Usein huomaamme, että meillä on vaikeuksia rukoilla. Tähän on monia syitä. Joskus se johtuu siitä, että yritämme pärjätä omin avuin, joskus olemme vain laiskoja emmekä kurinalaisia vaelluksessamme Herran kanssa. Mutta joskus se johtuu siitä, ettemme tiedä, miten tai edes mitä meidän pitäisi rukoilla. Paavali sanoo: "Samoin myös Henki auttaa meidän heikkouttamme. Sillä me emme tiedä, mitä meidän pitää rukoileman, niinkuin rukoilla tulisi, mutta Henki itse rukoilee meidän puolestamme sanomattomilla huokauksilla. " (Room. 8:26).
Tämä korostaa kahta hyvin todellista ongelmaa, joiden kanssa me kaikki kamppailemme. (Huomaa, että Paavali käyttää sanaa "me" – joten hän laskee itsensä mukaan meihin.) Ensimmäinen ongelma on, ettemme usein edes tiedä, mistä rukoilla. Olen varma, että olet ollut tilanteissa, joissa kaikki vaihtoehdot tuntuvat yhtä pelottavilta ja kunkin toimintatavan hyvät ja huonot puolet näyttävät tasapainottavan toisiaan. Muistan, kuten eilisen, seisoneeni äitini vuoteen vierellä hänen jouduttuaan kauheaan auto-onnettomuuteen. Kun katsoin tämän rakastamani ihmisen murtunutta ruumista ja kasvoja, joka ei ollut vain äitini, vaan myös läheinen ystäväni, uskottuni, neuvonantajani ja hengellinen kasvattajani, en tiennyt, mitä rukoilla. Pitäisikö minun rukoilla, että hän heräisi koomasta ja paranisi, vai pitäisikö minun rukoilla, että Herra ottaisi hänet kotiin ja lievittäisi hänen tuskaansa ? Oli monia henkilökohtaisia ja itsekkäitä syitä, mutta myös monia hyviä hengellisiä syitä, siksi molemmat vaihtoehdot näyttivät olevan parhaita. Tällaisina aikoina "Henki auttaa meidän heikkouksiamme" (Room. 8:26).
Parhaimpinakin aikoina, kun luulemme tietävämme, mitä meidän pitäisi rukoilla, rukouksemme ovat usein harhaan johdettuja omien itsekkäiden halujemme vuoksi. Isän tahto on usein niin kaukana siitä, mitä me haluamme, ja jopa silloin, kun luulemme olevamme hengellisiä, rukouksemme ovat vain täynnä itsekkäitä haluja toiveita ja motiiveja, joilla on usein hyvin vähän tekemistä Jumalan tahdon kanssa meitä kohtaan. Juuri tästä syystä tarvitsemme Hengen apua, "sillä Henki rukoilee pyhien puolesta Jumalan tahdon mukaan " (Room. 8:27). Eikö olekin ihanaa ! Henki ei koskaan, ei, voi vain rukoilla kuin Jumalan tahdon mukaan. Hän rukoilee aina sataprosenttisesti Jumalan tahdon mukaan. Mikä ihana auttaja. Hän ei ole ainoastaan neuvonantajamme, vaan Hän tulkitsee rukouksemme Isän hyväksymään muotoon. Henki tuntee syvimmät halumme ja kaipaukseni, koska Hän tutkii sydämemme ja tietää kaiken. Samaan aikaan Henki tietää myös Isän tarkan tahdon, ja esi rukoilijanamme Jeesus Hän ottaa asiamme ja asettaa ne armon valtaistuimen eteen Isälle mieluisassa muodossa. Niinpä silloinkin, kun emme edes tiedä, mitä meidän pitäisi pyytää, Hän pyytää juuri sitä, mikä on oikein.
Rukoilemme usein rukouksia , joihin ei koskaan vastata. Yksi tärkeimmistä syistä siihen, miksi rukouksiin ei vastata, on se, että se, mitä haluamme, on vastoin Jumalan tahtoa, eikä Hän muuta tahtoaan meidän mielemme mukaan. Mutta Herra vastaa varmasti jokaiseen rukoukseen, joka on Hänen tahtonsa mukainen. Ja juuri se tekee tästä Hengen palvelutyöstä niin ihmeellistä. Joka kerta, kun Hän on rukoillut puolestamme, se on Isän tahdon mukaista, ja noihin rukouksiin varmasti vastataan! Mutta toinen ongelmamme on se, että vaikka tietäisimmekin, mitä rukoilla , emme tiedä , miten rukoilla. Sanat tuntuvat niin heikoilta eivätkä pysty ilmaisemaan huutomme syvyyttä. Meillä kaikilla on ollut aikoja, jolloin olemme tunteneet olomme niin innostuneiksi , onnellisiksi, masentuneiksi tai peloissamme, ettemme yksinkertaisesti löytäneet sanoja ilmaisemaan sydämemme syvyyttä ja monimutkaisuutta. Mutta juuri tällaisina aikoina "itse Henki rukoilee meidän puolestamme" (Room. 8:26). Koska Henki on itse Jumala , heikko ja ilmaisukyvytön sanavarastoni ei rajoita Häntä. Hänen käytettävissään on kaikki Jumalan viisauden rikkaudet ja kyky kommunikoida. Hän pystyy ilmaisemaan sydämemme miljoona kertaa paremmin kuin me itse. Olen usein ihmetellyt Daavidin sanankäyttöä psalmeissa ja toivonut, että voisin ilmaista minua Herran edessä kuten Daavid. Mutta, kiitos Jumalalle, Pyhä Henki on paljon parempi ilmaisemaan itseään kuin maailman paras puhuja, ja Hän puhuu puolestamme!
Tämä kaikki on ihanaa, mutta miten se toimii ? Paavali sanoo, että "itse Henki rukoilee meidän puolestamme sanomattomilla huokauksilla" (Room. 8:26). Nämä huokaukset välittävät sitä, mitä ei voida ilmaista ihmissanoin, koska ne ulottuvat syvemmälle kuin ihmiskieli. Tämä ei ole kielillä puhumista . Kielillä puhuminen on määritelmän mukaan kielillä puhumista, ja nämä huokaukset menevät pidemmälle kuin se, mitä voidaan ilmaista kielellä, mutta termein, jotka Isä ymmärtää. Raamatussa on tästä useita esimerkkejä . Johanneksen evankeliumin 11:33 jakeessa Jeesus "Kun Jeesus näki hänen itkevän ja hänen kanssaan tulleiden juutalaisten itkevän, joutui hän hengessään syvän liikutuksen valtaan ja vapisi;. Saman luvun jakeessa 38 sanotaan: "Niin Jeesus joutui taas liikutuksen valtaan ja meni haudalle; ja se oli luola, ja sen suulla oli kivi. . Roomalaiskirjeen 8:22 sanotaan: "Koko luomakunta yhdessä huokailee ja on synnytystuskissa tähän asti". (Paavali käyttää samaa käsitettä 2. Korinttilaisille 5:2 ja 4.) Synnytysvaikeuksissa oleva nainen usein voihkii ja ilmaisee tuskansa sanoin, joita ei voida ilmaista pelkillä sanoilla .
Näistä jakeista saamme kuvan huokauksesta tai huudosta, joka kumpuaa olemuksemme syvyyksistä ja on niin syvää, että se ylittää sanat. Tällä Pyhän Hengen ihmeellisellä palvelutyöllä on vain vähän arvoa, kun tarpeemme ovat niin pieniä, että voimme ilmaista ne äidinkielellämme. Mutta kun olemme siinä pisteessä, ettemme enää edes tiedä, miten tai mitä rukoilla, Henki tulee avuksemme. Jae sanoo: "Henki auttaa myös heikkouksissamme". Sana auttaa tuo mieleen ihmisen, joka ottaa taakan toisen taakan harteilleen ja jakaa taakan. Kyllä, meidän on edelleen kannettava oma osamme, mutta Hän auttaa että voimme kantaa toisiltammekin! Ehkä muistat ajan, jolloin olit niin suuressa ahdingossa, että sydämesi pohjasta nousi voihkaisu? Kyseessä on hyvinkin voinut olla Herran Henki, joka auttoi sinua ja esirukoili puolestasi kun olit sanaton.
Niille, jotka haluavat muuttaa tämän uudeksi hengelliseksi käytännöksi – emme voi tehdä tätä tai saada aikaan. Tämä on Pyhän Hengen suvereenia työtä ja palvelutyötä – emme voi "tehdä" voihkimista. Voimme vain kiittää Herraa siitä, että Hän auttaa, vahvistaa ja tukee meitä tavoilla, joita emme usein edes ymmärrä ja joista emme useinkaan ole edes tietoisia. "Mitä siis sanomme näihin ? Jos Jumala on meidän puolellamme, kuka voi olla meitä vastaan?" (Room. 8:31)