Oswald J. Smithin saarna
Löydät tekstini Efesolaiskirjeen luvusta 5:18: "Täyttykää Hengellä."
Tämä on Raamatun tärkein käsky. Tiedän, että käsky kastaa itsensä on tärkeä, mutta tämä on vielä tärkeämpi. Mooseksen käskyt ovat tärkeitä, mutta ne eivät ole yhtä tärkeitä kuin tämä käsky. Jeesuksen käsky "Menkää kaikkialle maailmaan ja saarnatkaa evankeliumia" on yksi Uuden testamentin tärkeimmistä, mutta käsky täyttyä Hengellä on vielä tärkeämpi. Koska näette, kun tottelette tätä käskyä, tottelette automaattisesti kaikkia muitakin. Hengen täyteys kuuliaisuus, ratkaisee kaikki ongelmat elämässänne.
Tätä käskyä ei annettu lihalliselle seurakunnalle; se annettiin yhdelle hengellisimmistä seurakunnista, Efesoksen seurakunnalle. Jos se olisi annettu Korintin seurakunnalle, olisimme ymmärtäneet sen heti. Korinttolaiset olivat lihallisia; he tarvitsivat Hengen täyteyttä. Mutta sitä ei annettu heille. Jos se siis oli välttämätön Efesoksen seurakunnalle, se on välttämätön meille tänään. Paavali voisi seistä missä tahansa saarnatuolissa meidän aikanamme ja sanoa: "Täyttykää Hengellä", sillä jokaisessa seurakunnassa on joitakuita, jotka eivät ole vielä koskaan täyttyneet Jumalan Hengen täyteydellä.
Tämä sanoma on siis jokaiselle meistä. Me kaikki tarvitsemme Hengen täyttymistä. Opetuslapset täytettiin helluntaina ja sitten uudelleen uudelleen myöhemmin. Meidänkin täytyy täyttyä yhä uudelleen, uudelleen. Jumala haluaa meidän paitsi täyttyvän, myös elävän Hengen täyttämää elämää. Muuten epäonnistumme.
"Mutta", sanot, "minulla on Pyhä Henki. Sain hänet, kun minä uudestisynnyin." Se on totta. Se oli totta myös efesolaisista. Heillä oli Henki. Yksi asia on kuitenkin "omistaa" Henki, ja toinen asia on "täyttää" se Hengellä jatkuvasti.
Tässä on esimerkiksi lasi vettä. Se on osittain täytetty vedellä ja osittain vajaa. Ennen kuin se voidaan täyttää vedellä, kaikki tyhjä tila on poistettava. Vasta kun se on täynnä reunojaan myöten, olisin oikeassa sanoessani, että se on täytetty vedellä. Niin on sinunkin laitasi. Sinulla on Henki, mutta onko Hänellä sinut? Onko Hän täysin vallassa sinussa? Täyttääkö Hän sinut? Vai oletko osittain Hengen täyttämä ja osittain itsesi, maailman ja synnin täyttämä? Hallitseeko ja hallitseeko Hän elämääsi? Oletko todella ja aidosti Hengen täyttämä?
MIKSI SINUN TÄYTYY OLLA TÄYTTYNYT?
Mutta miksi sinun täytyy olla täynnä Henkeä? On kaksi syytä, ja ilmaisen ne molemmat yhdellä sanalla, ja tuo yksi sana on VOIMA. Tarvitset voimaa. Sinulla täytyy olla voimaa. Mutta voimaa on kuitenkin kahdella tavalla.
Ensinnäkin, voima synnin yli. Et koskaan ole voittaja, ennen kuin olet Hengen täyttämä. Raamattu sanoo: "Vaeltakaa Hengessä, niin ette täytä lihan himoa" (Gal. 5:16). Vasta kun olet täynnä Pyhää Henkeä, pystyt voittamaan sinua vaivaavan syntisi. Pyhä Henki tekee sinusta voitokkaan kristityn. Ilman Hänen täyteyttään sinut kukistetaan, sinusta tulee synnin orja. Jumala haluaa vapauttaa sinut. Hän haluaa tehdä sinusta voittajan. Et voi voittaa itseäsi. Vain sisälläsi oleva Pyhä Henki voi voittaa. Kristillinen elämä on sisälläsi asuvan Kristuksen elämän kautta. Vain kun Hän asuu Pyhän Hengen täyteydessä ja voimassa, ulkoinen elämäsi on sellaista sen mukaista elämää, kuin sen pitäisi olla. Siksi, jotta sinulla olisi valta syntiin, sinun täytyy olla täynnä Hengellä.
Toiseksi, voima palveluksessa. Jumala ei koskaan käytä sinua siunaukseksi, ennen kuin olet täynnä Henkeä. Raamattu sanoo: "Te saatte voiman, kun Pyhä Henki tulee teihin, ja te tulette olemaan minun todistajani" (Apostolien teot 1:8). Jos aiot olla tehokas todistaja, sinun täytyy olla täynnä Henkeä. Muuten todistat lihan voimalla etkä saavuta mitään todellista. Jos haluat todistuksesi merkitsevän Jumalalle, sinun täytyy todistaa Pyhän Hengen voimassa. Vain kun olet täynnä Henkeä, Jumala käyttää sinua, muuten palvelutyösi on tehotonta. Työskentelet lihan voimalla Hengen voiman sijaan. Siksi, jos haluat Jumalan käyttävän sinua, sinun täytyy olla täynnä Hengellä.
Tämä on siis Hengen täyteyden tarkoitus, nimittäin VOIMA. Voima synnin yli ja voima palveluksessa. Onko sinulla tuo voima? Oletko voittaja? Oletko voittanut? Elätkö Hengen täyttämää elämää? Vai oletko tappion kärsinyt kristitty? Oletko lannistunut? Tuntuuko sinusta siltä, että haluat luovuttaa? Voittaako vaivaava syntisi sinut? Vai oletko vapautettu? Onko sinulla sittenkin voimaa palveluksessa? Käyttääkö Jumala sinua kunniakseen? Oletko todella antautunut? Menetkö minne Hän haluaa sinun menevän ja teetkö mitä Hän haluaa sinun tekevän? Oletko Hänen orjansa? Onko todistuksesi tehokas? Tapahtuuko mitään, kun todistat Herrasta Jeesuksesta Kristuksesta? Palveletko lihan voimalla vai Hengen voimassa?
MITKÄ OVAT EHDOT?
Nyt kuuluu kysymys: "Kuinka voin täyttyä Pyhällä Hengellä?" Jumala sanoo, että Hän antaa Pyhän Hengen "niille, jotka tottelevat häntä" (Apostolien teot 5:32). Pyhä Henki ei täytä tottelematonta sydäntä. Sinun täytyy olla halukas poistamaan jokainen este. Jos elämässäsi on syntiä, olet tottelematon. Jos et antaudu Jumalalle, olet tottelematon. Mutta miten este voidaan poistaa? Tunnustuksen, luopumisen ja antautumisen kautta. Nämä ovat askeleet, jotka on otettava. Nämä ovat ehdot, jotka on täytettävä. Saanen ilmaista ne neljällä yksinkertaisella sanalla – tunnustaa, luopua, antautua, uskoa.
TUNNUSTAA
1. Johanneksen kirjeen 1:9:ssä luemme: "Jos me tunnustamme syntimme, on hän uskollinen ja vanhurskas, niin että hän antaa meille synnit anteeksi." Tunnustettu synti on anteeksiannettu synti, ja anteeksiannettu synti on puhdistettu synneistä. "Jeesuksen Kristuksen, hänen Poikansa, veri puhdistaa meidät kaikesta synnistä" (1. Johanneksen kirje 1:7).
Huomaa, että kristittyä, ei syntistä, käsketään tunnustamaan syntinsä. Jumala ei koskaan käske syntistä tunnustamaan syntinsä. Ensinnäkin siksi, että hänen olisi mahdotonta muistaa niitä. Hän saattaa muistaa joitakin elämänsä merkittävimmistä synneistä, mutta tuhansia syntejä hän unohtaisi, ja jos hänen on tunnustettava yksi, hänen on tunnustettava kaikki.
Toiseksi, jos käskisimme syntistä tunnustamaan syntinsä, asettaisimme pelastuksen tekojen perusteella, eikä pelastus ole tekojen, vaan uskon kautta. Kun syntinen haluaa pelastua, et käske häntä nousemaan alas ja aloittamaan työt tunnustamalla syntinsä. Sinä yksinkertaisesti ohjaat hänet Herran Jeesuksen Kristuksen luo. Syntisen tarvitsee vain tunnustaa, että hän on syntinen ja että hän tarvitsee pelastusta. Publikaani huusi: "Jumala, ole minulle syntiselle armollinen" (Luuk. 18:13). Hän ei tunnustanut syntejään. Hän yksinkertaisesti myönsi olevansa syntinen ja tarvitsevansa armoa.
Kristityn kohdalla tilanne on kuitenkin täysin toinen. Luopuneen ja tieltä poikenneen kristityn on palattava. Bunyanin teoksessa Pyhiinvaeltajan kulku kristitty yritti jatkaa matkaa, mutta huomasi, että hänen oli palattava risteykseen, jossa hän oli nukkunut, ja sieltä hän löysi kirjakäärönsä, ja vasta sitten hän saattoi jatkaa matkaansa iloiten. Näin on kristityn laita tänäkin päivänä. Jokin hänen elämässään oleva vaivaava synti käänsi hänet pois tieltä. Hänen on tunnustettava synti ennen kuin hän voi olla oikeassa. Jumala sanoo: "Jos me (me kristityt) tunnustamme syntimme (kristityn synnit), niin hän on uskollinen ja vanhurskas, niin että hän antaa meille MEIDÄN syntimme anteeksi" (jälleen kerran kristityn synnit). Kaikki, mikä on väärin kristityn elämässä, on tunnustettava. Jumala ei koskaan vuodata Henkeään lihan päälle. Synti ja hengellisyys eivät voi elää rinnakkain. Pyhä Henki ei valtaa likaista sydäntä.
On olemassa kolmenlaisia synnintunnustuksia. Ensinnäkin on YKSITYINEN synnintunnustus. Sitten on HENKILÖKOHTAINEN synnintunnustus ja lopuksi on JULKINEN synnintunnustus. Jos syntisi on tehty vain Jumalaa vastaan, sinun tarvitsee tunnustaa se vain Jumalalle, ja Hän antaa sinulle anteeksi. Jos se on kuitenkin tehty toista henkilöä vastaan, sinun on tunnustettava se myös kyseiselle henkilölle. Ehkä olet loukannut jotakuta. Olipa se mikä tahansa, se on oikaistava. Olla oikeassa Jumalan kanssa on olla oikeassa ihmisen kanssa, ja olla väärässä ihmisen kanssa on olla väärässä Jumalan kanssa. Lopuksi on julkinen synnintunnustus. Jos syntisi on tehty koko seurakuntaa vastaan, se on tunnustettava seurakunnalle. Jos se on tehty julkisesti ja kaikki tietävät siitä, se on tunnustettava julkisesti. Muuten ei ole anteeksiantoa eikä rauhaa.
Nyt haluan kysyä sinulta: Oletko tunnustanut jokaisen synnin? Oletko oikaissut kaiken itsesi ja niiden välillä, joita olet loukannut tai vääryydellä kohdellut? Jos olet lainannut rahaa, oletko maksanut sen takaisin? Vai oletko edelleen velkaa? Jumala sanoo: "Älä ole kenellekään mitään velkaa" (Room. 13:8). Oletko maksanut velkasi vai kieltäydytkö täyttämästä velvollisuuttasi? Mikä on sinun asemasi lähimmäistesi edessä? Mikä on sinun asemasi Jumalan edessä? Oletko tullut puhtaaksi? Uskotko, että Jumala on antanut sinulle anteeksi?
LUOPUMINEN
Sinun ei tarvitse ainoastaan tunnustaa syntiäsi, vaan sinun on myös kiellettävä se. Se on hylättävä. Ellet hylkää sitä, mitä teet, tunnustuksesi on arvoton. Ei ole mitään hyötyä tunnustaa syntiäsi ja sitten palata takaisin ja tehdä sitä uudelleen. Kun synti on tunnustettu,sitä ei pidä jatkaa se on kiellettävä. "Jos sydämessäni on vääryys, Herra ei kuule minua" (Psalmi 66:18).
Mutta sanot, etten voi luopua synnistäni. Olen sen orja. Rakastan sitä. Se kuristaa minua enkä voi rikkoa sitä. Ystäväni, haluan kysyä sinulta kaksi kysymystä. Ensinnäkin, oletko HALUAVA hylkäämään syntisi? Toiseksi, oletko PÄÄTTÄNYT hylkäjätä syntisi?
On paljon kristittyjä, jotka eivät ole halukkaita. He antavat sen olla makea pala eivätkä he halua luopua siitä. Muistatko, kun Jeesus puhui miehelle ? Hän sanoi: "Tahdotko tulla terveeksi?" Haluatko olla parempi vai olisitko mieluummin sairas? Jos, ystäväni, et ole halukas, sinun on rukoiltava näin: "Herra, olen halukas olemaan halukas", ja Jumala tekee sinusta halukkaan.
Saatat olla halukas olematta päättäväinen. Tuhlaajapoika oli halukas. Hän oli kyllästynyt elämäänsä. Hän halusi päästä pois sikojen luota, mutta hän ei ollut päättäväinen. Lopulta kuitenkin koitti hetki, jolloin päättäväisyys korvasi halukkuuden. Hän hyppäsi jaloilleen ja huusi: "Minä nousen ja menen." Kääntäen selkänsä sioille, hän lähti isänsä taloa kohti eikä katsonutkaan olkansa yli, ennen kuin huomasi olevansa isänsä sylissä. Heti kun hän oli päättänyt, hän oli vapaa. Sinunkin on oltava päättäväinen. Sinun on oltava tosissaan. Jos olet sekä halukas että päättäväinen, Jumala vapauttaa sinut.
ANTAUTUMINEN
Tähän asti olemme käsitelleet negatiivista, nyt käännymme positiiviseen. Yksi asia on tunnustaa ja luopua, toinen asia on antautua. Raamattu sanoo: "Antautukaa Jumalan tahtoon" (Room. 6:13). Jumala haluaa sinun palvelevan Häntä, ja voidaksesi palvella Häntä sinun täytyy antautua Hänelle. Kaikki on asetettava alttarille. Olet Hänen, ruumis, sielu ja henki. Hän ei ole vain Vapahtajasi, vaan Hän on myös Herrasi ja Mestarisi.
Syy siihen, miksi sinulla on ollut niin paljon vaikeuksia kristillisessä elämässäsi, on se, että tahtosi on ristiriidassa Jumalan tahdon kanssa. Kamppailulle ei tule loppua, ennen kuin tahtosi on Jumalan tahdon mukainen. Hänen tahtonsa on tultava sinun tahtoosi, jotta voit sanoa Herran Jeesuksen kanssa messiaanisissa psalmeissa: "Minä teen mielelläni sinun tahtosi, Jumalani" (Psalmi 40:8). "Minun ruokani on, että teen hänen tahtonsa, joka on minut lähettänyt" (Joh. 4:34). Kun Jumalan tahdosta on tullut sinun tahtosi, konflikti on ohi. Sen jälkeen sinulla ei ole halua tehdä mitään, mikä on vastoin Jumalan tahtoa. Olet täysin antautunut Herralle Jeesukselle Kristukselle.
Useimpien meistä ongelmana on, ettemme ole koskaan olleet murtuneet. Emme ole koskaan todella antautuneet. Anna kun näytän sinulle, mitä tarkoitan. Sam Jones, amerikkalainen evankelista, järjesti kampanjan Texasin cowboyille. He halusivat kerätä hänelle rakkausuhrin, mutta heillä ei ollut rahaa. Niinpä he antoivat hänen palata kotiinsa Philadelphiaan ilman palkkiota. Muutamaa viikkoa myöhemmin hän sai cowboyilta sähkeen, jossa ilmoitettiin, että he lähettivät hänelle rakkausuhrin. He lähettivät hänelle vaunullisen villihevosia. Mutta mitä Sam Jones voisi tehdä Philadelphian kaupungissa vaunullisella villihevosia? Yhtäkkiä hän keksi idean. Hän päätti järjestää huutokaupan ja myydä ne ja sitten pistää rahat taskuun, minkä hän tekikin.
Hän kuitenkin piti kauneimman näköisen eläimen pojalleen. Hän kutsui cowboyn luokseen ja kysyi tältä: "Paljonko veloitatte mustan hevosen koulutamisesta, jotta poikani voi ratsastaa sillä?" "Viisitoista dollaria", sanoi cowboy. "Viekää se pois", sanoi Sam, "ja kouluttakaa se." Kaksi viikkoa kului. Cowboy palasi taluttaen mustaa hevosta. "Onko se koulutettu?" kysyi Sam. "Kyllä, herra." "Voiko poikani ratsastaa sillä?" "Kyllä, herra." "Selvä, tässä on viisitoista dollarianne." Sitten Sam ajatteli, että hänen on parempi yrittää ensin, ja lähestyi eläintä. Cowboy tuli juosten luokse kauhistuneena. "Mikä hätänä?" kysyi Sam. "Herra", sanoi cowboy, "se on murtunut vain toiselta puolelta ja te nousette sen selkään väärältä puolelta." "Voi", sanoi Sam, "se ei käy koskaan. Poikani saattaa tehdä virheen ja nousta sen selkään väärältä puolelta. Kuinka paljon veloitatte sen kouluttamisesta toiselta puolelta?" "Viisitoista dollaria", sanoi cowboy. "Selvä", sanoi Sam. "Vie hänet pois ja kouluta hänet toiselta puolelta." Kului vielä kaksi viikkoa, ja cowboy palasi mustan hevosen kanssa. "Onko hän nyt koulutettu?" kysyi Sam. "Kyllä", sanoi cowboy. "Molemmilla puolilla?" "Kyllä, herra, molemmilla puolilla. Poikasi voi nousta selkään kummaltakin puolelta." vaan "Selvä", sanoi Sam, "tässä on viisitoista dollariasi."
Tiedätkö, mikä on keskiverto kristityn ongelma? Hän on murtunut vain toiselta puolelta. Hän on kuin Efraimin kakku – puolivillainen. Hän tekee tätä, mutta ei tuota. Hän menee tänne, mutta ei tuonne. Hän laulaa kuorossa – jos hän osaa laulaa soolot. Hän työskentelee ulkomailla, mutta kieltäytyy työskentelemästä kotikentällä. Jumala ei voi luottaa häneen. Hän ei ole koskaan ollut murtunut. Hän ei ole luotettava. Jumala haluaa meidän murtuvan, jotta Hän voi luottaa meihin. Kun se on tapahtunut, me antaudumme Hänelle ja silloin olemme käyttökelpoisia. Jos Jumala täyttäisi meidät Pyhällä Hengellä ja me silti valitsisimme oman tahtomme Hänen tahtonsa sijaan, kokemus olisi haaksirikkoinen. Meidän täytyy murtua, antautua, antautua, jos aiomme täyttyä.
En koskaan unohda sitä aikaa, kun Jumala minut mursi. Olin melko nuori palvelutyössä ja olin ollut suuren presbyteerikirkon pastorina, mutta olin eronnut siintä. Luonnollisesti odotin saavani toisen yhtä suuren, mutta huomasin, etten pystynyt. Saarnasin kutsusta monissa seurakunnissa, mutta minua ei koskaan kutsuttu. Kävin lähetyssaleissa, mutta minua ei silti kaivattu. Talouteni oli hyvin vähissä, ja olin aivan neuvoton. Eräänä päivänä Paul Rader tuli Torontoon pitämään suurta kampanjaa Massey Hallissa. Kysyin, voisinko toimia ovimiehenä, ja tein niin, mutta minut erotettiin pian tehtävästä. Sitten yritin tehdä henkilökohtaista työtä. Mutta jälleen kerran minut jätettiin huomiotta. Lopulta aloin myydä virsikirjoja käytävillä. Sydämeni oli särkynyt. En tiennyt, mihin suuntaan kääntyä,Vaikutti siltä, että palvelutyöni oli tullut tiensä päähän ja minut oli tarkoitus laittaa hyllylle. Tunsin, ettei Jumalalla ollut minulle enää käyttöä. Olin epätoivoinen.
Yhtäkkiä eräänä iltana Arthur W. McKee, Paul Raderin laulunjohtaja, ilmoitti johtavansa suurta seurakuntaa laulamaan juuri julkaistua uutta virttä nimeltä "Pelastettu". Sitten koko 3400 ihmisen edessä hän osoitti alas paikkaan, jossa myin virsikirjoja, ja sanoi: "Tuo nuori mies tuolla alhaalla lahjoitti tämän virren." En tiennyt, mihin suuntaan katsoa. Jatkoin virsikirjojen myymistä. Pian yleisö alkoi laulaa. En koskaan unohda sitä. Kuulin sen ensimmäistä kertaa. Kuulisin sen usein tulevina vuosina.
Yhtäkkiä eräänä päivänä sain sähkeen Lontoosta, Englannista, jossa kysyttiin, voisinko istua Spurgeonin tabernaakkelin maailmankuulussa saarnastuolissa muutaman sunnuntain ajan. Otin tarjouksen vastaan heti. Siitä lähtien olen aina ollut kutsuttu. Minun on kieltäydyttävä kymmenistä, joita en voi ottaa vastaan. Minulle oli avautunut suuri työ Torontossa – Kansankirkko. Pian matkustin ympäri maailmaa pitäen suuria kampanjoita. Mutta näettekö, minun oli pakko murtua. Jumala tiesi, että olin ylpeä ja kunnianhimoinen, joten Hän ei voinut käyttää minua. Hänen täytyi kaataa minut ottamalla minulta kaiken, ja vasta kun olin täysin antautunut, vasta kun olin murtunut, Hän pystyi luottamaan minuun uudelleen ja käyttämään minua kunniakseen.
USKO
Ystäväni, oletko ottanut nämä kolme askelta? Oletko tunnustanut, luopunut ja antautunut? Jos olet, sinun tarvitsee vain uskoa. Jumala antaa sinulle sitten yliluonnollisen uskon, ja voit luottaa Häneen Pyhän Hengen täyteyden saamiseksi. Muista, että Pyhä Henki haluaa enemmän täyttää sinut kuin tulla täytetyksi. Luonto inhoaa tyhjiötä. Näin on Pyhän Hengen laita. Heti kun sydämesi on valmis, Hän tulee sisään ja sitten Hän viimeistelee muutoksen, kunnes olet lopulta muuttunut Kristuksen kaltaiseksi.
Ei ehkä tule olemaan mitään suurta emotionaalista kokemusta. Jumala ei koskaan lupaa sitä. Kahta samanlaista täyttymistä ei ole. Kun syntiä on paljon, voi olla valtava kokemus. Kun on suuri pato ja se yhtäkkiä otetaan pois, vesi virtaa yli valtavan kohun ja pauhun. Jos ei ole suurta patoa, niin kun hiljaa annat periksi, Hän virtaa sisään täyteydessään ja täyttää sinut ilman valtavaa mullistusta, mutta se on silti todellista. Tulos näkyy palvelutyössäsi. Jumala käyttää sinua. Vakaumus valtaa niiden sydämet, joille saarnaat tai todistat. Jumala tekee työtään sinussa ja sinun kauttasi kunniakseen. Hän käyttää sinua tavalla, jollaista et ole koskaan ennen käyttänyt. Silloin tunnet sekä voiman synnin yli että voiman palveluksessa, ja siten kirkastat Häntä.
Otatko juuri nyt nämä kolme askelta? Menetkö kahden Jumalan kanssa ja vuodatatko sydämesi tunnustuksessa ja kerrotko Hänelle, että luovut jokaisesta synnistä? Sitten annatko periksi Hänelle, antaudutko Hänelle, tuletko Hänen orjakseen? Sen jälkeen sinun on helppo luottaa Häneen, uskoa Häneen Hengen täyteyden vuoksi, ja nouset elämään Hänelle ja palvelemaan Häntä tavalla, jota et ole koskaan ennen kokenut. Koet rauhan, jota et ole koskaan ennen kokenut. Ja kun vaellat nöyrästi Jeesuksen Kristuksen yhteydessä, olet tietoinen Hänen läsnäolostaan. Tiedät, että Hän on täyttänyt sinut Hengellään. Ongelmasi ratkeavat, sillä olet noudattanut Efesolaiskirjeen 5:18:ssa annettua käskyä: "Täyttykää Hengellä."
Ahdistus vai ylöstempaus? Kumpi
Niin teki myös tohtori Oswald Smith, yksi Kanadan suurimmista raamatunopettajista.
Vietettyään 50 vuotta palvelutyössä – lukiessaan kreikankielistä Uutta testamenttiaan – tohtori Smith näki ”Ahdistuksen jälkeen” ja yhdisti sen apostoli Paavaliin. Hän muutti monien tulkinnan ajankohdasta tempauksesta kantaansa – 50 vuoden kuluttua – ja kirjoitti kauniin pamfletin nimeltä ” Ahdistus vai ylöstempaus – kumpi? ”.
Mutta muut sanoivat hänen olevan vanhus ja seniili.
Ei, hän oli vain halukas muuttamaan kantaasa, jonka hän huomasi olevan ei kestämätön totuus.