Tie - Sparks, T. Austin
"Mutta Saulus puuskui yhä uhkaa ja murhaa Herran opetuslapsia vastaan ja meni ylimmäisen papin luo ja pyysi häneltä kirjeitä Damaskon synagoogille, että keitä hän vain löytäisi sen tien vaeltajia, miehiä tai naisia, ne hän saisi tuoda sidottuina Jerusalemiin. ." (Apostolien teot 9:1, 2)
"Mutta kun muutamat paaduttivat itsensä eivätkä uskoneet, vaan puhuivat pahaa Herran tiestä kansan edessä, niin hän meni pois heidän luotaan ja erotti opetuslapset heistä ja piti joka päivä keskusteluja Tyrannuksen koulussa. " (Apostolien teot 19:9).
”Tähän aikaan syntyi sangen suuri melu siitä tiestä.” (Apostolien teot 19:23)
"Ja minä vainosin tätä tietä aina kuolemaan asti, sitoen ja heittäen vankeuteen sekä miehiä että naisia," (Apostolien teot 22:4).
”Mutta sen minä sinulle tunnustan, että minä sitä tietä vaeltaen, jota he lahkoksi sanovat, niin palvelen isieni Jumalaa, että minä uskon kaiken, mitä on kirjoitettuna laissa ja profeetoissa.” (Apostolien teot 24:14)
"Mutta Feeliks, jolla oli hyvin tarkka tieto tästä tiestä, lykkäsi heidän asiansa toistaiseksi, sanoen: "Kun päällikkö Lysias tulee tänne, tutkin minä teidän asianne"....(Apostolien teot 24:22).
"Hän seurasi Paavalia ja meitä ja huusi sanoen: "Nämä miehet ovat korkeimman Jumalan palvelijoita, jotka julistavat teille pelastuksen tien" (Apostolien teot 16:17)
”Tälle oli opetettu Herran tie, ja hän puhui palavana hengessä ja opetti tarkoin Jeesuksesta, mutta tunsi ainoastaan Johanneksen kasteen. Hän rupesi rohkeasti puhumaan synagoogassa. Mutta kun Priskilla ja Akylas olivat häntä kuunnelleet, ottivat he hänet luokseen ja selvittivät hänelle tarkemmin Jumalan tien (Apostolien teot 18:25,26)
”Menkää ahtaasta portista sisälle. Sillä se portti on avara ja tie lavea, joka vie kadotukseen, ja monta on, jotka siitä sisälle menevät;
mutta se portti on ahdas ja tie kaita, joka vie elämään, ja harvat ovat ne, jotka sen löytävät.” (Matt. 7:13,14)
On erittäin mielenkiintoista, lievästi sanottuna, huomata, että Uuden testamentin aikoina kristillinen elämä ja vaellus muuttuivat tällaiseksi termiksi, jota kutsuttiin "TIEKSI". Se kuulostaisi epäilemättä oudolta korvissamme, jos kuulisimme ihmisten puhuvan meistä "Tien kansana", mutta näin se ilmeisesti oli silloin, ja olisi mielenkiintoista tietää, miten se tapahtui; ja mielestäni emme ole kovin väärässä, jos muodostamme mielipiteen siitä. Ilmeisesti ihmiset noina päivinä olivat hyvin samanlaisia kuin nykyään. Heillä oli tapana tiivistää asiat ytimekkäästi ja lyhyesti ja liittää niihin nimikkeitä.
Näetkö, sana ”kristitty” oli heidän tapansa tiivistää kaikki. Toisinaan tuo sana mainitaan. ”Antiokiassa opetuslapsia kutsuttiin ensin kristityiksi” (Ap.t. 11:26). Sitten apostoli sanoo: ”Jos joku kärsii kristittynä…” (1. Piet. 4:16). Selvästi ulkopuoliset antoivat uskoville tuon nimen, ja kuten tiedämme, se tarkoittaa yksinkertaisesti ’kristuslaisia’, ja se lyhennettiin muotoon kristityt; maailma keksi tuon nimityksen Herraan Jeesukseen uskoville. ”He ovat kristittyjä!”
Ilmeisesti juuri tämä johti siihen, että kristinuskosta tuli Tie, mutta se oli ilmeisesti seurausta jostakin, mitä he aina sanoivat. He, tai ainakin apostolien johtajat alussa – Pietari, Jaakob, Johannes – olivat kuulleet Herran Jeesuksen sanovan: "MINÄ OLEN TIE... ei kukaan pääse Isän luo muuten kuin minun kauttani" (Joh. 14:6); ja he olivat lähteneet saarnaamaan maailmalle ja julistamaan, että Jeesus oli Tie ja ettei ollut muuta tietä. Niinpä ihmiset olivat ottaneet asian puheeksi ja sanoneet: "Nämä ovat Tien kansaa." Mikä tunnustus! Olivatpa he tarkoittaneet sitä halvennuksena ja sanoneet sen ivallisesti tai eivät, kuinka paljon siinä onkaan totuutta! "Nämä Kristuksen omat ovat Tien kansaa." Ja molemmissa tapauksissa, olipa kyseessä sitten Kristus-ihmiset tai Tien kulkijat, tuloksena on, että kaikki on sidoksissa Herraan Jeesukseen ja erottamaton Hänestä. Jos olemme oikeassa olettaessamme, että ilmaus tulee siitä – "MINÄ OLEN TIE", ja nämä miehet olivat saarnanneet Jeesusta Tienä – niin silloin palataan suoraan siihen – Kristus-ihmiset, Hänen TIENSÄ ihmiset; toisin sanoen, eivät ihmiset, joilla on vain oma tiensä, jotka kulkevat erilaista tietä kuin muut, vaan Maailmassa elänyt Persoonan ihmiset, joka on Tie. Persoona antoi Tielle luonteen. Persoona tekee Tien, persoona on raivannut tuon Tien ja raivannut tuon polun. He ovat Persoonan Jeesuksen Tiellä.
Ettekö usko, että juuri siksi Paholainen vihasi sitä niin paljon? On outoa, kuinka monia polkuja ihmiset voivat kulkea näennäisellä menestyksellä ja ilman suurempia vaikeuksia. Ajattele kaikkia teitä, joita ihmiset nykyään kulkevat, jopa uskonnollisesti. Et voi sietää kaikkia niitä fantastisia polkuja, joita ihmiset omaksuvat. He kulkevat kaikkia outoja, erikoisia polkujaan – teitä, joita luulet kenenkään tervejärkisen ihmisen koskaan katsovan – mutta he kulkevat ja saavat väkijoukkoja seuraamaan heitä; eikä kukaan vaivaudu vastustamaan heitä. Mutta tässä se on toisin. Palaamme siihen hetken kuluttua.
Emme aio puhua paljoakaan Tiestä – siitä, mitä se merkitsi seurakunnan ja uskovien kannalta. Tarkastelemme vain pintapuolisesti yhtä tai kahta hyvin yksinkertaista asiaa.
Ainutlaatuinen tapa
Ensinnäkin, koska se oli Tie, joka oli Jumalan Pojan viitoittama Tie, eikä vain totuuden ja opin järjestelmä, se oli hyvin poissulkeva Tie. On olemassa merkitys, jossa voimme käyttää tätä sanaa turvallisesti ja oikein. Mielestäni Herra viittasi juuri siihen sanoessaan: "Ahdas on se portti ja kaita se tie, joka vie elämään, ja harvat ovat, jotka sen löytävät." Se on hyvin poissulkeva tie. Herralla on tähän esimerkki, kuvaus kamelista ja neulansilmästä, joka on nimi pienelle portille kaupungin pääsisäänkäynnin vieressä. Kauppias on saapunut kamelin kanssa auringonlaskun jälkeen, ja portit ovat aina suljettuina hämärän laskeutuessa. Jotenkin hänen on päästävä sisään kamelin kanssa, ja niinpä pitkän väittelyn jälkeen portinvartija sanoo: "No, jos saat kamelisi tuon ahdas-portin läpi, voit tulla sisään, mutta en saa avata pääporttia." Niinpä mies riisuu kamelinsa kaiken – kaikki irtoaa ja jätetään ulos. Sitten hän käskee kamelin mennä alas, ja mies vetää ja puristaa kamelia läpi. Kameli riisutaan kaikesta, ja se on niin alhaalla kuin mahdollista. Tässä vertaus Tiestä tarkoittaa tätä. On paljon asioita, jotka eivät pääse sisään, etkä koskaan pääse sisään, jos yrität tuoda ne mukanasi. Sinulta riistetään kaikki vanhasta maailmastasi ja vanhasta elämästäsi,jos tulet Tielle. Eikö juuri se loukannut rikasta nuorukaista miestä? "Mene, myy, mitä sinulla on, ja anna köyhille, niin sinulla on aarre taivaassa; ja tule ja seuraa minua" (Matt. 19:21). Hän lähti pois murheellisena, sillä hänellä oli paljon omaisuutta. Se oli yksinkertaisesti"neulansilmän" koe, eikä hän kestänyt sitä. Se on poissulkeva tie, eikä Herra koskaan salannut sitä keneltäkään, joka seurasi häntä. Paitsi tämä ja tuo ja tuo, Hän sanoi, ette voi olla minun opetuslapsiani. Kyllä, se on kapea. No, se on vain maailman näkemys siitä. Niin maailma sanoo kristillisestä tiestä, kristillisestä elämästä – se on "kapea". Näin sitä katsotaan ulkoapäin. He kutsuvat kristittyjä ahdasmielisiksi. Olemmeko havainneet elämän ahtaaksi? No, kyllä, paljon on mennyttä, mutta kun olet päässyt sisään, mitä olet löytänyt? Se on ahdas vain ulkoapäin katsottuna. Sen ei pitäisi olla ahdas sisältä. Olemme menettäneet jotakin, jos kristillinen elämä on ahdas, halpa, köyhä ja ohut. Olemme menettäneet sen merkityksen. Oi, mihin avaruuteen, mihin rikkauteen, mihin täyteyteen olemmekaan astuneet!
Osallistava tapa
Kyllä, se on tietyssä mielessä poissulkeva, mutta se on jumalallisessa mielessä osallistava, taivaallisesta näkökulmasta. Se on valtava niille, jotka todella tulevat Tien lapsiksi. Vaikka se oli poissulkeva tietyssä vaiheessa, portista sisään astuessa, siitä on tullut osallistava, kun olet sisällä. Herra ei todellakaan ole velkaa kenellekään ihmiselle. "Jokainen, joka on luopunut taloistaan, veljistään, sisaristaan, isästään, äidistään, lapsistaan tai pelloistaan minun nimeni tähden, on saava satakertaisesti takaisin" (Matt. 19:29). Kysyn teiltä, kaikesta siitä vaikeudesta ja koettelemuksesta huolimatta, mitä Tiellä oleminen merkitsee, palaisitteko toiselle tielle, jättäisittekö tämän Tien? Jos todella haluaisitte, no, en tiedä, mitä teille on tapahtunut. Ette todellakaan ole tulleet tietämään Tiellä olemisen merkitystä,
Kiistelty tapa
Mutta jos näin sanotaan, siitä ei ole epäilystäkään, se on kiistelty tie. Kummallista kyllä, kaikki kohdat, joissa ilmaus esiintyy, liittyvät vastustukseen. Paavali sanoo vainonneensa Tietä, ja ensimmäinen maininta Tiestä liittyy hänen vainoonsa. "...jotta jos hän löytäisi Tien vaeltajia, miehiä tai naisia, hän veisi heidät sidottuina Jerusalemiin." Hän ei toteuttanut sitä Damaskoksessa, mutta hän sanoo myöhemmin tehneensä niin (Apostolien teot 22:4) – hän heitti miehiä ja naisia sidottuina vankiloihin (huomaa monikko). Hän oli ollut joillakin muillakin retkillä kaikkialla, missä hän pystyi jäljittämään Tien kulkioita. Useissa kohdissa puhutaan siitä, kuinka Tietä vastaan kiisteltiin – kuten aiemmin totesimme, ei pelkästään siksi, että se oli uusi oppi, vaan siksi, KUKA TIE OLI. Voit olla jonkinlainen kristitty, voit kantaa kristityn nimeä, voit tunnustaa kristinuskon tiellä olematta tietoinen mistään vainosta. Monien houkutus on yrittää olla kristittyjä, mutta välttää siihen liittyvää vainoa, ja nykyään on paljon niin kutsuttuja kristittyjä, jotka eivät ole Tien tähden taistelussa. He väistelevät sitä jollain tavalla, he piilottavat itsensä, he eivät tule sen kanssa julkisuuteen; mutta tässä huomaatte, että silloin, kun Tien kulkija oli julkisesti tiellä, sitä myös paljon haastettiin, vastustettiin ja vastustettiin. He julistivat JEESUKSEN TIENÄ, ja niin he kohtasivat tämän maailman ruhtinaan vastustuksen hänen alamaistensa kautta; ja jos todella aiomme olla uskollisia Tiellä kulkijoinna, joka tarkoittaa vain sitä, että on oltava uskollisia Herralle – olla uskollisia Mestarillemme, ei piilottaa missä seisomme, vaan olemme julkisesti tiellä – no, me aiomme kohdata konfliktin. Meidän on parempi tehdä päätöksemme siitä. Mutta on meidän tilaisuutemme, ja on Herran tilaisuus, ja se toimii hyvin kaikin puolin. Se saa aikaan valtavaa hengellistä kasvua ja kasvua.