Richard Owen Roberts
Jumalan armosta olen uskonut Herraan Jeesukseen Kristukseen varhaisesta nuoruudestani lähtien. Maallisen vaellukseni vuosien varrella olen tiennyt, miltä tuntuu kiivetä suuria hengellisiä vuoria ja miltä tuntuu pudota pimeyden kuiluihin. Olen kokenut pitkiä kristillisen ilon kausia ja voimakkaita täydellisen epätoivon hetkiä. Pitkittyneiden aikojen ajan olen nauttinut tiedosta, että synnit on annettu anteeksi, mutta toisinaan olen miettinyt, voisiko tai haluaisiko edes taivaan armollinen Herra antaa minulle anteeksi. Vuosien varrella olen oppinut jotakin vakaan vaelluksen kiireellisestä välttämättömyydestä Kristuksen kanssa ja Saatanan pelottavasta voimasta, joka vetää minua pois syvimmistä sitoumuksista. Vuodet ovat osoittaneet, kuinka huolellisesti sielun huolenaiheita on vaalittava ja kuinka helposti luopumus alkaa. Yksi pieni erimielisyys Jumalan kanssa riittää pysäyttämään hengellisen edistymisen ja mahdollistamaan luopumuksen saamisen.
Uskovan hengellisten kamppailujen havainnointini ei ole rajoittunut omiin kokemuksiini. Opetettuani ja saarnattuani monissa eri paikoissa viimeisten neljän vuosikymmenen aikana olen tullut ymmärtämään, että erimielisyys Jumalan kanssa on ihmisen hengellisten ongelmien ydin. Suurella surulla muistelen joitakin, jotka aikoinaan näyttivät vaeltavan Kristuksen kanssa sekä ilolla että innolla, mutta ovat nyt paljon vähemmän innokkaita kuin ennen. Voiko kukaan laskea ne valtavat ihmisjoukot, jotka tietävät oikeat sanat, joilla näyttää jopa olevan jumalisuuden muoto, mutta jotka silti kieltävät sen voiman? Minne kaikki heidän voimansa katosi? Eikö erimielisyys Jumalan kanssa ole heidän perimmäinen vaikeutensa?
Tämän laajamittaisen erimielisyyden Jumalan kanssa seurauksena on, että tarkkaileva maailma todellakin epäilee kristinuskon pätevyyttä, sillä he havaitsevat, että miljoonien "uudestisyntyneiksi" kristityiksi tunnustautuvien, jotka ilmeisesti eivät ole kristittyjä ollenkaan tai eivät harjoita kristinuskoa, kielteisen todistuksen vaikutus on paljon suurempi kuin sen kristityiksi tunnustautuvien vähemmistön myönteisen todistuksen vaikutus, jotka ovat todella kääntyneet Jeesukseen Kristukseen. Vain aidon kristillisyyden herätys voi kääntää tämän traagisen tilanteen ja tehdä kristillisestä seurakunnasta jälleen voimakkaan voiman hyvään ja Jumalaan nykymaailmassa. Vaikka tarvittavan herätyksen on oltava erittäin suosittu herätys, joka pyyhkäisee miljoonia sanojen valtakunnasta vallan valtakuntaan ja muita miljoonia pimeyden valtakunnasta valon valtakuntaan, sen on alettava pienillä tavoilla ja yksilöiden elämässä.
Ja missä vaiheessa sinä olet näissä asioissa? Ehkä olet uusi uskova, joka on vasta aloittamassa kristillistä kokemustaan. Ehkä tiedät vain vähän Saatanan pahoista juonista, joita se käyttää Jumalan lapsia vastaan. Voin vakuuttaa sinulle, että tämä kokemuksen puute ei kestä kauan! Paholaisella on täysi aikomus riistää sinulta ilo ja voima. Jos hän saa sinut olemaan eri mieltä Jumalan kanssa missä tahansa asiassa, hän on valmistanut sinulle suuren lankeemuksen.
Olet kenties iäkäs kristitty, joka on pitkään pysynyt vakaana vaelluksena Kristuksen kanssa. Jos olet, tiedät jo paljon siitä, miten pakollista on olla nimenomaisesti samaa mieltä liiton pitävän Jumalan kanssa. Mutta oletko niin täysin samaa mieltä Hänen kanssaan kuin sinun pitäisi olla? Onko mahdollista, että hengellisen voiman puuteesi johtuu siitä, että olet eri mieltä Jumalan kanssa jollakin näennäisesti merkityksettömällä elämäsi alueella?
Ehkä olet yksi niistä kristityistä, joiden kokemus on aina ollut ylä- ja alamäkiä, sisään- ja ulospäin, ympäriinsä, eikä koskaan todella tyydyttävää pitkään aikaan, mutta kaikki mitä olet koskaan tuntenut. Ymmärrätkö, että epäusko on pohjimmiltaan, jos vaikeutesi, erimielisyys Jumalan kanssa, ja epäuskosi ovat synonyymeja?
Täysi ja yksiselitteinen sopusoinnussa Herran Jeesuksen Kristuksen kanssa on heräävän uskovan ainoa valinta. Sopusoinnussa Herran kanssa on kaikki, ja se on ainoa mahdollinen tae hengelliselle menestykselle. Täysi sopusoinnussa Hänen kanssaan kaikessa ja kaikkina aikoina on jatkuvan heräämisen kokemista. Eri mieltä oleminen Jumalan kanssa missä tahansa asiassa varmistaa hengellisen rappion ja Jeesuksen Kristuksen herättävien armojen menetyksen, joita elämässäsi niin kipeästi tarvitaan tänä aikana.
Raamatun mukaan on mahdotonta miellyttää Jumalaa ilman uskoa. Vaadittava usko on sekä Jumalan olemassaolon tunnustaminen että sydämestä lähtevä vastaus oivallukseen siitä, että Hän palkitsee ne, jotka etsivät Häntä uutterasti [Hepr. 11:6]. Ahkera Jumalan etsiminen vaatii jatkuvaa alistumista totuuksille, jotka Hän ilmoittaa itsestään ja vaatimuksille, jotka Hän asettaa etsijälle. Sekä Jumalan itsestään antaman ilmoituksen että Hänen elämäämme koskevan suunnitelmansa hylkääminen on epäuskoa. Tämä epäusko riistää miehiltä ja naisilta syntien anteeksiannon ja johtaa iankaikkiseen tuomioon.
Meidät pelastaa usko Herraan Jeesukseen Kristukseen. Tämä pelastava usko ei ole passiivista Jeesusta koskevien tosiasioiden hyväksymistä, vaan aktiivista alistumista hänen herruuteensa.
Sanoa "Minä uskon Jeesukseen Kristukseen", mutta olla uskomatta Häneen on traagista tyhmyyttä. Jos uskon Häneen, minun on uskottava siihen, mitä Hän sanoo. Jos todella uskon siihen, mitä Hän sanoo, teen kaiken, mitä Hän käskee. Jos en tee sitä, mitä Hän sanoo, minun on kohdattava Hänen tutkiva kysymyksensä: "Miksi te huudatte minulle: 'Herra, Herra', ettekä tee, mitä minä sanon?'" [Luuk. 6:46]. Mitä mahdollisia selityksiä kukaan voi tarjota tällaiselle ristiriidalle?
Jeesus oli hyvin ehdoton vaatiessaan: "Ei jokainen, joka sanoo minulle: 'Herra, Herra', pääse taivasten valtakuntaan, vaan se, joka tekee minun taivaallisen Isäni tahdon." Monet sanovat minulle sinä päivänä: 'Herra, Herra, emmekö me ennustaneet sinun nimesi kautta? Ja sinun nimesi kautta ajaneet ulos riivaajahenkiä? Ja sinun nimesi kautta tehneet monta voimallista tekoa?' Ja silloin minä lausun heille julki: 'Minä en ole koskaan teitä tuntenut; menkää pois minun luota, te laittomuuden tekijät.'" [Matteus 7:21-23].
Yksi Saatanan suurimmista saavutuksista on ollut hänen loistava onnistumisensa saada ihmiset uskomaan, että heidät voidaan pelastaa helvetistä pelastumatta synneistään ja itsestään. Lukuisat ihmiset luottavat Jeesukseen kuin tulisuojukseen iankaikkisesta piinasta, vaikka heillä ei ole tietoista aikomusta alistua hänen herruuteensa tai vaeltaa päivittäin kuuliaisina hänelle. He omituisesti olettavat voivansa pitää Jeesusta Vapahtajanaan, mutta hylkäävät hänet Herranaan. He haluavat olla hänen valtakuntansa kansalaisia, mutta hylkäävät hänen kuninkuutensa. He pyrkivät tarttumaan taivasten valtakuntaan yhdellä kädellä, kun taas toisella kädellä roikkuu kiinni tämän maailman valtakunnassa. Unohtaen Matteuksen 6:24 ["Ei kukaan voi palvella kahta herraa; sillä joko hän vihaa toista ja rakastaa toista, tai hän pysyy toisessa ja halveksii toista; ette voi palvella Jumalaa ja mammonaa"], he tekevät evankeliumin hölynpölystä ja korvaavat Jumalan totuuden Saatanan petoksella. Valitettavasti sellaiset ihmiset kuuluvat sanojen valtakuntaan eivätkä vallan valtakuntaan.
Heräävä uskova, Jeesus Kristus on Herra! Tämä on uskottava! Tähän on antauduttava! Tämän mukaan on toimittava! Epäonnistuminen täällä on epäonnistumista kaikkialla!
Uskovan tärkein tehtävä on oppia pääsemään täydelliseen ja yksiselitteiseen sopimukseen Jumalan kanssa kaikessa. Jumalan ylistäminen menettää merkityksensä, jos on eri mieltä Hänen kanssaan. Tosi palvonta on olemassa vain siellä, missä palvottavan ja palvojan välillä on sopusointu. Todistaja on Hengen voimaannuttama ja Jumalaa kirkastava vain silloin, kun elämän ja huulten välillä on sopusointu. Kaikilta uskonnollisilta teoilta riistetään hengellinen merkitys, kun epäusko ilmenee erimielisyytenä Jumalan kanssa.
Uusi uskova ei ehkä ole samaa mieltä Jumalan kanssa kaikessa, sillä hän ei ehkä vielä tiedä kovin paljoa. Hänen täytyy kuitenkin olla samaa mieltä kaikesta, mitä hän tietää. Kristillisen uskon kasvaessa hänen alistumisensa kaikelle, mitä Jumala opettaa, täytyy edistyä hänen tietämyksensä Jumalasta ja ymmärryksensä Jumalan vaatimuksista hänen elämäänsä kohtaan. Juuri tässä niin monet eksyvät. Muistot aiemmasta alistuvuudesta eivät korvaa nykyistä alistumista. Ei riitä, että olin kerran samaa mieltä Jumalan kanssa, minun on oltava samaa mieltä Hänen kanssaan nyt. Mitä arvoa on uskossa, kun ymmärsin vähän, jos en usko, kun ymmärrän paljon? Täydellinen ja yksiselitteinen yksimielisyys Jumalan kanssa kaikessa on ainoa avain siihen iloon ja voimaan, jota olet kaivannut kristillisessä kokemuksessasi.
Olen valinnut kaksitoista olennaista aluetta, joilla on aina säilytettävä sopusointu Jumalan kanssa. Epäonnistuminen tässä on tragedia, jota sielusi ei kaipaa.
Toivon hartaasti, että tulet tietämään henkilökohtaisen herätyksen voiman täydellisemmin kuin koskaan odotitkaan. Kehotan sinua rukoillen tarkastelemaan näitä kahtatoista liitonpitävän Jumalan ja sinun välistä nimenomaista sopimusta koskevaa artiklaa. Lue ne erittäin huolellisesti! Pohdi jokaista niistä huolellisesti! Mietiskele ehdotettuja raamatunkohtia! Kysy jatkuvasti: "Olenko samaa mieltä Jumalan kanssa tämän artiklan jokaisella rivillä?" Kadu jokaista erimielisyyttäsi! Ole täysin samaa mieltä Hänen kanssaan kaikesta, mitä Hän sanoo! Sitoudu noudattamaan ahkerasti näitä selkeitä artikloja, ja liitonpitävä Jumala tekee työtä sielusi elvyttämiseksi niin armollisesti ja ihmeellisesti, ettet koskaan lakkaa ylistämästä Häntä.
Herra, olen samaa mieltä kanssasi näkemyksestäsi elämästäni.
Herra, olen samaa mieltä siitä, että Sinä rakastat minua ja että olen juuri se henkilö, jonka puolesta Kristus kuoli, Johanneksen evankeliumin 3:16 "kuka tahansa", ja että tämä tarkoittaa, että olen Sinulle valtavan tärkeä. Tunnustan, että Sinä olet rakastanut minua ikuisella rakkaudella ja että rakastavalla hyvyydellä Sinä vedät minua jatkuvasti puoleesi [Jeremia 31:3; Room. 8:35; 1. Joh. 3:1; 4:10].
Herra, olen samaa mieltä siitä, että Sinulla on suunnitelma elämääni varten ja että elämällä tuon suunnitelman mukaan saavutan suurimman mahdollisen onnellisuuden ja hyödyllisyyden [Sananlaskut 3:5-6; Matteus 5:3-12; Filippiläiskirje 2:12-13; 2. Timoteuskirje 1:9; Heprealaiskirje 13:20-21].
Herra, olen samaa mieltä siitä, että suuri osa elämästäni on jo kulunut ilman riittävää hengellistä kasvua, joten minun ei tule tuhlata enää aikaa tai tilaisuuksia [Efesolaiskirje 5:14–17].
Herra, olen samaa mieltä siitä, että saatan elää tänään aivan viimeistä päivääni ja että minun on viisaasti pidettävä jokaista päivää viimeisenä ja elettävä se yksinomaan sinun ylistyksesi kunniaksi [Psalmi 39:5; 90:10; 99:47; 1. Korinttilaisille 7:29; Jaakob 4:14-17].
Herra, olen samaa mieltä siitä, että Sinulla on oikeus hallita elämääni, koska Kristuksen uhrikuolemassa ostit minut ja siksi kaiken aikani, rahani, omaisuuteni, yritykseni, perheeni, tavoitteeni, haluni, käytökseni, sanani ja ajatukseni on oltava Sinun hallinnassasi [Room. 14:8; 1. Kor. 6:19-20].
Herra, minä rukoilen kanssasi kaikkien syntieni tähden.
Herra, olen samaa mieltä siitä, että synti elämässäni on aina ollut ja on edelleen hyvin todellinen ongelma ja että ansaitsen joutua helvettiin sen vuoksi [Room. 3:9–23; 7:24; Ef. 2:1–2; Hepr. 12:1].
Herra, olen samaa mieltä kanssasi siitä, että kaikkien syntieni suurin pahuus on ollut ja on se, että ne on tehty sinua vastaan. "Sinua ainoastaan vastaan olen tehnyt syntiä ja tehnyt tämän suuren pahan sinun silmissäsi" [Psalmi 51:4]. "Kuinka siis voisin tehdä tämän suuren pahuuden ja syntiä Jumalaa vastaan?" [1. Moos. 39:9].
Herra, olen samaa mieltä kanssasi siitä, että minulta vaaditaan katumusta kaikista synneistäni, että minun on lakattava käyttämästä hyväkseni hyvyyttäsi laiminlyömällä katumuksen [Room. 2:4], ja että en voi tuntea herätyksen tuomaa virkistystä, ennen kuin tämä on tapahtunut [Ap. t. 3:19].
Myönnän, että katumus on yhtä lailla asenne kuin tekokin.
Ymmärrän, että kaikki tunnetut synnit on käännyttävä pois katumuksessa.
Tunnustan, ettei elämässäni ole pieniä syntejä, joilla ei olisi merkitystä.
Tiedän, että minun täytyy katua jopa salaisista synneistäni.
Olen vakuuttunut, että kaikki synnin juuret elämässäni on kitkettävä pois päivittäin, jotta ne eivät voi kasvaa ja tuottaa hedelmää.
Herra, olen samaa mieltä siitä, että julkinen syntien tunnustaminen on pakollista [Jaak. 5:16] ja että yksityinen syntien tunnustaminen on tehtävä säännöllisesti. "Jos siis tuot lahjasi alttarille ja siellä muistat, että veljelläsi on jotakin sinua vastaan, jätä lahjasi alttarin eteen ja mene. Sopi ensin veljesi kanssa ja tule sitten uhraamaan lahjasi." [Matt. 5:23-24].
Herra, olen samaa mieltä siitä, että hyvitys sille, mitä olen tehnyt väärin, on välttämätön edellytys henkilökohtaiselle herätykselle [2. Samuelin kirja 12:6; Jeremia 35:15; Hesekiel 33:15; Luukas 19:8]. Se, että tiedän olevani pettänyt toista enkä korjaa sitä, estää minua saamasta omaatuntoa, jossa ei ole loukkausta kaikkia ihmisiä kohtaan [Apostolien teot 24:16], ja jättää sydämeni tuomitsevaksi ja estää minua rukoilemasta [1. Johanneksen kirje 3:20].
Herra, olen samaa mieltä kanssasi elämän pyhyydestä.
Herra, olen samaa mieltä kanssasi siitä, että ilman pyhyyttä kukaan ei ole näkevä Herraa [Heprealaiskirje 12:14].
Herra, olen samaa mieltä siitä, että pyhyys on Sinun tahtosi elämälleni: "Sillä tämä on Jumalan tahto, teidän pyhityksenne" [1. Tessalonikalaiskirje 4:3].
Herra, olen samaa mieltä siitä, ettet vaadi minulta mitään mahdotonta, ja että minun on lakattava puolustelemasta pyhyyden puutettani sanomalla "Jumala ymmärtää, minä olen vain ihminen", ja käyttämästä hyväksesi hyvyyttäsi käyttämällä hyväkseen sitä tosiasiaa, että missä synti on runsaana, siellä armo on paljon runsaampana [Room. 6:1-2].
Herra, olen samaa mieltä siitä, että Kristus osti pyhyyden ristillään [1. Korinttilaisille 1:30] ja että se vastaanotetaan uskon kautta aivan kuten vanhurskauttaminenkin [2. Tessalonikalaiskirje 2:13].
Herra, olen samaa mieltä siitä, että Sinä valitsit minut pyhyyteen [Ef. 1:4], ja tämä valinta on poistanut minulta ikuisiksi ajoiksi oikeuteni valita syntisen elämän. Hyväksyn velvollisuudekseni päivittäin tunnustaa, että olen kuollut synnille ja elävä Jumalalle [Room. 6:11].
Herra, olen samaa mieltä kanssasi siitä, että on ehdottoman välttämätöntä varjella suuaukkoani tunnollisesti.
Herra, suostun varjelemaan sitä, mitä luen ja mitä näen: kirjoja, lehtiä, televisiota, elokuvia, kadulla olevia naisia ["Tein liiton silmieni kanssa; miksi sitten ajattelisin neitoa?" Job 31:1], mainoksia jne., ja että minun olisi parempi olla ilman silmiä kuin että minulla olisi silmät, jotka vievät minut alas helvettiin [Matteus 18:9-10].
Herra, suostun varjelemaan sitä, mitä kuuntelen: vitsejä, juoruja, toisten kritiikkiä, imartelua, uskonnollisia näkemyksiä, vihjailevia tarinoita jne., ja noudatan säännöllisesti Jeesuksen sanoja: "Katsokaa, mitä kuulette" [Luuk. 8:18]. "Katsokaa, mitä kuulette" [Mark. 4:24].
Herra, minä suostun varjelemaan sitä, mitä kosken ja miten sitä kosken – rahaa, tavaroita, seksiä jne., tietäen ahneuden ja himon syntien vakavan erehdyksen [2. Moos. 20:17; Sananlaskut 15:27; Matteus 6:27–30].
Herra, minä suostun varjelemaan sitä, mitä maistan ja haistan, ja siihen liittyvää syytä, sillä tiedän, että ahmatti ja juoppous ovat pahaa sinun silmissäsi [Psalmi 34:8; 119:103; Sananlaskut 23:2-3; 20-221; Luukas 21:34; Room. 16:18; 1. Korinttilaisille 10:31; Gal. 5:19-21; Filippiläisille 3:19; Jaak. 1:13-15; 1. Piet. 2:2-3; 4:3].
Herra, minä suostun asettamaan vartijan koko ruumiilleni, tietäen, että ruumiini on Pyhän Hengen temppeli [Matteus 10:28; Room. 6:12; 8:13; 1. Korinttilaisille 6:19; 9:27].
Herra, olen samaa mieltä kanssasi päivittäisen kävelyn pakollisuudesta
Herra, olen samaa mieltä kanssasi siitä, että puhdassydämiset ovat siunattuja, ja minä seuraan sinun itsensä tyhjentämisen prosessiasi [Matt. 5:3-5], jotta voisin olla ja pysyä täynnä vanhurskautta [Matt. 5:6] ja siten puhdassydämisenä [Matt. 5:8].
Herra, olen samaa mieltä siitä, että on mahdotonta rakastaa sekä Jumalaa että mammonaa, ja siksi minä kuoletan lihalliset haluni enkä kokoa itselleni aarteita maan päälle, vaan keskityn taivaallisiin aarteisiin, jotta siellä, missä minun aarteeni ovat, olisi myös minun sydämeni [Matteus 6:19-24].
Herra, olen samaa mieltä siitä, että kaksimielinen ihminen on epävakaa kaikilla teillään, eikä hänen pidä ajatella saavansa sinulta mitään, sillä hän on sinulle loukkaukseksi, sillä hän on kuin meren aallot, joita tuuli ajaa ja heittelee. [Jaak. 1:5-12]
Herra, olen samaa mieltä siitä, että jos minä rakastan maailmaa, sinun rakkautesi, joka Isässä on, ei ole minussa, sillä kaikki, mitä maailmassa on – lihan himo, silmien pyyntö ja elämän ylpeys – ei ole sinusta, vaan katoavasta maailmasta. Olen samaa mieltä siitä, että vain ne, jotka tekevät sinun tahtosi, pysyvät ikuisesti. [1. Joh. 2:15–17]
Herra, suostun säännöllisesti yhtymään psalminkirjoittajan hartaaseen rukoukseen: "Yhdistä sydämeni pelkäämään sinun nimeäsi" [Psalmi 86:11].
"Oi, kunpa pelastuisin itseltäni, rakas Herra,
oi, kunpa hukkuisin Sinuun.
Oi, kunpa en enää olisi minä,
vaan Kristus, joka elää minussa."
Herra, olen samaa mieltä kanssasi päivittäisen kävelyn pakollisuudesta
Herra, olen samaa mieltä siitä, että todellinen syy epäonnistumiseeni täällä menneisyydessä on ollut rakkauden puute sinua kohtaan, ja kun väitän ajanpuutetta, valehtelen itse asiassa, sillä minulla on täsmälleen sama määrä aikaa joka päivä kuin jokaisella muullakin elossa olevalla ihmisellä, ja kaikella on määräaikansa [Saarnaaja 3:1-9].
Herra, olen samaa mieltä siitä, että sinun päivittäinen ylistys ja palvonta on välttämätöntä, sillä sinussa minä elän ja liikun ja olen [Psalmi 5:3; 92:1-2; 145:2; Daniel 6:10; Apostolien teot 17:28; Heprealaiskirje 13:15].
Herra, suostun sekä pitkittyneisiin yksityisiin rukoushetkiin että siihen, että opettelen rukoilemaan lakkaamatta [1. Aikakirja 16:11; Luuk. 6:12; 18:1; Apostolien teot 6:4; Room. 12:12; Kol. 4:2].
Herra, suostun säännölliseen Raamatun tutkimiseen ja Sanasi hartaaan lukemiseen, jotta olisin mieluisa sinun silmissäsi ja varustautunut jumaliseen elämään tässä jumalattomassa maailmassa [Psalmi 119; Jeremia 15:16; Joh. 5:39; 20:31; Apostolien teot 17:11; Room. 15:4; 2. Timoteuskirje 2:15; 3:16].
Herra, olen samaa mieltä siitä, että hyviä tapoja on vaikea omaksua ja helppo rikkoa, ja siksi tarvitsen jatkuvaa apuasi tämän päivittäisen vaelluksen luomisessa ja ylläpitämisessä kanssasi [Room. 6:4; 8:1,4; Gal. 5:25; Ef. 2:10; 5:8,15].
Herra, olen samaa mieltä kanssasi tarpeestani olla osa rukoilevaa ja välittävää ryhmää
Herra, olen samaa mieltä siitä, että Sanasi säännöllinen kuuleminen saarnattuna ja opetettuna on välttämätöntä, ja lupaan viettää Herran päivää uskollisesti [Psalmi 55:14; Jesaja 56:2; Luukas 24:52-53; 1. Korinttilaisille 1:18; Heprealaisille 10:25; 2. Moos. 20:8-11].
Herra, olen samaa mieltä siitä, että tarvitsen veljieni apua oman hartauden ja puhtauden liekkini ylläpitämisessä ja sitoudun olemaan elintärkeä osa selkeästi kristillistä yhteisöä [Apostolien teot 2:41,42; Gal. 6:2; 2. Kor. 8:4; Ef. 2:19; Hepr. 3:13-14].
Herra, suostun liittymään rukousryhmään, joka kokoontuu säännöllisesti rukoilemaan toistemme puolesta ja herätyksen puolesta koko seurakunnassa. Jos en löydä sellaista ryhmää nyt, teen kaikkeni sellaisen perustamiseksi [2. Aikakirja 7:14; Psalmi 80; Matteus 18:20; 1. Tessalonikalaiskirje 5:17; 1. Timoteuskirje 2:8].
Herra, suostun avoimeen ja rehelliseen kanssakäymiseen veljieni ja sisarteni kanssa Herrassa, jotta he voivat parhaiten rohkaista, lohduttaa, nuhdella ja auttaa minua valtakuntaasi liittyvissä asioissa [Psalmi 32:2; Room. 12:9; 2. Korinttilaisille 4:2; Gal. 6:2; Efesolaisille 4:25; Heprealaisille 3:13; Jaak. 5:16].
Herra, suostun tekemään hartaasta rukouksesta henkilökohtaisen ja yhteisön herätyksen puolesta pääteeman sekä yksityisessä että yhteisöllisessä rukouselämässäni [Psalmi 51:10,12; 85:6; Habakuk 3:2; Matteus 9:28].
Herra, olen samaa mieltä kanssasi siitä, että minun tulisi antaa valoni loistaa ihmisten edessä ja olla maan suola.
Herra, olen samaa mieltä siitä, että tämä tarkoittaa täysin avointa tunnustamista Sinusta muiden edessä ja kristillisessä vaelluksessani [Luuk. 12:8; Ap. t. 4:20; 22:15; Room. 10:9; 1. Joh. 4:15].
Herra, olen samaa mieltä siitä, että tämä vaatii moraalista vakavuutta kaikessa, mitä sanon ja teen, ja kaiken tekopyhyyden täydellistä poistamista elämästäni. Haluan olla kuin Natanael, josta sanoit, että hän oli todella israelilainen, jossa ei ollut petosta [Joh. 1:47; Kolossalaiskirje 3:23].
Herra, olen samaa mieltä siitä, että tämä vaatii rohkeaa vastakkainasettelua Kristuksen ulkopuolella olevilta hänen vaatimuksiaan kohtaan heidän elämässään, ja että minun on oltava valmis nuhtelemaan, neuvomaan ja kehottamaan, sekä aikana että sopimattomalla ajalla [Jesaja 41:10; Apostolien teot 4:31; Filippiläiskirje 1:28; 2. Timoteuskirje 4:1-2].
Herra, olen samaa mieltä siitä, että tämä tarkoittaa johdonmukaisuutta enkä saa perääntyä, kun asiat vaikeutuvat tai horjuvat, vaikka työni tai turvallisuuteni olisivat uhattuina tai tuloni tai ystävieni määrä vähenisi [Apostolien teot 4:13-21; 20:23-24; Gal. 6:9; Filippiläiskirje 1:27; 1. Tess. 5:21]
Herra, olen samaa mieltä siitä, että tämä tekee minut haavoittuvaiseksi ja vaatii minua, aivan kuten Kristus teki [Joh. 10:14-18], antamaan henkeni toisten puolesta [Luuk. 9:23; 14:26; Joh. 3:30; 12:25; Room. 15:1; 1. Joh. 3:16], mutta sinun armostasi minä hidastan turmelusta tässä maailmassa olemalla suola ja levitän totuutta olemalla valo [Matt. 5:13-16].
Herra, olen samaa mieltä kanssasi rakkauden paikasta elämässäni.
Herra, olen samaa mieltä sinun ensimmäisen suuren käskysi kanssa, joka vaatii minua rakastamaan sinua koko sydämestäni, sielustani, voimastani ja mielestäni [Matteus 22:37-38], ja että rakkauteni sinua kohtaan todistetaan kuuliaisuudellani käskyillesi [Joh. 14:23; 15:9-14; 1. Joh. 2:3-5].
Herra, olen samaa mieltä toisesta suuresta käskystäsi, joka vaatii minua rakastamaan lähimmäistäni niin kuin itseäni [Matt. 22:39], ja siitä, että rakkauteni toisia kohtaan on koe rakkaudelleni Sinua kohtaan [1. Joh. 4:20-21].
Herra, olen samaa mieltä siitä, että on olemassa käskyjä ja että rakkaus ei ole pelkkä tunne, joka on minun kontrollini ulkopuolella, vaan jotain, mitä voin ja minun täytyy tehdä [1. Korinttolaiskirje 13].
Herra, olen samaa mieltä siitä, että Sinä olet rakkauden lähde [1. Joh. 4:7,19]; ja että kaikki rakkauden puutteen ilmentymät minulta ovat ilmentymiä suhteeni katkeamisesta Sinuun [1. Joh. 2:9–11; 3:14; 4:7–12].
Herra, olen samaa mieltä siitä, että elintärkeä ykseys kaikkien todellisten veljien välillä Kristuksessa on sekä Sinun tahtosi että merkki rakkaudestani muita kohtaan [Joh. 17]. Siksi sitoudun olemaan rauhan ja sovinnon välittäjä ja kieltäytymään joutumasta persoonallisuutta, menetelmiä ja vähemmän olennaisia oppikysymyksiä koskevien neuvottelujen kohteeksi. Niin paljon kuin mahdollista, lupaan olla rauhassa kaikkien ihmisten kanssa [Ap. t. 4:32; Room. 12:18; 1. Kor. 1:13; 12:26; Ef. 4:3].
Herra, olen samaa mieltä kanssasi voimastasi ja kyvyistäsi
Herra, olen samaa mieltä siitä, että olen elänyt liian kauan heikkojen, tavallisten ja maallisten ihmisten maailmassa ja että, kuten epäuskoisetkin, olen tuntenut liikaa jumalisuuden muotoa ja kieltänyt sen voiman [2. Timoteuskirje 3:5].
Herra, olen samaa mieltä siitä, että sinä voit tehdä paljon enemmän, enemmän kuin minä olen pyytänyt tai edes ajatellut [Efesolaiskirje 3:20].
Herra, olen samaa mieltä siitä, että Sinä voit käyttää minua voimallisesti vanhurskauden välikappaleena ja laupeuden astiana [Room. 6:13; 2. Kor. 4:7].
Herra, suostun olemaan jatkuvasti käytettävissäsi ja uskon kautta elämään säännöllisesti odottaen hedelmän kantamista ajallaan [Psalmi 1:1-3; Joh. 15:1-8, 16].
Herra, suostun olemaan sammuttamatta Pyhää Henkeä minussa ja minussa negatiivisella ajattelulla tai itseni vähättelyllä, tietäen, että Sinä voit tehdä jopa minun kaltaisestani ihmisestä kunnian astian [Room. 9:21; 2. Timoteuskirje 2:21].
Herra, olen samaa mieltä kanssasi kunniasta ja kirkkaudesta
Herra, olen samaa mieltä siitä, että Sinä olet Jumala ja että itseni korottaminen Jumalan kaltaiseksi tai minkään muun luodun olennon tai asian korottaminen on todellakin vakavin rikkomus Mooseksen meille antamia käskyjä vastaan [2. Moos. 20:2-5].
Herra, olen samaa mieltä siitä, että Sinä yksin olet ylistyksen, kunnian ja ylistyksen arvoinen, ja kieltäydyn ylpeilemästä itselläni tai etsimästä tai ottamasta vastaan sitä ylistystä ja kunniaa, joka on yksin Sinun. Sinulle kunnian antaminen kaikesta, mitä elämässäni tapahtuu tästä lähtien, on paitsi velvollisuuteni myös ihana etuoikeuteni [Psalmi 18:3; Ilmestyskirja 4:11; 5:12].
Herra, olen samaa mieltä siitä, etten ole koskaan kokenut mitään syytä ottaa itselleni kunniaa tai saada kiitosta ja kunnioitusta mistään, mitä olen tehnyt, sillä Kristuksessa minä elän ja liikun ja olen [Apostolien teot 17:28], ja ilman häntä en voi tehdä mitään [Joh. 15:5b].
Herra, olen samaa mieltä siitä, että ylpeys on sydämeni juurisynti, että se on hulluutta [Mark. 7:21-22], sillä minulla ei ole mitään, millä ylpeillä, paitsi sinun armollinen armosi. Siksi vastustan järkähtämättömästi kaikkia taipumuksia itsensä korottamiseen tai turhaan kunniaan. Tunnustan, että sinä olet käskenyt minun nöyrtyä [Jaak. 4:10; 1. Piet. 5:5-6], enkä enää loukkaa sinua pyytämällä sinua tekemään niin kuin olet jo käskenyt minun tehdä, enkä anna ylpeyden hallita elämääni [Sananlaskut 8:13; Jaak. 4:6-7; 1. Piet. 5:5-6].
Herra, olen samaa mieltä siitä, että Sinä halveksit yhteisöllistä ylpeyttä yhtä paljon kuin yksilön ylpeyttä, ja siksi sitoudun tekemään kaikkeni poistaakseni ylpeyden, jota esiintyy sekä kirkossa että yhteiskunnassa yleensä [2. Aikakirja 7:14].
Herra, olen samaa mieltä kanssasi siitä, kuka tulee kantamaan syyllisyyden kaikkiin menneisiin, nykyisiin ja tuleviin synteihini ja epäonnistumisiini.
Herra, suostun lopettamaan tuhoisan itsekritiikin. Hyväksyn sen tosiasian, että olen uusi luomus Kristuksessa Jeesuksessa [2. Korinttilaisille 5:17] ja että voin kaiken Kristuksen Jeesuksen kautta, joka minua vahvistaa [Filippiläiskirje 4:13].
Herra, olen samaa mieltä siitä, että Kristus maksoi kaikkien syntieni rangaistuksen, eikä minulla ole oikeutta rangaista itseäni, jonka Kristus jo maksoi. Myönnän, että olen väsynyt kantamaan näiden syntien syyllisyyden taakkaa, ja siksi luotan tässä ja nyt siihen, että Sinä kannat ne pois ikuisesti [Jesaja 53:5; 1. Piet. 2:24; 1. Joh. 1:7].
Herra, suostun nopeasti tunnustamaan kaikki tämän jälkeen tapahtuvat synnit ja otan välittömästi, tunnustuksen jälkeen, vastaan anteeksiantosi ja puhdistuksesi enkä enää koskaan kanna itselleni sen taakkaa, minkä olet jo antanut anteeksi [1. Joh. 1:9].
Herra, olen samaa mieltä siitä, että kaiken sen valossa, mitä olet tehnyt hyväkseni, minun on elettävä voitossa [Room. 8:35-39; 1. Kor. 15:57; 2. Kor. 2:14] ja voimassa [Apostolien teot 1:8; 2. Timoteus 1:7] uskon kautta Herraan Jeesukseen Kristukseen, joka rakasti minua ja osti minut omalla verellään [1. Piet. 1:18-19].
Herra, suostun jopa antamaan Sinun kantaa syyllisyyteni kaikista laiminlyönneistäni elää näiden sopimusartiklojen mukaisesti enkä lannistu näistä laiminlyönneistä tai hylkää näitä sopimuksia riippumatta siitä, kuinka usein tai pahasti laiminlyön niitä. Armostasi, jos lankean, kadun heti laiminlyöntiäni ja nousen ja jatkan uudelleen nimenomaisessa sopusoinnussa kanssasi kaikissa näissä artikloissa.
Todisteeksi sydämellisestä sopusoinnustani näiden Herran Jumalan Kaikkivaltiaan kanssa tehtyjen sopimusartiklojen kanssa kirjoitan täten nimeni:
Nimi:
Päivämäärä:
Aika puhuttava kirjoitus josta saa paljon mitä on totuudessa, rakkaudessa ym eläminen Jeesuksen omana Herra meitä auttakoon....