Oswald Sanders
Raamatun kirjoittajat tekevät usein yhtäläisyyksiä fyysisen ja hengellisen elämän välille, ja monissa tapauksissa yhtäläisyydet ovat lähellä toisiaan. Lapsen fyysistä kypsyyttä voidaan mitata mittanauhan ja vaa'an avulla; lapsen älyllistä kehitystä voidaan arvioida kokeilla ja testeillä. Samoin omaa kasvuamme kypsyydessä voidaan mitata, ja läheisimmät kanssamme olevat ihmiset ovat parhaita arvioijia kasvullemme. Paavali esittää erehtymättömän mittapuun – "Kristuksen täyteyden koko mitan".
Tämä vaikuttaa pelottavalta ja saavuttamattomalta standardilta, mutta voisiko äärettömän Pyhä ja eettisesti täydellinen Jumala sitten hyväksyä yhtään alempaa standardia? Tunnettu kreikan kielen tutkija, tohtori A. T. Robertson, valaisee tätä pulmaa. Kommentoidessaan Herramme järkyttävää vaatimusta: "Olkaa siis täydellisiä, niin kuin teidän taivaallinen Isänne on täydellinen" (Matt. 5:48), hän selittää sanan "täydellinen" merkitystä tässä yhteydessä: "Tässä se on eteemme asetettu tavoite, taivaallisen Isämme absoluuttinen standardi. Sanaa käytetään myös suhteellisesta täydellisyydestä, aikuisten ja lasten suhteesta" (kursivointi minun). 1
Tunnemme absoluuttisen kypsyyden vasta, kun näemme Kristuksen ja olemme Hänen kasvaneen kaltaisuuteen (ks. 1. Joh. 3:2), mutta siihen asti on mahdollista saavuttaa suhteellinen kypsyys, "jatkuvasti edistyen kypsyyteen" – lapsen täydellisyys kypsyydessä. Molemmat näkökohdat yhdistyvät Filippiläiskirjeen 3:12–15:ssä, jossa Paavali sanoo:
Ei niin, että jo olisin sen saavuttanut tai että jo olisin tullut täydelliseksi, vaan minä riennän sitä kohti, että minä sen omakseni voittaisin, koskapa Kristus Jeesus on voittanut minut. Veljet, minä en vielä katso sitä voittaneeni; mutta yhden minä teen: unhottaen sen, mikä on takana, ja kurottautuen sitä kohti, mikä on edessäpäin, minä riennän kohti päämäärää, voittopalkintoa, johon Jumala on minut taivaallisella kutsumisella kutsunut Kristuksessa Jeesuksessa.Olkoon siis meillä, niin monta kuin meitä on täydellistä, tämä mieli; ja jos teillä jossakin kohden on toinen mieli, niin Jumala on siinäkin teille ilmoittava, kuinka asia on.
Paavali kiistää tässä selvästi saavuttaneensa absoluuttisen kypsyyden, mutta hän väittää kokemuksensa perusteella saavuttaneensa suhteellisen kypsyyden.
Miten voimme arvioida kypsyytemme astetta?
Paavali sulkee pois itsemme vertaamisen itseemme. ”Sillä me emme rohkene lukeutua emmekä verrata itseämme eräisiin, jotka itseänsä suosittelevat; mutta he ovat ymmärtämättömiä, kun mittaavat itsensä omalla itsellään ja vertailevat itseään omaan itseensä.” (2. Kor. 10:12).
Kirjassaan Christian Holiness piispa Stephen Neill yhtyy Paavalin sanontaan. Piispa Neill kirjoittaa: ”Onko ihminen jälleen kerran kaiken mitta? Millä mittapuulla minua arvioidaan? Onko oma kykyni millä tahansa hetkellä kristillisen saavutuksen ja kristillisen odotuksen mitta?”
Vastaus on ei! Kypsyytemme mitta näkyy, kun "Kristuksen täyteys" – kaikkien niiden ominaisuuksien summa, jotka tekevät hänestä sen, mitä hän on – ilmenee yhä enemmän meidän elämässämme.
Kehittyvän kypsyyden ensisijainen merkki on henkilökohtaisen ja kokemuksellisen Jumalan tuntemuksen kasvu, johon liittyy vahva halu tuntea Hänet paremmin. Tämä kävi hyvin ilmi Mooseksen kokemuksesta. Läheisyyden Jumalaan kehittyessä hän uskalsi pyytää Häneltä: "Jos siis olen saanut armon sinun silmiesi edessä, niin ilmoita minulle tiesi, että tulisin tuntemaan sinut ja tietäisin saaneeni armon sinun silmiesi edessä; ja katso: tämä kansa on sinun kansasi.".. (2. Moos. 33:13). Herran vastauksen valmius rohkaisee muita esittämään saman pyynnön. "Ja Herra sanoi Moosekselle: ' "Mitä sinä nyt pyydät, sen minä myös teen; sillä sinä olet saanut armon minun silmieni edessä, ja minä tunnen sinut nimeltäsi".... (2. Moos. 33:17a).
Tämä armollinen vastaus antoi Moosekselle rohkeutta pyytää vielä uutta siunausta. Niin ihmeellistä kuin olikin ymmärtää Jumalan teitä – periaatteita, joiden mukaan hän hallitsee kansaansa – se vain sytytti Mooseksen halun tuntea Jumala itse intiimimmällä tavalla. Niinpä Mooses pyysi: " Anna siis minun nähdä sinun kirkkautesi" (2. Moos. 33:18). Myös tähän pyyntöön suostuttiin. Jokainen askel kohti syvempää Jumalan tuntemusta sai myönteisen vastauksen.
Paavali vaali samanlaista pyrkimystä. ”Haluan tuntea Kristuksen ja hänen ylösnousemuksensa voiman ja olla osallinen hänen kärsimyksiinsä, tulla hänen kaltaisekseen kuolemassa” (Fil. 3:10). Vain kypsä kristitty jakaisi tämän pyrkimyksen. Paavali ei halunnut pelkkää älyllistä käsitystä Kristuksesta, vaan ymmärrystä, syvimpää tutustumista Häneen, mikä johtaisi muutokseen ja varauksettomaan sitoutumiseen.
Kypsyvässä kristityssä elämän tavoitteena on Jumalan kirkkauden saavuttaminen. asettaa oikeat prioriteetit ensimmäisellä kysymyksellään: "Mikä on ihmisen päämäärä?" Yhtä oikea on sen vastaus: "Ihmisen päämäärä on kirkastaa Jumalaa ja iloita Hänestä ikuisesti."
Kristuksen malli rukouksen ensimmäinen pyyntö, ”Pyhitetty olkoon sinun nimesi”, pyytää itse asiassa, että Jumalan nimeä kunnioitettaisiin ja kirkastettaisiin kaikkialla, kaikkien ihmisten toimesta. Jos rukoilisimme tätä pyyntöä vilpittömästi, voisimme hyvinkin lisätä: ”minä hinnalla millä hyvänsä.” Jokaiseen valintaan, johon liittyy Jumalan kunnia ja kirkkaus, on kypsältä kristityltä vain yksi vastaus.
Keskustelulle ei ole sijaa.
Avattuaan sydämensä läheisilleen yläsalissa, Jeesus esitti liikuttavan ylimmäisen papillisen rukouksensa. Rukous kuulostaa siltä kuin hän kertoisi Isälleen maanpäällisestä palvelutyöstään: "Minä olen kirkastanut sinut maan päällä: minä olen täyttänyt sen työn, jonka sinä annoit minun tehtäväkseni. " (Joh. 17:4). Kuinka ytimekäs mutta silti kuinka kattava! Koska palvelija ei ole suurempi kuin Herransa, kypsyvä kristitty kokee kasvavaa intohimoa Jumalan kunniaan, kuten kreivi Nikolaus von Zinzendorf, moravialaisen kirkon perustaja, iski: "Minulla on yksi intohimo; hän, hän yksin!"
Kypsälle kristitylle pyhyys on houkuttelevampaa kuin pelkkä onnellisuus. Näyttää siltä, että joissakin kristillisissä piireissä onnellisuuden tavoittelusta on tullut lähes patologista. Äskettäisessä kirjeessään tohtori J. Hudson Taylor esittää seuraavan arvion nykytilasta: "Kulttuurimme on hyvin itsekeskeinen. Itsensä toteuttamisesta ja itsensä kehittämisestä on tullut tärkeimpiä tavoitteitamme. Edes kristityt eivät ole tästä poikkeus. Uskomme johtava kysymys näyttää olevan: 'Kuinka voin olla onnellinen ja tyytyväinen?' Seurauksena on pinnallinen kääntymys ja sitoutuminen." Kypsä kristitty on oppinut, että todellinen onnellisuus on pyhyyden sivutuote.
Kuluttava halu olla pyhä on selvempi todiste pyhityksestä kuin kutina jännittäviin kokemuksiin. John Wesley sanoi kerran epäilevänsä, että ihmiset olivat tulleet täydellisiksi Kristuksessa, kun he tulivat kirkkoon nauttimaan uskonnosta sen sijaan, että oppisivat olemaan pyhiä.
Jumala haluaa kansansa olevan iloinen, ja Pyhä Henki on tuon Hengen hedelmän, ilon, lähde. Jeesus sanoi: "Olen puhunut teille tämän, jotta minun iloni pysyisi teissä ja teidän ilonne tulisi täydelliseksi" (Joh. 15:11). Mutta todellinen onnellisuus tulee vain pyhyyden polulla.
Herramme oli iloisin ihminen, jonka tämä maailma on koskaan tuntenut, ja tämä johtui siitä, että Hän oli pyhin. Hänestä sanottiin: ”Sinä rakastit vanhurskautta ja vihasit vääryyttä; ”Sinä rakastit vanhurskautta ja vihasit laittomuutta; sentähden on Jumala, sinun Jumalasi, voidellut sinua iloöljyllä, enemmän kuin sinun osaveljiäsi." (Heb. 1:9,
Kun teemme pyhyydestä tavoittelumme kohteen, ilo heitetään mukaan bonuksena. Joillakin meistä kestää kuitenkin kauan omaksua se alkeellinen läksy, että olemme onnellisimpia pyhimmässä tilassa.
Kypsyvä kristitty tulee tyytymättömäksi Sanan ”maitoon” ja himoitsee ”vahvaa ruokaa”. Heprealaiskirjeen kirjoittaja kirjoitti: ”Sillä jokainen, joka vielä nauttii maitoa, on kokematon vanhurskauden sanassa, sillä hän on lapsi; mutta vahva ruoka on täysi-ikäisiä varten, niitä varten, joiden aistit tottumuksesta ovat harjaantuneet erottamaan hyvän pahasta.” (Heb. 5:13-14,
Kypsyvä kristitty ei ole enää riippuvainen pelkästään valmiiksi sulatetusta hengellisestä ruoasta ja keinotekoisista ärsykkeistä. Hengellinen lapsi on nyt oppinut ravitsemaan sisäistä elämäänsä Jumalan sanan avulla ja syventyy sen opetuksiin. Nauttiessaan hyödyllisestä ja haastavasta kristillisestä kirjallisuudesta, tärkein opetus tulee suoraan Jumalan sanasta, jota Pyhä Henki valaisee.
Kypsyvässä kristityssä on myös kasvava erottelu kyky, joka auttaa häntä erottamaan totuuden erheestä, hyvän pahan. ”täysi ikäiset… ovat tottumuksen kautta harjaantuneet erottamaan hyvän pahasta” (Hepr. 5:14). On olemassa hengellinen intuitio, mutta tässä on kyse enemmästä. Se on hengellistä herkkyyttä, joka tulee ”harjoituksesta” – eli Raamatun totuuden periaatteiden hallinnan ja niiden johdonmukaisen soveltamisen kautta jokapäiväisen elämän päätöksiin ja tapahtumiin.
Tämä ominaisuus oli tunnusomaista berealaisille kristityille. Kun heille esitettiin uutta opetusta, he eivät ottaneet sitä vastaan pelkästään sen tuojien mielipiteen perusteella, vaan he tutkivat päivittäin Raamattua nähdäkseen, olivatko asiat todella totta. He kouluttivat hengellisiä aistejaan havaitsemaan virheitä aivan kuten poliisikoirat koulutetaan havaitsemaan haitallisia huumeita. Berealaiset eivät olleet harhaoppisuuden metsästäjiä, vaan totuudenetsijöitä. Tällainen kristitty ei joudu helpoksi saaliiksi nykyään rehottaville harhaopeille ja kulteille.
Mestarin tavoin kypsyvä kristitty palvelee mieluummin muita kuin on toisten palvelema. Kypsyvä kristitty jäljittelee Herraa, joka sanoi: "Minä olen teidän keskellänne niin kuin palvelija" (Luuk. 22:27). "Eikä Ihmisen Poikakaan tullut palveltavaksi, vaan palvelemaan" (Mark. 10:45).
Todellinen hengellinen johtajuus ei kumpua halusta hallita, vaan intohimosta palvella. Tämä eksoottinen armo ei ole useimmille meistä luontainen ominaisuus, mutta Mestari rinnasti sen suuruuteen. "Joka teistä tahtoo olla suuri, olkoon teidän palvelijanne" (Mark. 10:43).
Tämä oli yksi vallankumouksellisista käsityksistä, jotka Jeesus toi aikansa uskonnolliseen maailmaan. Nyt, kuten silloinkin, useimmat haluavat olla isäntiä eivätkä palvelijoita, johtajia eivätkä seuraajia. Kristuksen näkemys valtakunnastaan oli ihmisten yhteisö, jolle oli ominaista toistensa ja ulkopuolisen maailman palveleminen. Toisin kuin maallisissa asioissa, asemaamme Hänen valtakunnassaan arvioidaan palvelemiemme ihmisten lukumäärän, ei meitä palvelevien ihmisten lukumäärän perusteella.
Palvelemisen yhteydessä Jeesus sanoi: ”Minä olen antanut teille esimerkin, että tekisitte niin kuin minä olen teille tehnyt. Totisesti: ei ole palvelija suurempi kuin isäntänsä, eikä lähettiläs suurempi kuin se, joka hänet lähetti.” (Joh. 13:15–16)
Kypsyvän kristityn elämää leimaa vastaanottaminen sijaan antaminen Tässäkin Mestari on jälleen mallina. ”Ihmisen Poika [tuli]...antamaan henkensä lunnaiksi monen puolesta” (Mark. 10:45). Tämäkään ei ole meille luonnollista. Kristillisessä elämässä olemme enimmäkseen vastaanottajia, mutta Jeesus näytti esimerkkiä vastuustamme antaa sekä vastaanottaa.
Betlehemistä Golgatalle Herran elämä oli yhtä jatkuvaa itsensä antamista, jatkuvaa elämänsä vuodattamista, kunnes sen lopussa Hän luopui itse elämästään. Jokainen Hänen suorittamansa palvelus maksoi Hänelle jotakin. Kun ahdistettu nainen tunkeutui väkijoukon läpi ja kosketti Hänen viittansa reunusta, hän parani. Mutta samalla Hän koki jotakin – hengellisen voiman."'Joku minuun koski; sillä minä tunsin, että voimaa lähti minusta" Jeesus sanoi (Luuk. 8:46). Hän antoi ilolla itsestään apua tarvitseville ihmisille elämässä, aivan kuten Hän antoi henkensä apua tarvitsevien ihmisten puolesta kuolemassa.
Meidän on paljon helpompi antaa aikaa tai rahaa kuin antaa itsemme ympärillämme oleville apua tarvitseville, mutta tämä on tie hengelliseen hedelmällisyyteen. Kypsä kristitty elämä on hedelmällistä, ei karua. Kyky lisääntyä on todiste fyysisestä kypsyydestä, ja tämä pätee myös hengelliseen kypsyyteen. Yksi Kristuksen tarkoituksista meille opetuslapsilleen on, että elämämme olisi hedelmällistä. "Te ette valinneet minua, vaan minä valitsin teidät ja asetin teidät, että te menisitte ja kantaisitte hedelmää ja että teidän hedelmänne pysyisi:" (Joh. 15:16). Hedelmätön opetuslapsi on ristiriitainen käsite.
Mitä tarkoittaa ”hedelmä”? Voimme etsiä sitä kahdesta kohdasta. Luonteessa on hedelmää – Hengen hedelmää, joka ilmenee yhdeksässä viehättävässä armossa, jotka luetellaan Galatalaiskirjeen 5:22–23. Huomaa, että nämä ovat passiivisia eivätkä aktiivisia ominaisuuksia. Kaikki yhdeksän voi ilmetä sellaisen ihmisen elämässä, joka on kaulasta alaspäin kuollut itselleen. Kypsyessämme nämä armot ilmenevät yhä enemmän.
Palveluksessa tulee olemaan hedelmää . ”Jo nyt sadon korjuumies... korjaa sadon iankaikkiseen elämään, jotta kylväjä ja leikkaaja yhdessä iloitsisivat” (Joh. 4:36). Kirjoittaessaan roomalaisille Paavali paljasti vierailunsa tarkoituksen: ”Ja minä en tahdo, veljet, teiltä salata, että jo monesti olen päättänyt tulla teidän tykönne saadakseni jonkin hedelmän teidänkin keskuudestanne, niinkuin muidenkin pakanain, mutta olen ollut estetty tähän saakka.” (Room. 1:13). Voitetut sielut ja opetuslapseutetut ja rohkaistuneet elämät läheisempään vaellukseen Jumalan kanssa ovat todiste uskovan kasvavasta kypsyydestä.
Kypsyvän kristityn elämä on dynaamista eikä staattista. Kasvava uskova ei vastusta muutosta, joka on selvästi Jumalan seurakunnan etujen mukaista. Kypsyvä kristitty kurottautuu kohti uusia palvelemisen horisontteja ja painiskelee uusien totuuden käsitteiden kanssa. Kasvava uskova ei tyydy lukemaan pinnallista, vaan toivottaa ne mieleensä tervetulleeksi. Kasvu jatkuu jopa vanhuudessa.
Kypsyvä uskova hyväksyy Jumalan viisaudessa sallimat kurinpidot elämäänsä sen sijaan, että paheksuisi tai kapinoisi niitä vastaan. Jos kypsymme kristittyinä, emme ehkä itse asiassa nauti kokemuksesta sen läpikäymisen aikana – ja Raamattu tunnustaa realistisesti tämän mahdollisuuden (ks. Hepr. 12:11) – mutta pidämme Jumalan tahtoa "hyvänä, otollisena ja täydellisenä" (Room. 12:2).Älkääkä mukautuko tämän maailmanajan mukaan, vaan muuttukaa mielenne uudistuksen kautta, tutkiaksenne, mikä on Jumalan tahto, mikä hyvää ja otollista ja täydellistä. Tämä lausunto osoittaa, että Jumalan tahtoa elämäämme varten ei voida muuttaa.
Paavalin luonteen kypsyessä hän saattoi todistaa saavuttaneensa pisteen, jossa hän saattoi totuuden mukaisesti sanoa: "sillä minä olen oppinut oloihini tyytymään." olivatpa olosuhteet mitkä tahansa" (Fil. 4:11). Ei niin, että hän olisi aina ollut tyytyväinen, mutta hänen yhä läheisempi vaelluksensa Jumalan kanssa oli tehnyt hänestä täysin vakuuttuneen siitä, että kaikki, mitä Jumala sääti, oli hänen parhaakseen.
Kun kohtaamme tragedian, surun tai menetyksen, ei ole aina helppoa pitää kiinni tästä tyytyväisyydestä, mutta se on ainoa tie lohtuun ja sydämen rauhaan. Paavali ilmaisi ikuisesti merkityksellisen periaatteen, kun hän muistiinpani Herran hänelle antaman sanan: ”Ja hän sanoi minulle: "Minun armossani on sinulle kyllin; sillä minun voimani tulee täydelliseksi heikkoudessa". (2. Kor. 12:9).
Vain hengellinen ihminen hyväksyy ristin vaikutuksen elämäänsä, sillä se merkitsee kuolemaa omalle itselleen. ”Minut on ristiinnaulittu Kristuksen kanssa, enkä enää elä minä, vaan Kristus elää minussa” (Gal. 2:20).
Kypsä kristitty on halukas ottamaan vastuun valtakunnan työstä. Kaikkia ei ole kutsuttu huomattavaan asemaan Jumalan palveluksessa, mutta hyvin monet voisivat tehdä paljon enemmän kuin he tekevät, jos he vain vastaisivat Hengen kuiskauksiin ja jumalisten ihmisten suostutteluun. Liian monet uskovat tyytyvät olemaan sivusta katsojia osallistujien sijaan.
Kypsymätön kristitty tyytyy hyväksymään kaikki uskon siunaukset ja hyödyt, mutta ei ole halukas jakamaan niihin liittyvää vastuuta koetusta. Kun Jumala kutsui Mooseksen johtamaan Israelin pois Egyptistä, hän keksi kaikenlaisia tekosyitä peittääkseen haluttomuutensa ottaa tuota raskasta vastuuta. Me kaikki voimme ymmärtää ja ehkä jopa hyväksyä Mooseksen vastahakoisuuden, mutta Jumala ei tehnyt niin. Hän oli vihainen Mooseksen epäluottamuksesta siihen, että Hän auttaisi häntä tekemään sen, mitä Hän oli käskenyt (ks. 2. Moos. 4:14). Jumala on yhtä tyytymätön meihin, kun kieltäydymme vastuusta ja peittelemme sen riittämättömyydellä.
Kypsä uskova on valmis ottamaan vastuun myös epäonnistumisista eikä vieritä syytä muiden niskoille.
Kypsä kristitty osoittaa kasvavaa rakkautta Jumalaa ja lähimmäisiä kohtaan. Paavali kehui tessalonikalaisia uskovia tästä heidän kasvavan kypsyytensä merkistä: "Mutta me olemme velvolliset aina kiittämään Jumalaa teidän tähtenne, veljet, te Herran rakastetut, sentähden että Jumala alusta alkaen valitsi teidät pelastukseen Hengen pyhityksessä ja uskossa totuuteen." (2. Tess. 1:3).
Vuodattamalla rakkautensa sydämiimme Pyhän Hengen kautta (Room. 5:5), Jumala virkistää ja avartaa sydämiämme ja antaa meille mahdollisuuden rakastaa Häntä takaisin. Rakkaus synnyttää rakkautta. Mutta kun rakkaus kylmenee, kaikki armo kuihtuu.
Jumalan tuntemuksen jakaminen muiden uskovien kanssa edistää kypsyyttä, sillä meidän on määrä kypsyä sekä yhteisö elämässä että yksilöllisessä kokemuksessa.
Ef. 4:13). "kunnes me kaikki pääsemme yhteyteen uskossa ja Jumalan Pojan tuntemisessa, täyteen miehuuteen, Kristuksen täyteyden täyden iän määrään," Tämä uskovien välinen yyhteys syntyy heidän keskinäisestä vain "Jumalan Pojan tuntemuksen kautta"