Sielullinen kristitty

Seuraammeko hyvää Paimenta
kaikessa totuudessa?Ilm. 3:2.18.

Sielullinen kristitty

ViestiKirjoittaja iikku » 27.11.2025 11:02

Sielullinen kristitty :think:

Miksi moni on sielullinen kristitty? Olemme nähneet, miten risti toimii ja miten uskovan liha, syntinen luonto, on ristiinnaulittu sille. Sielun elämä kuitenkin pysyy. Vaikka kaikki synnit tulevat lihasta ja sielua vain ohjaa se ja se toimii sen sätkynukkena, sielu on peritty Aadamilta, ja vaikka se ei ole täysin saastunut, Aadamin lankeemus vaikuttaa siihen väistämättä. On totta, että luonnollisen olemisen ja Jumalan elämän välillä on ero. Ja vaikka uskovan sisällä oleva saastainen liha on kuollut, hänen sielunsa pysyy hänen elämänsä takana olevana voimana. Vaikka synnin luonto on kuollut, itse elämä pysyy. Näin ollen ihminen on väistämättä edelleen sielua sen elementit. Vaikka syntinen luonto, liha, on kuollut, sielu pysyy ihmisen käytöksen takana olevana voimana. Toisin sanoen, vaikka liha ei voi enää ohjata sielua, sielu pysyy ihmisen elämän takana olevana voimana. Nyt kun Jumalan luonto on korvannut lihan, kaikkien taipumusten, halujen ja ehdotusten tulisi luonnollisesti olla vanhurskaita eivätkä enää saastaisia oman tahdon hallinnassa, kuten ne ennen olivat. Kuitenkin entinen sielunelämä toteuttaa edelleen tämän uuden luonnon ehdotuksia ja haluja meissä.

Tämä sielunelämä sisältää mielen, tunteet, aistimukset, tahdon ja niin edelleen. Nämä toiminnot (mieli, tunteet ja niin edelleen) ovat luonnollisen ihmisen yhteistä omaisuutta. Siksi sielunelämään luottaminen tekeytyen hengen ehdotusten toteuttamiseksi, sillä se olisi yliluonnollisen jumalallisen hyvyyden saavuttamista luonnollisen, maallisen voiman tahdon kautta. Yksinkertaisesti sanottuna se on Jumalan vaatimuksen täyttämistä omalla tahdon voimalla. Tässä vaiheessa on, negatiivisella puolella, uskova on ehkä jo voittanut synnin, mutta positiivisella puolella hän on edelleen lapsellinen vanhurskauden harjoittamisessa. On olemassa vaara, että hän ei kehitä Jumalan antamaa Hengen elämää eikä kasva, joka on jo hänessä, eikä sovella tämän Hengen elämänvoimaa kaikkien uuden luonnon sanelemien asioiden toteuttamiseen. Itse asiassa hengellinen elämä on tällä hetkellä vielä lapsen kengissä eikä kypsä; se ei vielä kykene ilmaisemaan kaikkia Jumalan luonteen hyveitä. Tämä johtaa siihen, että uskova yrittää omalla luonnollisella, sielullisella voimallaan täyttää kaikki vaatimukset, jotka Jumala on asettanut lapsilleen. Tämä vaellus ja työ on sekoitus Jumalan ja ihmisen asioita. Se ilmaisee taivaallista halua maallisella voimalla! Kun uskova vaeltaa tällä tavalla, hän ei ole vielä hengellinen. Sen sijaan hän on sielullinen.

Meidän on ymmärrettävä, etteivät kaikki sielulliset kokemukset ole pahoja tai saastaisia. Liha, sikäli kuin se on syntistä luontoa, tuottaa saastaisia ja syntisiä asioita, mutta sielu ei välttämättä ole tällainen. Sielun elämä on yksinkertaisesti alkuperäinen elämämme, eli elämä, joka tekee meistä elävän olennon. Tämä elämä, kun se on irrotettu syntisestä luonnosta, lihasta, ei ehkä aina ole paha ajatuksiltaan. Monilla ihmisillä on alkuperäinen, synnynnäinen hyvyys, kärsivällisyys, rakkaus ja lempeys. Nämä hyveet tulevat syntymässä. Ne ovat osa sitä, mitä sielun elämällä on. Joillakin nämä hyveet ovat kuitenkin hautautuneet lihan alle eivätkä ole näkyvissä. Jotkut eivät kuitenkaan ole yhtä räikeitä lihansa ilmentymässä. Heidän alkuperäiset hyveensä loistavat hieman enemmän kuin toisten. Kun kristitty on ristiinnaulinnut lihansa, hän on vaarassa yhden asian suhteen: toteuttaa Jumalan luonnon uusia ehdotuksia sielun elämän voimalla. Suoraan sanottuna tämä on hyvän tekemistä omalla voimallamme. Tällainen voi onnistua osittain. Juuri tässä hän poikkeaa. Kun uskovat huomaavat "itsensä harjoittamisen" tehokkaaksi, he ajattelevat saavuttaneensa hengellisen kypsyyden. He eivät ymmärrä tekevänsä hyvää sielun voimalla. He saattavat tehdä hyvää, mutta he ovat silti sielullisia.

Kristuksen ruoka on Jumalan tahto. :wave:

Johanneksen evankeliumin luvussa 4:34 kuvataan positiivinen puoli – se, miten Hän teki Isän tahdon. ""Minun ruokani on se, että minä teen lähettäjäni tahdon ja täytän hänen tekonsa." Tässä on aktiivinen valinta tehdä. Oli valinta olla etsimättä omaa tahtoaan ja valinta tehdä Jumalan tahto. Tässä ei ole jälkeäkään passiivisuudesta. Lisäksi Hän löysi jumalallista ravintoa Jumalan tahdon tekemisestä; ei siitä puhumisesta, vaan sen tekemisestä. "Minun ruokani on TEHDÄ..." Jumalan tahdon täytyy sekä tehdä että etsiä, ja ennen kuin olet tehnyt Jumalan tahdon sellaisena kuin sen tunnet, et voi odottaa pääseväsi askelta pidemmälle Jumalan uutta suunnitelmaa sinua varten.

Kristuksen elämässä näet Hänen oman erillisen tahtonsa toteutuvan. Mutta Hänen tahtonsa oli asetettu. Meidän on ymmärrettävä tahdon asettaminen kuin laivan peräsin. Kun asetat tahtosi tekemään Jumalan tahdon, Jumala voi toimia. Sinun osasi on jatkuvasti tehdä Jumalan tahdosta elämäsi periaate. Sanot: "Valitsen tässä Jumalan tahdon." Et jätä omaa tahtoasi syrjään, vaan asetut Jumalan puolelle ja pyydät Jumalaa ilmoittamaan tahtonsa sinulle. Kristuksen tahto oli niin määrätty, ettei se hetkeksikään menettänyt yhteistyötä Jumalan tahdon kanssa. Hän teki täydellisesti ja kokonaan Jumalan tahdon. "Katso, minä tulen tekemään sinun tahtosi..." Kyse ei ollut vain Hänen tahtonsa asettamisesta Jumalan tahtoon, vaan sen aktiivisesta käytöstä joka tilanteessa.

Matt. 8:3: "Minä tahdon; puhdistu". Ja kohta hän puhdistui pitalistaan." on esimerkki Hänen elin tärkeästä yhteistyöstä Isän tahdon kanssa. Kun mies tuli Kristuksen luo, Jeesus tiesi Jumalan tahdon ja sanoi: "Minä tahdon, puhdistu." Jumala todisti, ja mies puhdistui. Se oli Jumalan tahto, joka ilmeni miehelle Kristuksen kuuliaisuuden harjoittamisen kautta sanoen: "Minä tahdon, puhdistu..." :thumbup:

Kun tahto kasvaa täydelliseen yhteistyöhön Jumalan kanssa elämän periaatteena, joka hetki yksi kysymys kaikesta on: "Mikä on Jumalan tahto?" Sinulla ei ole muita kysymyksiä. Ei "Mistä minä pidän? Mitä minä haluan?", vaan "Jumalan tahto". Sitten tulee aika, jolloin Pyhän Hengen voiman vaikutuksesta saatat kääntyä toisessa ihmisessä olevan pahan hengen puoleen ja sanoa: "Jeesuksen Kristuksen nimessä käsken sinua lähtemään ulos." Tällaisissa olosuhteissa Jumalan Henki todistaa siitä, mitä uskossa tehdään, ja se on Jumalan tahto, joka ilmenee sinun kauttasi. Tämä osoittaa, mitä paholainen voi saavuttaa saamalla sinut uskomaan, ettei sinulla ole "omaa tahtoa". Ymmärrä, että Jumala tekee työnsä sinun kauttasi saattamalla tahtosi yhteistyöhön Hänen tahtonsa kanssa ja antamalla sinulle mahdollisuuden puhua auktoriteetin sanaa vihollista vastaan Hänen nimessään.

Vartija Nee :
Kuva
Ps. 25:4 Herra, neuvo minulle tiesi, opeta minulle polkusi.

"My bride" (Minun morsiameni)
https://www.youtube.com/watch?v=hi79J_jjth8
Ikuinen koti
https://www.youtube.com/watch?v=c67sE5RG_Kw
Siksi tänään kiitän Timi
https://www.youtube.com/watch?v=PPre6Vt8VmA
Olet Turva paikani You are My Hiding
https://www.youtube.com/watch?v=4sKGTzn1qT4
När Löven Faller
https://www.youtube.com/watch?v=4pvbg4e9vPE
iikku
ylläpitäjä