Joskus tuntuu siltä, ettei kukaan välitä tuskastasi.
Daavid sanoi: Katso minun oikealle puolelleni ja näe: ei kukaan minua tunne. Ei ole minulla pakopaikkaa, ei kukaan minun sielustani välitä.” (Psalmi 142:5). Tuntuuko sinusta joskus samalta? Huudatko joskus Salomon tavoin, Vanhurskas tuntee, mitä hänen karjansa kaipaa, mutta jumalattomain sydän on armoton.? (Sananlaskut 12:10). Tuntuuko siltä, ettei kukaan kuuntele ja että ihmiset , joiden pitäisi olla huolissaan, satuttavat sinua enemmän sen sijaan, että palvelisivat tarpeitasi?
Joskus nämä ovat vain omia havaintojamme, mutta usein ne heijastavat ympärillämme olevien ihmisten kova sydämisyyttä ja itse keskeisyyttä. Kyllä, jopa kristittyjen ! Mutta on Yksi, joka todella välittää – Jumala välittää sinusta.
Joskus mietimme , tietääkö Jumala edes olemassa olostamme. Tunsin miehen, joka oli samassa (pienessä) seurakunnassa kuin minä ja jonka kanssa puhuin joka viikko, mutta joka ei monien vuosien jälkeenkään tiennyt nimeäni. Hän kutsui minua aina nimellä, joka ei ole minun. Ihmiset usein käyttäytyvät ympärillämme ikään kuin meitä ei edes olisi olemassa. Mutta Jumala ei ainoastaan tiedä , että olet olemassa, vaan Hän tietää myös nimesi.
” Älä pelkää, sillä minä olen sinut lunastanut, minä olen sinut nimeltä kutsunut; sinä olet minun ” (Jesaja 43:1). ”Ja Minä tunnen sinut nimeltäsi ” (2. Moos. 33:17). Emme ole vain numeroita Jumalan suuressa tieto kannassa, vaan hän tietää nimemme, eikä vain nimemme, vaan kaiken meistä. Meidän on usein vaikea ymmärtää, miten Jumala voi tuntea meidät nimiltämme, kun ympärillämme olevat ihmiset eivät tiedä. Siinäpä juuri se ongelma onkin. Meillä on taipumus ajatella, että koska ihmiset eivät välitä, Jumalakaan ei välitä. Mutta Jumala välittää jopa enemmän kuin voimme kuvitella .
Hän pitää kirjaa Hän tietääjokaisesta kuolevasta linnusta ja jokaisesta meidän hiuksestamme (Matteus 10:29-30). Jos Hän on huolissaan tällaisista merkityksettömistä yksityiskohdista, eikö Hän ole vieläkin enemmän kiinnostunut ja tietoinen niistä suurista asioista, joiden kanssa painit? Tietenkin Hän on. Elämässäsi ei ole ongelmaa, joka olisi liian suuri tai liian pieni, jotta Jumala ei tietäisi ja välittäisi siitä. En ole koskaan tavannut ketään, joka laskee hiuksensa , mutta Jumala laskee. Joten jos Hän on kiinnostunut pienimmistäkin huolistamme , eikö Hän ole vieläkin enemmän kiinnostunut niistä suurista ongelmista, traumoista, järkytyksistä, peloista ja turhautumisesta,ilman muiden välittämisestä joita kohtaat ja tunnet?
Usein ihmiset sanovat välittävänsä, mutta sinä tiedät, etteivät he välitä tuskastasi yksinäisyydestäsi. Mutta Jumala ei ainoastaan tiedä sydän suruistasi, vaan Hän tuntee myötä tuntoa sinua. Hylkäävätkö ystäväsi sinut, ymmärtävätkö ihmiset sinua väärin, muuttavatko he ystävälliset sanasi joksikin, mitä et tarkoittanut, panettelevatko he sinua, yrittävätkö he todella satuttaa sinua (fyysisesti ja henkisesti), käyttäytyvätkö he ikään kuin sinua ei olisi olemassa ei tekoja tyhjiä sanoja? He tekivät saman Jeesukselle ja paljon muuta, ja siksi kamppailumme koskettavat Häntä. Hän tuntee myötätuntoa kanssamme ja myötätuntoa meitä kohtaan , kun käymme läpi vaikeita aikoja . Ei ole yhtäkään kipua, jota sinä tuntisit, jota Hän ei tuntisi yhtä voimakkaasti kuin sinä.
Jumala ei ainoastaan tiedä ongelmistasi eikä ainoastaan tunne tuskaasi – hän välittää sinusta ja pitää sinusta huolta. Hän tuntee myötätuntoa meitä kohtaan. Ihmiset reagoivat usein ongelmiimme sanomalla, että olemme itse aiheuttaneet ne, ja usein se on totta. Mutta Jumala ei syyttele ketään , vaan Hän rakastaa, välittää, on kiinnostunut ja on armollinen kaikille, jotka ovat hädässä.
Joskus emme kestä katsoa toisten tuskaa, koska se on meille liikaa kestää. Mutta Hän ei koskaan käännä kasvojaan pois , tapahtuipa mitä tahansa. Kun kivet murskasivat Stefanuksen luita ja hänen korvansa täyttyivät jumalan pilkasta, loukkauksista ja syytöksistä ja hänen ystävänsä pakenivat, Jeesus seisoi valtaistuimen oikealla puolella ja otti vastaan kaikki iskut yhdessä Stefanuksen kanssa. Oli aivan kuin Jeesus olisi ollut aivan Stefanuksen vieressä kaato paikalla, kun hänet haudattiin kivien alle ja loukkausten keskelle.
Ihmisten välinpitämättömyys ja kovuus tarpeitamme kohtaan satuttaa usein enemmän kuin ongelmat. Mutta Jumala on herkkä, armollinen, hellä, myötätuntoinen, ystävällinen ja lempeä niitä kohtaan, jotka kamppailevat. Ongelmana on, että olemme joskus niin kiinnostuneita ihmisten avun pyytämisestä, että unohdamme nähdä, että Kaikkivaltias Jumala todella ojentaa kätensä koskettaakseen meitä heikkouden hetkellämme.
Pietari kirjoittaa kärsiville kristityille: ” …heittäkää kaikki murheenne hänen kannettavakseen , sillä hän pitää teistä huolta ” (1. Piet. 5:7). Kyllä, hän todellakin välittää teistä, mutta sinun ja minun täytyy heittää murheemme hänen kannettavakseen. Niin usein yritämme kantaa ne itse ja usein valitamme sitä, ettei kukaan muu välitä nostaa sormeaankaan auttaakseen meitä taakassamme, kun Herra Jeesus vain odottaa, että puramme kaiken hänen harteilleen. Etkö tulisi hänen luokseen nyt ja laskisi taakkasi hänen jalkojensa juureen ? Kyllä, ongelmat eivät ehkä katoa, mutta tieto siitä, että hän jakaa taakan, tekee siitä paljon kevyemmän ja helpomman kantaa.
En osaa sitä paremmin sanoin kuvailla kuin tuota Joseph Scrivenin suurta hymniä . Todennäköisesti osaat sen ulkoa, mutta katso näitä sanoja vielä kerran uudelleen.
Mikä Ystävä meillä onkaan Jeesuksessa, kaikki syntimme ja murheemme kannettavana!
Mikä etuoikeus onkaan viedä kaikki Jumalalle rukouksessa !
Oi, minkä rauhan me usein menetämme, oi minkä turhan tuskan me kannamme,
kaikki siksi, ettemme kanna kaikkea Jumalalle rukouksessa.
Onko meillä koettelemuksia ja kiusauksia? Onko missään vaikeuksia ?
Meidän ei pitäisi koskaan lannistua; vie ne Herran eteen rukouksessa . Voimmeko löytää niin uskollisen
ystävän , joka jakaa kaikki surumme? Jeesus tuntee jokaisen heikkoutemme; vie ne Herran eteen rukouksessa.
Olemmeko heikkoja ja uupuneita , huolien kuormittamia?
Rakas Vapahtajamme, joka on yhä turvamme, vie se Herran eteen rukouksessa .
Halveksivatko ja hylkäävätkö ystäväsi sinut? Vie se Herran eteen rukouksessa !
Hän ottaa sinut syliinsä ja suojelee sinua; löydät sieltä lohdun.
Siunattu Vapahtaja, sinä olet luvannut , että kannat kaikki taakkamme,Herra,
tuokaamme aina kaikki luoksesi hartaassa rukouksessa.
Pian kirkkaudessa , kirkkaassa ja pilvettömässä paikassa, ei rukousta tarvita .
Ylistys, ylistys ja loputon palvonta ovat meidän suloinen osamme siellä.