisyydestämme Isästä, joka loi meidät itselleen, luo meihin kaipuun Hänen läheisyyteensä, jotka voidaan tyydyttää vain todellisella kokemuksella Hänen armostaan. Kun Jumalan nälkä ja jano on valtavan voimakas, mikään hinta ei ole liian suuri löytääkseen Hänen suosionsa ja lähestyäkseen Häntä. Näissä olosuhteissa emme uskalla mitata syntiä omilla tai ympärillämme olevien jumalattomien mittapuilla. Synti on meille äärimmäisen inhottava, ja me kaipaamme siitä vapautumista paljon enemmän kuin rampautunut lapsi kaipaa uutta ruumista. Kukaan ihminen, jolla on intohimo Jumalaa kohtaan, ei tyydy laiskaan uskontoon tai löydä sydämestään suvaitsevaisuutta millekään vieraalle pelastus-suunnitelmalle, joka on pienempi tai erilainen kuin Kaikkivaltiaan Jumalan sana. :thumbup:

Siksi päivän korkein prioriteetti on oltava täydellinen paluu koko Raamatun Jumalan luo.
Kuva
Ps. 25:4 Herra, neuvo minulle tiesi, opeta minulle polkusi.

"My bride" (Minun morsiameni)
https://www.youtube.com/watch?v=hi79J_jjth8
Ikuinen koti
https://www.youtube.com/watch?v=c67sE5RG_Kw
Siksi tänään kiitän Timi
https://www.youtube.com/watch?v=PPre6Vt8VmA
Olet Turva paikani You are My Hiding
https://www.youtube.com/watch?v=4sKGTzn1qT4
När Löven Faller
https://www.youtube.com/watch?v=4pvbg4e9vPE
iikku
ylläpitäjä