Tärkein kysymys kristillisessä uskossa on, kuka Jeesus todella on. Kristinusko ilman Kristusta siinä merkityksessä, että Jeesus ON Kristus, tosi Jumala ja tosi ihminen, ei ole mikään todellinen kristinusko. Näet, että minä voimakkaasti painotan sanaa ON ja teen niin osoittaakseni Jeesuksen olevan identtinen Kristuksen kanssa. (Sana Kristus on peräisin kreikan kielestä ja tarkoittaa "Voideltu". Heprean kielestä olemme saaneet sanan "Messias", jolla on sama merkitys.)
Jo pian 2000 vuotta ovat Jeesuksen opetuslapset uskoneet ja tunnustaneet Jeesuksen sekä tosi Jumalaksi ja tosi ihmiseksi; että Jeesus ON Kristus/Messias, Vanhan Testamentin Jumala ilmestyneenä ihmisen hahmossa, Jumala itse, joka vieraili luomakuntansa luona. Perusteksti tälle uskolle on Fil. 2:6–11:
"Joka ei, vaikka hänellä olikin Jumalan muoto, katsonut saaliiksensa olla Jumalan kaltainen, vaan tyhjensi itsensä, otti orjan muodon, tuli ihmisten kaltaiseksi, ja hänet havaittiin olennaltaan sellaiseksi kuin ihminen; hän nöyryytti itsensä ja oli kuuliainen kuolemaan asti, hamaan ristin kuolemaan asti. Sen tähden onkin Jumala hänet korkealle korottanut ja antanut hänelle nimen, kaikkia muita nimiä korkeamman niin, että kaikkien polvien pitää Jeesuksen nimeen notkistuman sekä niitten, jotka taivaissa ovat, että niitten, jotka maan päällä ovat ja niitten, jotka maan alla ovat ja jokaisen kielen pitää tunnustaman Isän, Jumalan kunniaksi, että Jeesus Kristus on Herra."
Tämä usko on todiste siitä, että on todellinen uudestisyntynyt kristitty. Sen näemme seuraavassa Raamatun sanassa:
1. Joh. 5:1: "Jokainen, joka uskoo, että Jeesus ON Kristus, on Jumalasta syntynyt"
Tämä kristinuskolle aivan ratkaiseva usko asetetaan kyseenalaiseksi yhä useammin. Joskus niin tapahtuu epämääräisten väittämien kautta, että kolminaisuusoppi ei totisesti ole raamatullinen, koska sanaa "kolminaisuus" ei löydy Raamatusta. Myös tarkoitetaan, että katolinen kirkko keksi opin kolminaisuudesta. Sille, joka ottaa etäisyyttä katolisen kirkon erilaisiin harhaoppeihin, voi kuulostaa pelottavalta, että juuri katolinen kirkko keksi kolminaisuusopin. Mutta kyse on siitä, onko tämä väittämä todella totta. Useat nk. messiaaniset liikkeet (kristityt, jotka enemmän tai vähemmän noudattavat juutalaisuuden sääntöjä) sanovat, että "apostolinen kirkko", toisin sanoen ensimmäinen kristillinen seurakunta ei myöskään uskonut Jeesukseen Jumalana ja ettei myös yksi eikä toinen kirkkoisistä uskonut niin. Tällä nämä liikkeet tarkoittavat, että meidän tänä päivänä täytyy palata takaisin tähän alkukristilliseen uskoon, jossa Jeesus ei ole Jumala. Mutta kysymyksen täytyy sen sijaan olla se, mitä Raamattu näyttää meille. Siitä tulee myös todiste siitä, mitä ensimmäinen seurakunta uskoi samoin kuin monet kirkkoisät. Vaikkakin katolilaisuudessa on valtava määrä vakavia harhaoppeja, niin siellä on tietysti myös totuuksia. Näin toimivat useimmat harhaan menneet kirkot, yhteisöt ja liikkeet.
Joten tässä dokumentissa haluan nostaa esiin erittäin monta Raamatun sanaa, jotka viittaavat siihen, että Jeesus on Kristus/Messias ja Jumala ilmestyneenä ihmishahmoon. Ja tämä myös merkitsee sitä, että Raamatussa on totuus kolmiyhteisestä Jumalasta, ainoasta Jumalasta, joka ilmestyy kolmella eri tavalla: Isänä, Poikana ja Pyhänä Henkenä. Tavallaan on väärin yrittää argumentoida tämän uskon puolesta älyllisellä tasolla, koska tämä ei ole jotain, jota Jumala ilmaisee oppineille ja viisaille vaan vain heille, jotka ovat kuin lapsia. Sisäinen tieto siitä, kuka Jeesus on, ei siis tule opiskelun tai järkeilyn tuloksena vaan lahjana Jumalalta, kun Hän vetää pois peiton silmiltämme. Niin minun toiveeni on, että sinä otat vastaan tämän sanoman kaikessa nöyryydessä kuin lapsi. Silloin Jumala aukaisee silmäsi – jos sinä nyt olet sitä mieltä, että tämä on sanoma, joka on vaikea vastaanottaa.
Luuk. 10:22: "Kaikki on minun Isäni antanut minun haltuuni, eikä kukaan muu tunne, kuka Poika on, kuin Isä eikä kukaan muu tunne, kuka Isä on, kuin Poika ja se kenelle Poika tahtoo hänet ilmoittaa."
Matt. 18:3: "Totisesti minä sanon teille:"ellette käänny ja tule lasten kaltaisiksi, ette pääse taivasten valtakuntaan."
1. Miksi tämä usko on niin tärkeää?
Miksi tämä usko siihen, että Jeesus on Kristus ja Jumala, on sitten niin tärkeää? Kyllä, on kyse meidän pelastuksestamme. Sen voimme lukea Jeesuksen sanoista Joh. 8:24.
Joh. 8:24: "Sen tähden minä sanoin teille, että te kuolette synteihinne; sillä ellette te usko minua siksi, joka Minä Olen, niin te kuolette synteihinne."
Tärkeintä terveessä ja aidossa kristillisessä uskossa on usko siihen, että Jeesus on MINÄ OLEN, JHWH (Jahve), Vanhan Testamentin Jumala ilmestyneenä ihmishahmossa. Ellemme usko, että Jeesus on Jumala, ei meidän uskomme tule johtamaan meitä pelastukseen vaan me kuolemme synneissämme. Näin minä näen Jeesuksen sanovan tässä Raamatun jakeessa. (Vuoden 1917- käännöksessä ja Raamattu 2000:ssa sanotaan että "te uskotte, että minä olen se, mikä olen". Tämä ei ole alkutekstin mukainen käännös.) Ellet siis usko, että Jeesus on Jumala, niin sinä uskot, että joku pienempi kuin Jumala on sinun pelastajasi. Etkö näe sellaisen uskon vakavuutta? Ja näetkö sen suuren asian uskoa, että Jeesus on Jumala ja siten Jumala itse on meidän pelastajamme? VT:ssä Herra Jumala sitä paitsi sanoo, että HÄN on meidän ainoa pelastajamme.
Hoos. 13:4: "Minä olen HERRA, sinun Jumalasi, hamasta Egyptin maasta lähtien; muuta Jumalaa sinä et tunne kuin minut, eikä ole muuta auttajaa kuin minä."
Juuri silloin, kun tämä usko Jeesukseen turmellaan, voimme tulla kaikkein eniten petetyiksi ja päätyä todella vakaviin harhaoppeihin ja lahkoihin. Koska nyt näytämme elävän suuren luopumuksen aikoja, (kuten 2. Tess. 2:1–12 puhuu), niin on tärkeää olla tarkempi harhaoppien suhteen kuin koskaan aikaisemmin, ja erityisesti kun kyseessä ovat opit, jotka väheksyvät Jeesusta ja korottavat ihmisiä jumaliksi tai kristus-hahmoiksi. Väärät profeetat ja harhaopit tunkeutuvat tänä päivänä kristilliseen kirkkoon leveämmällä rintamalla ja kierompina kuin koskaan aikaisemmin. Kaikille näille harhaopeille yhteinen pohja on se, että Jeesuksen jumaluus halvennetaan tai kokonaan poistetaan ja että ihminen korotetaan jonkinlaiselle jumalalliselle tasolle. Voimme löytää vakavuutta seuraavasta Raamatun sanasta:
2. Joh. 7: "Sillä monta villitsijää on lähtenyt maailmaan, jotka eivät tunnusta Jeesusta Kristukseksi, joka oli lihaan tuleva; tämä tämmöinen on villitsijä ja antikristus."
Tunnustaa se, että Jeesus ON Kristus, on sama kuin tunnustaa, että Jeesus on Jumala ihmisen hahmossa (kuten näemme myöhemmin). Jos katselemme sitä, mitä eri harhaopit esittävät näkynään Jeesuksesta, niin voimme myös siitä ymmärtää sen, mikä on harhaoppia Jeesuksen persoonaa koskien. Kaikki ne yhteisöt/uskonnot, joita nyt luettelen, eivät täysin tunnusta sitä, että Jeesus on Jumala ilmestyneenä ihmisen muodossa: New Age, mormonit, Jehovan todistajat, vapaamuurarit, hinduismi, bahai, islam, Uskonliike, messiaaniset liikkeet yms. Useissa näistä liikkeistä Jeesus on esimerkiksi vain uudestisyntynyt ihminen tai lähettiläs "Kristus-virassa". Sen takia, jos kuulet julistajan tai yhteisön kristikunnassa alkavan kompastella sanoissaan, kun kyseessä on Jeesuksen tunnustaminen Jumalaksi, silloin tiedät, että he ovat matkalla laittamaan itsensä samaan veneeseen kuin yllämainitut yhteisöt. Se on kyllä todiste siitä, että jotain on menossa aivan hulluun suuntaan. Juutalaisilla ei ole myöskään tätä tunnustusta tänä päivänä, mutta he saavat sen lopun aikoina Jumalan suunnitelman mukaan (katso Sakarja 12:10). Joten sen takia en sijoita heitä samaan veneeseen kuin muita.
Vaara siitä, että ei tunnusteta Jeesuksen OLEVAN Kristus/Messias ja Jumala ihmisen hahmossa, voi tulla selväksi, kun esim. opiskelee sitä, mitä opetetaan New Age-liikkeessä. Siellä sanotaan, että Jeesus on vain tavallinen ihminen, mutta että hän saavutti erityisen korkean aseman hengellistä tietoisuutta pukeutuneena Kristus-rooliinsa. Joten New Age-liikkeessä "Kristus" on vain periaatteessa virka, johon kuka tahansa ihminen voi pukeutua tai henki, joka inkarnoituu eri ihmisissä. Juuri tätä tullaan myös korostamaan lopun aikoina, kun Antikristus tulee ilmoittamaan olevansa Messias ja Jumala. Antikristus voidaan kääntää kreikan sanasta anti-christos sanaksi "Kristuksen sijasta". Mutta New Age opettaa, että myös me ihmiset olemme enemmän tai vähemmän kuin Kristus, koska kaikilla on jumalallinen sisin. Jos tunnet Uskonliikettä, niin tiedät, että siellä on periaatteessa sama opetus. Siellä Jeesus on uudestisyntynyt ihminen ja me kaikki olemme kuin jumalia.
Joten paras rokotus sitä vastaan, että joutuu vedetyksi luopumuksen ekumeniaan, jolloin koko maailma ottaa vastaan Antikristuksen messiaana ja jumalana, on tunnustaa se, että Jeesus oli, on ja aina tulee olemaan Kristus, Jumala ihmisen hahmossa, samassa ruumiissa, jossa Hän nousi ylös. Hän ei inkarnoitunut uudelleen kuolemansa jälkeen. Hän nousi ylös samassa ruumiissa, kuitenkin kirkastettuna. Kenestäkään toisesta ei voi tulla Kristus, sen roolin Jumala on varannut itselleen ainaisesti.
Joh. 8:58: "Jeesus sanoi heille: ’Totisesti, totisesti minä sanon teille: ennen kuin Aabraham syntyi, olen minä ollut.’ "
Toinen syy siihen, miksi tämä näky Jeesuksesta Jumalana, ihmishahmoon tulleena, on tärkeä, on siksi, että saadaan oikea näky Jumalan lunastustyöstä Jeesuksen kautta ristillä. Jos Jeesus oli vain tavallinen ihminen, joka sai erityisen "kristus-viran" tai tehtävän, silloin ei hänen ristinkuolemansa ole mitenkään merkillinen. Silloinhan saattaisi joka ainoan oma kuolema käydä lunastuksesta. Mutta jos se nyt oli Jumala, joka antoi Moosekselle lain (jota kukaan ei pysty täyttämään 100-prosenttisesti), joka tuli ihmishahmossa ja otti rangaistuksen itsensä päälle, niin silloin tämä oli korkein uhri, joka voidaan löytää sekä universumin sisä- että ulkopuolelta. Silloin voimme ymmärtää, miksi tämä uhri – se, että Jumala oli Kristuksessa ja lunasti ihmisen itsensä kautta – on ainoa, jonka Jumala hyväksyy voimassa olevana meidän pelastukseksemme. Silloin voimme ymmärtää, miksi Jeesus on ainoa tie Jumalan luo ja ikuiseen elämään. Kukaan ei voi asettua sen tosiasian yläpuolelle, että Jumala itse valitsi maksaa hinnan sinun ja minun ikuisesta elämästä. Ja tämän saamme ottaa vastaan uskossa, aivan ilmaiseksi!
Kolminaisuus
Nyt, kun etsimme Jeesuksen jumaluutta, aloitan siitä opista, joka monelle on tullut kompastuskiveksi. Se on kolminaisuusoppi. Se sanoo meille, että Jumala on yksi, mutta että Hän voi ilmestyä kolmella eri tavalla: Isänä, Poikana ja Pyhänä Henkenä. On aivan totta, että sanaa kolminaisuus ei esiinny Raamatussa sellaisena. Mutta jos ajattelemme, mitä kolmiyhteinen tarkoittaa, niin voimme helpommin nähdä sen, että tämä itse asiassa esiintyy. Kolmiyhteinen tarkoittaa, että "kolme ovat yhteneviä" tai "kolme on yksi", eikö totta? Tämän voimme nähdä oikein käännetyissä Raamatuissa.
Ennen kuin etsimme sanaa kolminaisuus, niin meidän täytyy vain muistaa, mitä on sanottu Jeesuksesta, että hän on Sana (Tässäkin näemme, että Jeesus on Jumala).
Joh. 1:1–3: "Alussa oli Sana, ja Sana oli Jumalan tykönä, ja Sana oli Jumala. Hän oli alussa Jumalan tykönä. Kaikki on saanut syntynsä hänen kauttaan, ja ilman häntä ei ole syntynyt mitään, mikä syntynyt on."
Joh. 1:14: "Ja Sana tuli lihaksi ja asui meidän keskellämme"
Lue nyt 1. Joh. 5:7-8 Raamatustasi niin näet, että siellä luultavasti on jotain "Hengestä, vedestä ja verestä". Mutta jos luemme esim. Kuningas Jaakon Käännöksestä (King James Bible) siellä lukee:
"For there are three that bear record in heaven, the Father, the Word, and the Holy Ghost: and these three are one."
Tässä näemme selvästi, että Isä, Poika (Sana, joka tuli lihaksi) ja Henki ovat yksi, siis kolme kuin yksi, kolme, jotka ovat yhteneväisiä, tai jos haluamme kolminaisuus. Miksi se sitten on niin toisin meidän uusissa Raamatun käännöksissämme? No, lyhyesti sanottuna voin kertoa, että se riippuu siitä, että nuoremmat käännökset lähtevät uudemmasta manipuloidusta kreikankielisestä alkutekstistä, jossa tietoisesti on haluttu kätkeä kolminaisuus ja totuus Jeesuksesta. Vanhemmassa Raamatun käännöksessä on lähtökohdaksi otettu kreikankielinen alkuteksti, jota kutsutaan "majoriteettitekstiksi". Sitä monet Raamatun tutkijat pitävät vanhimpana, täydellisimpänä ja oikeimpana. Luther käytti majoriteettitekstiä käännöksessään ja niin tehtiin ruotsinkielisissä Raamatuissa ennen vuoden 1917-käännöstä. Jos haluat lukea enemmän tästä ongelmasta, joka koskee eri alkutekstejä, niin voit tehdä sen minun dokumentistani nimeltään Grundtexter och översättningar. (huom.! linkkiä ei ole suomennettu)
Uudessa, nk. Reformaatioraamatussa (joka on perustunut Kaarle XII:n Raamattuun) sanotaan näin:
1. Joh. 5:7–8: "Sillä kolme on, jotka todistavat (ruots. Raamattu lisää "taivaassa"): Isä, Poika ja Pyhä Henki ja nämä kolme ovat yksi."
Suomalainen Raamattu, jae 8: Henki ja vesi ja veri, ja ne kolme pitävät yhtä.
Tämä sana kaiuttaa samaa sanomaa kuin se, mitä Jeesus itse sanoi:
Joh. 10:30: "Minä ja Isä olemme yhtä."
Kolminaisuus vilahtaa myös lähetyskäskyssä:
Matt. 28:19: "Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni! Kastamalla heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen"
Tässä minun mielestäni voi kysyä itseltään, mitä tarkoitetaan Isän, Pojan ja Pyhän Hengen NIMEEN. Sen näemme vähän lähemmin seuraavassa kohdassa.
Mutta pysähdytäänpä myös Raamatun aivan ensimmäisen jakeen ääreen. "Alussa Jumala loi taivaan ja maan". Itse asiassa se on hiukan kiistelty kysymys, kuinka tämä pieni lause pitää tulkita. Heprean kielisessä alkutekstissä voimme nähdä, että sana elohim (käännetty "Jumalaksi") esiintyy monikkomuodossa. Sitä vastoin hepreankielinen sana bara’(käännetty sanaksi "loi") on yksikössä. Minähän en ole mikään teologi, mutta minun puolestani sana elohim johdattaa ajatuksen kolmiyhteiseen Jumalaan: Isään, Poikaan ja Pyhään Henkeen. Ja sana bara’ sanoo minulle, että kolmiyhteinen Jumala on kuitenkin YKSI ja toimii kaikessa YHTENÄ. Oli siis YKSI Jumala, joka loi. Siksi Raamatun ensimmäinen jae voi kuitenkin olla looginen, ei vähiten siinä valossa, jonka Uusi Testamentti antaa kuvaksi Jumalasta. Jeesushan oli yksi osa luomisessa kuten Isä ja Henki. Jeesuksesta kirjoitetaan Hebr. 1:2: " jonka (Jeesus) kautta hän (Isä) on myös maailman luonut" Ja Kol.1: 16 sanotaan: "kaikki on luotu hänen (Jeesuksen) kautta ja häneen." Voi olla mielenkiintoista huomata, että sana elohim sitä paitsi on kolmas sana Raamatun alusta, kun sitä luetaan hepreankielisestä perustekstistä. Ehkä se on myös Jumalan signaali meille kolminaisuudesta? Niin, voit itse arvostella sisällön tässä pienessä tarkastelussa Raamatun ensimmäisestä jakeesta.
Haluan myös mainita jotain siitä, mitä jotkut tuovat esiin, nimittäin että kolminaisuus olisi peräisin pakanuudesta, mutta niin ajatteleminen on taaksepäin kääntymistä. Se on sen sijaan todiste siitä, että saatanalla jo aikaisin oli tietty sisäinen taju ja hän sai myös luvan tuoda esiin harhaanjohtavia kopioita, Esimerkiksi on olemassa ehtoollista muistuttavia rituaali varhaisessa pakanuudessa (ennen Jeesuksen aikaa), kuten myös pakanuudessa oli kuoleman- ja ylösnousemuskertomuksia, mutta sehän ei tarkoita sitä, että vastaavat asiat kristinuskossa ovat kopioita pakanuudesta, vai kuinka?