Johtamisen erityiset vaarat

Rakentavaa luettavaa

ViestiKirjoittaja iikku » 20.12.2025 18:44

Tässä vähän tutkittavaa meille :think:

Vaikka kaikissa tehtävissä on ammatillisia vaaroja, hengellisen johtajan vaarat ovat erityisen hienovaraisia. Hän ei suinkaan ole immuuni lihan kiusauksille, mutta vaarat, joita on varjeltava eniten, ovat hengen valtakunnassa. Hänen täytyy muistaa, että Saatana, hänen säälimätön vihollisensa, käyttää hyväkseen jokaista, jonka hän löytäää millä tahansa elämäsi alueella.

Ylpeys

Jo se tosiasia, että mies on noussut johtavaan asemaan ja tunnetuksi, saa aikaan salaisen itsensä onnittelun ja ylpeyden, jos sitä ei oteta huomioon, hän kelpaa häntä etenemään edelleen palveluksessa, "jokaiselle, joka on sydämeltään ylpeä on kauhistus Herralle" (Sananl. 16:5). Vahvoja sanoja, ne! Mikään ei ole niin vastenmielistä Jumalalle kuin omahyväisyys. Tuo ensimmäinen ja perustavan laatuinen synti pohjimmiltaan pyrkii asettamaan itsensä valtaistuimelle Jumalan kustannuksella. Se oli synti, joka muutti voidellun kerubin, Jumalan valtaistuimen vartijan, helvetin saastaiseksi paholaiseksi ja aiheutti hänen karkottamisen taivaasta.

Synnin omaksumista lukemattomista muodoista mikään ei ole inhottavampaa kuin hengellinen ylpeys. Olla ylpeä hengellisistä lahjoista, jotka Jumala on suonut, tai asemasta, johon Hänen rakkautensa ja armonsa ovat meidät nostaneet, tarkoittaa, että unohdamme, että armo on lahja ja että kaikki, mitä meillä on, on annettu käyttöön.

Ylpeys on synti, jonka läsnäolosta sen uhri on vähiten tietoinen. On kuitenkin olemassa kolme testiä, jotka auttavat meitä selvittämään, olemmeko antautuneet sille vai emme.

Ensisijaisuustesti

Miten suhtaudumme, kun toinen valitaan tehtävään, jota odotimme tai kaipaamaamme virkaa? Kun toista ylennetään ja meidät jätetään huomiotta? Milloin toinen ylittää meidät lahjoissa ja saavutuksissa?

Vilpittömyyden testi

Rehellisen itsekritiikkimme hetkinä sanomme monia asioita itsestämme ja todella tarkoitamme niitä. Mutta miltä meistä tuntuu, kun muut, erityisesti kilpailijamme, sanovat meistä täsmälleen samoja asioita?

Kritiikin testi.
Herättääkö kritiikki vihamielisyyttä ja kaunaa sydämissämme ja saako meidät lentämään välittömään itseoikeuteen? Kiirehdimmekö kritisoimaan kriitikkoa?

Jos olemme rehellisiä, kun mittaamme itseämme Herramme elämän mukaan, joka nöyryytti itsensä jopa kuolemaan ristillä, emme voi muuta kuin sanoa valtaa sydämemme nuhjuinen ja jopa iljetys pois.

Kateus
Kateus on ylpeyden lähisukulainen. Kateellinen henkilö on peloissaan ja epäluuloinen kilpailijoita kohtaan. Tuo kiusaus tuli Mooseksen omien kollegoidensa koskettavan uskollisuuden kautta. "Eldad ja Medad profetoivat leirissä." Järkyttynyt Joosua sanoi herralleen: "Mooses, herrani, pidätä heidät" (4. Moos. 11:28). Nuo kaksi apulaista olivat murtautuneet profetiaan, ja Mooseksen uskolliset seuraajat olivat kateellisia hänen puolestaan ​​hänen profeetallisten oikeuksiensa anastamisen ja hänen arvovaltansa haastamisen johdosta.

Mutta kateus ja mustasukkaisuus eivät löytäneet lepopaikkaa sen miehen anteliaassa luonteessa, jolla oli tapana puhua Jumalan kanssa kasvoista kasvoihin. Sellaiset asiat voisi turvallisesti jättää hänet kutsujansa, Jumalan huoleksi.

"Oletko kateellinen minun tähteni?" oli hänen huoleton vastauksensa. "Jospa koko Herran kansa olisi profeettoja." Johtajan, joka on mustasukkainen Jumalan kunniasta, ei tarvitse huolehtia omasta arvovallastaan ​​ja etuoikeuksistaan. He ovat turvassa Hänen käsissään.

Suosio

Aina tulee olemaan niitä epäviisaita sieluja, jotka osoittavat kohtuutonta kunnioitusta hengellistä johtajiaan ja neuvonantajiaan kohtaan ja joilla on tapana korottaa toisiaan toistensa yläpuolelle.

Tämä käytäntö oli vallitseva Korintissa ja sai Paavalin kirjoittamaan: "Kun toinen sanoo: 'Minä olen Paavalin' ja toinen: 'Minä olen Apolloksen', ettekö te ole pelkkiä lihallisia ihmisiä? Mikä sitten on Apollos? Ja mikä on Paavali? Palvelijat, joiden kautta te uskoitte, niin kuin minäkin istutin, Apollos kasteli, antaa kasvun, mutta me olemme Jumalan työtovereita" (1. .

Liioiteltu kunnioitus kirkon johtajia kohtaan on merkki hengellisestä kypsymättömyydestä ja lihallisuudesta. Ja se, että johtaja hyväksyy tällaisen hirveän kunnioituksen, on todiste samoista heikkouksista. Paul oli järkyttynyt siitä ja kielsi sen voimakkaasti. Ei ole väärin olla suuresti rakastettu niiden taholta, joita on pyritty palvelemaan, mutta aina on olemassa vaara, että kunnia ym saattaa kääntyä Mestarilta palvelijalle. Hengellisiä johtajia tulee "arvostaa erittäin korkeasti rakkaudessa työnsä vuoksi", mutta tämän arvostuksen ei pitäisi tullaa lihalliseksi ihailuksi.

Se johtaja on menestynein, joka kiinnittää seuraajiensa kiintymyksen enemmän Kristukseen kuin itseensä. Hän voi oikeutetusti saada rohkaisua siitä tosiasiasta, että hänen palvelunsa on ollut hedelmällistä ja arvostettua, mutta hänen on kieltäydyttävä tulemasta epäjumalankuvaksi. :thumbup:

Kuka johtaja tai saarnaaja ei halua olla suosittu vaalipiirinsä keskuudessa? Epäsuosiossa ei tietenkään ole hyvettä, mutta suosiota voi ostaa liian korkealla hinnalla. Jeesus teki tämän kristallin selväksi sanoessaan: "Voi teitä, kun kaikki ihmiset puhuvat sinusta hyvää." Ja Hän ilmaisi täydentävän totuuden sanoessaan: "Autuaita olette te, kun ihmiset herjaavat teitä ja vainoavat teitä ja puhuvat teitä vastaan ​​valheellisesti kaikenlaista pahaa minun tähteni."

Piispa Stephen Neill sanoi teologisille opiskelijoille pitämässään puheessa: "Suosio on vaarallisin kuviteltavissa oleva hengellinen tila, koska se johtaa niin helposti hengelliseen ylpeyteen, joka hukuttaa ihmiset kadotukseen. Se on oire, jota on seurattava ahdistuneena, koska niin usein se on ostettu liian kalliilla kompromissilla maailman kanssa."

Suosion ja menestyksen vaarat olivat jatkuvasti Spurgeonin edessä hänen ainutlaatuisessa palvelutyössään.

Menestys altistaa ihmisen ihmisten paineelle ja siten houkuttelee häntä pitämään kiinni saavutuksistaan ​​lihallisten menetelmien ja käytäntöjen avulla ja antamaan itseään kokonaan lakkaamattoman laajentumisen diktatoristen vaatimusten hallitsemaksi. Menestys voi mennä päähäni, ja tulee olemaan, ellen muista tajua, että Jumala on se, joka suorittaa työn, että Hän voi jatkaa sen tekemistä ilman apuani ja että Hän pystyy selviytymään muilla keinoin aina, kun hän lyö minut maahan

Kuva
Ps. 25:4 Herra, neuvo minulle tiesi, opeta minulle polkusi.

"My bride" (Minun morsiameni)
https://www.youtube.com/watch?v=hi79J_jjth8
Ikuinen koti
https://www.youtube.com/watch?v=c67sE5RG_Kw
Siksi tänään kiitän Timi
https://www.youtube.com/watch?v=PPre6Vt8VmA
Olet Turva paikani You are My Hiding
https://www.youtube.com/watch?v=4sKGTzn1qT4
När Löven Faller
https://www.youtube.com/watch?v=4pvbg4e9vPE
iikku
ylläpitäjä