”Joitakin miehiä hiipi sisään”
Roger Oakland
Jumala kutsui Juudasta lähettämään viestin seurakunnalle. Vaikutti siltä, että Jeesuksen Kristuksen yksinkertaista evankeliumia oltiin vaarantamassa. Ilmeisesti "muutamat miehet hiipivät tietämättään joukkoon" ja aiheuttivat suurta huolta.
Juudas aloitti painokkaalla lausunnolla:
Rakkaani! Kun minulla on ollut harras halu kirjoittaa teille yhteisestä pelastuksestamme, tuli minulle pakko kirjoittaa ja kehoittaa teitä kilvoittelemaan sen uskon puolesta, joka kerta kaikkiaan on pyhille annettu. Sillä teidän keskuuteenne on pujahtanut eräitä ihmisiä, joiden jo aikoja sitten on kirjoitettu tulevan tähän tuomioon, jumalattomia, jotka kääntävät meidän Jumalamme armon irstaudeksi ja kieltävät meidän ainoan valtiaamme ja Herramme, Jeesuksen Kristuksen.(jakeet 3-4)
Kuvittele nyt, että olisit kirkon jäsen, joka olisi saanut kirjeen Juudakselta. Hän oli Jeesuksen Kristuksen velipuoli. Hänen sanomallaan on varmasti täytynyt olla jonkinlainen painoarvo. Hänen kirjeensä alkoi sanomalla, että vaikka hän oli aikonut kirjoittaa ja kertoa pelastuksesta, joka oli saavutettu ristin täytetyn työn kautta, hänen mielensä oli jotenkin muuttunut. Sen sijaan hän tunsi välttämättömäksi käsitellä kehittynyttä suurta ongelmaa. Ilmeisesti "tietyt miehet" olivat "hiipineet tietämättään" ja heistä oli itse asiassa tullut yksinkertaisen evankeliumin vihollisia. Sen sijaan, että he olisivat olleet evankeliumin sanansaattajia, näistä huijareista oli tullut salamyhkäisiä pettureita, jotka oli paljastettava ennen kuin lisää viattomia Jeesuksen seuraajia johdettaisiin harhaan.
Oli tapahtunut juuri se, mistä apostoli Paavali oli aiemmin varoittanut Korintin seurakuntaa kirjoittaessaan heille ja sanoessaan:
Mutta minä pelkään, että niinkuin käärme kavaluudellaan petti Eevan, niin teidän mielenne ehkä turmeltuu pois vilpittömyydestä ja puhtaudesta, joka teissä on Kristusta kohtaan. Sillä jos joku tulee ja saarnaa jotakin toista Jeesusta kuin sitä, jota me olemme saarnanneet, tai jos te saatte toisen hengen, kuin minkä olette saaneet, tai toisen evankeliumin, kuin minkä olette vastaanottaneet, niin sen te hyvin kärsitte. (2. Korinttilaisille 11:3-4)
Paavali varoitti Korintin seurakuntaa yhdestä Saatanan tehokkaimmista suunnitelmista veljien pettämiseksi.
Lisäksi Apostolien tekojen luvussa 20 Paavali varoitti, mitä tapahtuisi hänen lähdettyään paikalta. Hän kirjoitti:
Minä tiedän, että minun lähtöni jälkeen teidän keskuuteenne tulee julmia susia, jotka eivät laumaa säästä, ja teidän omasta joukostanne nousee miehiä, jotka väärää puhetta puhuvat, vetääkseen opetuslapset mukaansa. . (Apostolien teot 20:29-30)
Siinä se sitten on! Paavali näki Saatanan suunnitelman selvästi ja varoitti tulevasta. Juudas näki sen tapahtuvan omana aikanaan. Lisäksi nämä varoitukset, jotka sisältyvät Jumalan inspiroimaan sanaan, ovat ajattomia ja koskevat seurakuntaa juuri nyt.
Mitä Paavali ja Juudas kirjoittaisivat seurakunnalle, jos he olisivat täällä tänään? Olisiko heidän sanomansa muuttunut millään tavalla? Nykytrendien perusteella, jotka vesittävät Jeesuksen yksinkertaista evankeliumia ja tekevät siitä "sosiaalis-humanistisen-psykologisen-mitä-minulle-on-siihen-suu" -evankeliumin, joka hylkää Raamatun profetiat Herramme paluusta. En usko, että heidän varoituksensa olisivat muuttuneet lainkaan. Olkoon Juudaksen kirja herätys meille tänään!