Ravenhill oli pastori ja kirjailija AW Tozerin läheinen ystävä. Ravenhillin vaikuttajiin kuuluivat muun muassa Ray Comfort, Ravi Zacharias, Charles Stanley, Paul Washer ja David Wilkerson sekä monet muut.
Mikään ei ole kirkastavampaa kuin rukous. Ihmiset kysyvät usein: "Miksi vaadit niin paljon rukousta?" Vastaus on hyvin yksinkertainen – koska Jeesus teki niin. Voisit muuttaa Luukkaan evankeliumin otsikon Rukouksen evankeliumiksi. Se on Jeesuksen rukouselämä. Muut evankelistat sanovat, että Jeesus oli Jordanissa ja Henki laskeutui hänen päälleen kyyhkysen tavoin – Luukas sanoo, että Henki laskeutui hänen päälleen hänen rukoillessaan. Muut evankelistat sanovat, että Jeesus valitsi 12 opetuslasta – Luukas sanoo, että hän valitsi 12 opetuslasta vietettyään yön rukouksessa. Muut evankelistat sanovat, että Jeesus kuoli ristillä – Luukas sanoo, että jopa kuollessaan Jeesus rukoili niiden puolesta, jotka vainosivat häntä. Muut evankelistat sanovat, että Jeesus nousi vuorelle ja hänen muotonsa muuttui – Luukas sanoo, että hänen muotonsa muuttui hänen rukoillessaan. Ei ole mitään kirkastavampaa kuin rukous.
Raamatussa sanotaan, että opetuslapset menivät nukkumaan, mutta Jeesus meni rukoilemaan – kuten Hänen tapansa oli. Hänen tapansa oli rukoilla. Jeesus oli Jumalan Poika – hänet oli ehdottomasti voideltu palvelutyötään varten. Jos Jeesus tarvitsi kaiken tuon ajan rukoukseen, emmekö sinä ja minä tarvitse aikaa rukoukseen? Jos Jeesus tarvitsi sitä jokaisessa kriisissä, emmekö sinä ja minä tarvitse sitä jokaisessa kriisissä?
Tarinan mukaan eräässä viehättävässä kylässä vieraileva turistiryhmä näki vanhan miehen istumassa aidan vieressä. Yksi vierailijoista kysyi melko holhoavasti: "Onko tässä kylässä syntynyt suuria miehiä?" Vanha mies vastasi katsomatta ylös: "Ei, vain vauvoja." Suurimmat miehet olivat aikoinaan vauvoja. Suurimmat pyhimykset olivat aikoinaan taaperoita Hengen asioissa.
CH Spurgeon kääntyi 16-vuotiaana ja alkoi saarnata Lontoossa 19-vuotiaana. Kun hän oli 27-vuotias, hänelle rakennettiin 6 000-paikkainen tabernaakkeli, jonka hän täytti kahdesti sunnuntaisin – eli 12 000 – ja kerran torstai-iltaisin. Miten? Hän odotti Jumalaa. Hän oli kahden Jumalan kanssa. Hän opiskeli... ja hän rukoili.
Epätoivoinen rukous
Jumala luo kaikki parhaat ihmisensä yksinäisyydessä. Tiedätkö mikä on rukoilemisen salaisuus? Rukoileminen salassa. "Mutta sinä, kun rukoilet, mene sisimpääsi ja sulje ovesi..." (Matt. 6:6). Et voi kehuskella, kun ovi on kiinni eikä ketään ole siellä. Et voi esitellä lahjojasi. Voit tehdä vaikutuksen muihin, mutta et voi tehdä vaikutusta Jumalaan.
1. Samuelin kirjan luvussa 1:1–15 kerrotaan Elkanan ja hänen vaimonsa Hannan vuosittaisesta matkasta Siiloon, jossa he rukoilivat ja uhrasivat Herralle. Tänä aikana Hanna oli ollut ahdistettu, koska hän ei kyennyt synnyttämään poikaa miehelleen. Tämä raamatunkohta antaa varsin kuvailevan kuvauksen Hannan rukousajasta, joka koski hänen kohtunsa hedelmättömyyttä. Siinä sanotaan, että Hanna itki. Enemmänkin kuin hän itki, hän itki, kunnes oli kipeä. Hän vuodatti sielunsa Herran eteen. Hänen sydämensä oli murheellinen; hän oli sielultaan katkera, ärtynyt ja murheellinen.
Siinäpä melko hyvä lista koettelemuksista – surusta, vastoinkäymisistä ja kaikesta muusta, mikä kohtasi tätä naista. Mutta koko tilanteen avain on se, että hän oli rukoileva nainen. Jakeessa 20 sanotaan, että hän niitti palkkansa. ”Ja aikanaan, kun Hanna oli tullut raskaaksi, hän synnytti pojan; ja hän antoi hänelle nimen Samuel, sanoen: 'Olen pyytänyt häntä Herralta.'”
Sanon nyt hyvin usein – eivätkä ihmiset pidä siitä – että Jumala ei vastaa rukoukseen. Hän vastaa epätoivoiseen rukoukseen ! Rukouselämäsi osoittaa, kuinka paljon luotat omiin kykyihisi ja kuinka paljon todella uskot sydämessäsi, kun laulat: "En tuo mitään käsissäni, vain sinun ristillesi takerrun..." Mitä enemmän sinulla on itseluottamusta, sitä vähemmän rukoilet. Mitä vähemmän sinulla on itseluottamusta, sitä enemmän sinun täytyy rukoilla.
Mitä Raamattu sanoo? Siinä sanotaan, että Jumala ottaa alhaisia, olemattomia. Paavali sanoo 1. Korinttolaiskirjeen 1:28:ssa, että Jumala ottaa olemattomat tehdäkseen tyhjäksi sen, mikä on olemassa, ettei mikään liha voisi kerskua hänen edessään. Me tarvitsemme tänään joukon ei-olevia.
Köyhien kieli
Rukous on köyhien kieli. Israelin kuningas Daavid sanoo yhä uudelleen: ”Herra, kallista korvasi puoleeni ja vastaa minulle, sillä minä olen kurja ja köyhä” (Psalmi 86:1). Ja muistatko, että yksi hänen suurimmista psalmeistaan sanoo: ”Tämä köyhä huusi, ja Herra kuuli häntä…” (Psalmi 34:6).
Apostoli Paavali lumoaa minut hengellisyydellään, taustallaan ja valtavalla älyllään. Silti hän sanoo olevansa hyvin tietoinen siitä, että heikkona hän on vahva. Hän yritti aina todistaa itselleen ja muille, ettei hän ollut mitään.
Tosi rukous on kaksisuuntaista kommunikaatiota . Minä puhun Jumalalle ja Jumala puhuu minulle. En tiedä, miten Henki saa aikaan kommunikaatiota – tai miksi Jumala tarvitsee minua rukoilemaan – mutta niin Jumala toimii.
"Nouse ja rukoile!"
Eräänä päivänä olin konferenssissa Wheaton Collegen tohtori V. Raymond Edmanin kanssa, joka on yksi maan suurimmista kristillisistä opettajista. Hän kertoi meille kokemuksestaan Ecuadorissa lähetystyössä ollessaan. Hän ei ollut ollut siellä kauan ennen kuin hän oli sairas ja kuolemaisillaan. Hän oli niin lähellä kuolemaa, että hänen hautansa oli jo kaivettu. Hänen otsallaan oli suuria hikipisaroita ja kurkussa oli kuolonkolina. Mutta yhtäkkiä hän nousi istumaan sängyssä ja sanoi vaimolleen: "Tuo minulle vaatteeni!" Kukaan ei tiennyt, mitä oli tapahtunut.
Monta vuotta myöhemmin hän kertoi tarinaa uudelleen Bostonissa. Jälkeenpäin pieni vanha rouva, jolla oli pieni, koirankorvainen ja kolhiintunut kirja, lähestyi häntä ja kysyi: "Minä päivänä sanoit kuolevasi? Paljonko kello oli Ecuadorissa? Paljonko kello olisi Bostonissa?" Kun hän vastasi, naisen ryppyiset kasvot loistivat. Osoittaen kirjaansa hän sanoi: "Tuolla se on, näetkö? Kello kahdelta yöllä Jumala käski nousta ylös ja rukoilla – paholainen yrittää tappaa Raymond Edmanin Ecuadorissa." Ja hän oli noussut ylös ja rukoillut.
Duncan Campbell kertoi tarinan kuulleensa maanviljelijän rukoilevan pellollaan. Mies rukoili Kreikan puolesta. Jälkeenpäin hän kysyi tältä, miksi tämä rukoili. Mies sanoi: "En tiedä. Minulla oli taakka hengessäni, ja Jumala sanoi: 'Rukoile; Kreikassa on joku, joka on huonossa tilanteessa.' Rukoilin, kunnes sain vapautuksen." Kaksi tai kolme vuotta myöhemmin maanviljelijä oli kokouksessa kuuntelemassa lähetyssaarnaajaa. Mies kuvaili aikaa, jolloin hän työskenteli Kreikassa. Hän oli ollut vakavissa vaikeuksissa. Milloin? Kaksi tai kolme vuotta sitten. Miehet vertailivat muistiinpanojaan ja huomasivat, että juuri samana päivänä Jumala oli velvoittanut maanviljelijän pienellä saarella Skotlannin rannikon edustalla rukoilemaan kreikkalaisen miehen puolesta, jonka nimeä hän ei edes tiennyt.
Saattaa tuntua siltä, että Herra antaa sinulle outoja asioita. Minua ei kiinnosta. Jos Herra kertoo sinulle jotain, jatka Herran käskyjen mukaan.
Kuka saa nousta Herran vuorelle?”
Duncan Campbell kertoi toisestakin kokemuksesta työskennellessään Skotlannissa.
”En pystynyt saarnaamaan”, hän sanoi. ”En päässyt Jumalan luo. Taivaat olivat kiinteät. Oli kuin olisi ollut kolmen metrin korkuinen teräskatto.” Niinpä hän lopetti saarnaamisen. Hän pyysi nuorta miestä nimeltä John Cameron rukoilemaan. Poika nousi seisomaan ja sanoi: ”Mitä hyötyä on rukoilemisesta, jos emme ole oikeassa suhteessa Jumalaan?” Hän lainasi psalmia 24: ”Kuka saa nousta Herran vuorelle?”
Et voi lähestyä Jumalaa, ellet ole puhdas käsilläsi. Tämä tarkoittaa, että suhteesi muihin ovat puhtaat ja sydämesi on puhdas. "Kuka saa nousta Herran vuorelle ? Se, jolla on viattomat kädet ja puhdas sydän..." (Psalmi 24:3-4).
Lausuttuaan psalmin 24 poika alkoi rukoilla. Hän rukoili 10, 15, 20 minuuttia. Sitten hän yhtäkkiä sanoi: "Anna anteeksi, Herra, kun minä vastustan paholaista." Hän kääntyi ympäri ja alkoi kertoa paholaiselle, minne hänen tulisi mennä ja miten sinne pääsee. Hän taisteli kaikin voimin. Puhutaanpa Jumalan sota-asun pukemisesta ja paholaisen vastustamisesta! Kun hän oli lopettanut paholaisen vastustamisen, hän oli lopettanut rukouksensa. Hän rukoili 45 minuuttia! Kun hän oli lopettanut rukoilemisen, oli aivan kuin Jumala olisi vetänyt pienen kytkimen taivaassa. Jumalan Henki laskeutui tuon kirkon, tuon yhteisön, kaupungin toisessa päässä olevan tanssilavan ja kaupungin tässä päässä olevan kapakan ylle. Herätys syntyi tuossa rukouksessa!
Malakian kirjan lopussa sanotaan: ”Ja Herra, jota te etsitte, on yhtäkkiä (se on sana, josta pidän, yhtäkkiä) tuleva temppeliinsä” (Malakia 3:1). Muistatko, mitä siinä sanotaan paimenista? He olivat vartioimassa laumojaan yöllä, kun yhtäkkiä kuului taivaallisen sotajoukon ääni. Muistatko joukon miehiä, jotka olivat odottaneet yläsalissa? Yhtäkkiä Pyhä Henki laskeutui heidän ylleen siinä huoneessa.
Historiassa on päivämäärä, jota rakastan kovasti. Se oli keskiviikko, 13. elokuuta 1737. Pieni ryhmä ihmisiä Määrissä odotti rukouskokousta. Kello 11.00 Pyhä Henki yhtäkkiä tuli. Tiedätkö mitä tapahtui? Kello 11.00 alkanut rukouskokous kesti 100 vuotta! Aivan oikein. Tuo rukoushuone ei ollut tyhjä vuosisataan! Se on pisin miesten ja naisten rukous, jonka tiedän. Jopa kuusi- ja seitsenvuotiaat lapset tuskailivat rukouksissa maiden puolesta, joiden nimiä he eivät edes osanneet kirjoittaa.
Miksi meillä ei ole herätystä
Irlannin vanhassa kaupungissa sinulle näytetään kunnioituksella paikan, jossa neljä nuorta miestä tapasi yö toisensa jälkeen rukoillen herätystä. Walesissa kukkuloilla on paikka, jossa kolme tai neljä vain 18- tai 19-vuotiasta nuorta miestä tapasi ja rukoili yö toisensa jälkeen. He eivät päästäneet Jumalaa menemään; he eivät hyväksyneet kielteistä vastausta. Niin pitkälle kuin inhimillisesti oli mahdollista, he rukoilivat herätystä syntymään asti. Jos ajattelet herätystä kirkossasi ilman mitään hankaluuksia, unohda se. Herätys maksaa paljon.
Voin antaa teille yhden yksinkertaisen syyn, miksi meillä ei ole herätystä Amerikassa. Koska olemme tyytyväisiä elämään ilman sitä. Emme etsi Jumalaa – me etsimme ihmeitä, me etsimme suuria ristiretkiä, me etsimme siunauksia. 4. Mooseksen kirjan luvussa 11 Mooses sanoi Jumalalle: "Sinä pyydät minua kantamaan taakkaa, jota en kestä. Tee jotain tai tapa minut!" Rakastatko Amerikkaa tarpeeksi sanoaksesi: "Jumala, lähetä herätys tai tapa minut"? Mielestäsi on aika muuttaa Patrick Henryn rukous "Anna minulle vapaus tai anna minulle kuolema" rukoukseksi "Anna minulle herätys tai anna minun kuolla"?
Ensimmäisen Mooseksen kirjan 30. luvussa Raakel menee Jaakobin luo ja heittäytyy epätoivoissaan maahan. Hän sanoo: "Anna minulle lapsia, muuten minä kuolen." Oletko valmis heittäytymään maahan Jumalan edessä tavoitellaksesi hengellisten lasten syntymää maassamme?
Ihmiset sanovat: ”Olen täynnä Pyhää Henkeä.” Jos Hengen tuleminen ei mullistanut rukouselämääsi, sinun on parasta tarkistaa se. En ole niin varma, saitko sitä, mitä Jumala halusi sinun saavan.
Olemme sanoneet, että rukous muuttaa asioita. Ei! Rukous ei muuta asioita. Rukous muuttaa ihmisiä ja he muuttavat asioita. Me kaikki haluamme Gabrielin tekevän työn. Jumala sanoo, tee se itse – minun kykyjeni ja voimieni avulla.
Meidän täytyy tulla tämän naisen, Hannan, kaltaisiksi. Mitä hän teki? Hän itki, hän oli murheellinen, hän sanoi, että hänellä oli valitus, hän paastosi – ja hän rukoili.
Jeesus, Jumalan voideltu, teki rukouksesta tapansa. Paavali taustansa ja älykkyytensä ansiosta turvautui rukoukseen, koska hän sanoi olevansa heikko. Kuningas Daavid kutsui itseään köyhäksi mieheksi ja huusi Herran puoleen. Hanna rukoili pojan puolesta ja synnytti profeetan. Muutaman nuoren miehen rukoukset käynnistivät herätyksen.
Mikään ei ole kirkastavampaa kuin rukous.