Raamattu sanoo, että Pyhän Hengen lahjan tarkoituksena on tuoda meille "Abrahamin siunaus" ( Gal. 3:14 ). Kun Jumala siunasi Abrahamin, Hän sanoi hänelle: "Minä siunaan sinua, ja sinä olet oleva siunaus. Sinussa tulevat siunatuiksi kaikki maan sukukunnat..." ( 1. Moos. 12:3 , 4 ).
Tuossa siunauksessa on kaksi osaa: "Minä siunaan sinua" ja "Sinä olet siunaus". Näin tapahtuu, kun meidät täytetään Pyhällä Hengellä.
Useimmat uskovat pyrkivät täyttymään Pyhällä Hengellä tullakseen siunatuiksi itse eivätkä ollakseen siunaukseksi muille. Tästä syystä kristikunnassa on nykyään niin paljon Pyhän Hengen väärennettyjä kokemuksia.
Jeesus sanoi, että Pyhän Hengen voima tekisi meistä Hänen todistajiaan ("siunaukseksi muille", kuten Hän itse oli) maan ääriin asti ( Apostolien teot 1:8 ). Tämä on "Abrahamin siunaus", jolle sanottiin, että "koko maailma on siunattu sinun tähtesi" ( 1. Moos. 12:3 ). Maan äärissä asuvat perheet tulisivat siunatuiksi Abrahamin kautta. Ja maan äärissä asuvat perheet tulisivat siunatuiksi meidän kauttamme, kun olemme täynnä Pyhää Henkeä.
Kun Jeesus kertoi juutalaisille Nasaretin synagogassa Hengen voitelustaan ja sen seurauksena virtaavista siunauksista, Hän mainitsi: "Hän saarnasi evankeliumia köyhille, paransi särkyneitä sydämiä, vapautti sorretut, julisti vangituille vapautusta, sokeille näköä ja Jumalan siunausta kaikille." ( Luuk. 4:18 , 19 ). Huomaa, että jokainen voitelun tulos oli siunaus muille. Pietarin sanat Korneliuksen talossa ovat tämän kanssa yhtäpitäviä: "Jeesus oli voideltu Pyhällä Hengellä ja voimalla, ja hän vaelsi ympäriinsä tehden hyvää ja parantaen kaikkia Paholaisen sortamia." ( Ap.t. 10:38 ). Jälleen huomaamme, että painopiste on muiden siunaamisessa.
Kun Jeesus opetti opetuslapsiaan pyytämään taivaalliselta Isältään Pyhää Henkeä, Hän havainnollistaa sitä vertauksella (ks. Luuk. 11:5–13 ). Hän puhui miehestä, joka meni naapurinsa taloon ja kolkutti, kunnes sai leivät, joita hän tarvitsi vieraan ruokkimiseen. Vertauksen pääpointti on sinnikkyys Pyhän Hengen pyytämisessä (kuten jakeesta 13 käy ilmi). Mutta meidän on myös huomattava, että mies ei mennyt hakemaan leipää itselleen, vaan toiselle. Jonkun toisen tarve ajoi hänet naapurin taloon. Kun hän oli saanut leivän naapuriltaan ja ruokkinut vieraansa, oletan hänen menneen nukkumaan eikä lähteneen "kertomaan" tästä hyvästä teosta muille. En voi kuvitella, että tämä mies saisi jonkun ottamaan valokuvan itsestään, kun tämä antaisi leivän vieraalleen keskiyöllä, ja sitten lähettäisi kopiot valokuvasta kaikille naapureilleen.
Silti monet kristityt tekevät juuri niin: he mainostavat tekemiään hyviä tekoja antaakseen ihmisille vaikutuksen siitä, että he palvelevat Jumalaa. Jeesus sanoi meille, ettei edes vasen kätemme saisi tietää, mitä oikea kätemme tekee.
Jumala haluaa siunata meitä – valtavasti. Mutta Hän ei halua meidän tulevan teko järviksi tai järviksi. Hän haluaa meidän olevan kanavia, joiden kautta elävän veden virrat virtaavat toisille ( Joh. 7:37–39 ). Ja Hän haluaa noiden jokien virtaavan salaa ja hiljaa, yksin Jumalan kunniaksi.
Jokainen Uuden testamentin kirjeissä mainittu Hengen lahja on tarkoitettu siunaamaan muita ( 1. Kor. 12 ; Room. 12 ; Ef. 4 ). Jopa kielillä puhumisen lahja, joka rakentaa meitä henkilökohtaisesti, annetaan ensisijaisesti siksi, että olisimme aina hengellisesti tuoreita ja yhteydessä Jumalaan, jotta voisimme palvella muita paremmin.
Ne, jotka ensisijaisesti etsivät henkilökohtaista siunausta – olipa kyse sitten fyysisestä terveydestä, aineellisesta vauraudesta tai emotionaalisesta kiihotuksesta – eivät ole ymmärtäneet Jumalan tarkoitusta lainkaan.
Uskovina meidän kutsumuksemme on seurata Jeesuksen jalanjälkiä – eikä hän tullut maan päälle itse siunatuksi, vaan siunatakseen muita.
Jolla on korvat kuulla, se kuulkoon.