Autuaita ovat hiljaiset,

Rakentavia kirj...

Autuaita ovat hiljaiset,

ViestiKirjoittaja iikku » 01.11.2025 15:36

Autuaita ovat hiljaiset,- Anton Bosch

Siunattuja ovat sävyisät

" Autuaita ovat hiljaiset, sillä he saavat maan periä. " (Matteus 5:5)

Nykyaikainen kristinusko , joka painottaa uskovien aggressiivista itsensä puolustamista, ei anna sijaa nöyryydelle. He väittävät virheellisesti, että "Mutta Johannes Kastajan päivistä tähän asti hyökätään taivasten valtakuntaa vastaan, ja hyökkääjät tempaavat sen itselleen." (Matteus 11:12), mikä tarkoittaa, että meidän on aggressiivisesti vaadittava itseämme ja oikeuttamme Valtakuntaan. Heille nöyryys on synonyymi heikkoudelle. Näissä myrkyllisissä ja voimakkaissa dominionistisen teologian muodoissa nöyryys on sama kuin epäonnistuminen Valtakunnassa .

Koko Raamatun opetus ei kuitenkaan ole, että meidän täytyy olla itsevarmoja, vaan että meidän tulisi olla sävyisiä. Tämä sana mainitaan ensimmäisen kerran 4. Mooseksen kirjan jakeessa 12:3, jossa puhutaan Mooseksesta, kaikkien aikojen suurimmasta johtajasta: " Mooses oli hyvin sävyisä mies, nöyrämpi kuin kaikki muut maan päällä olevat ihmiset. " Jeesuksesta puhuttiin " Katso, sinun kuninkaasi tulee sinulle hiljaisena ja ratsastaen aasilla, ikeenalaisen aasin varsalla'." " (Matteus 21:5). Siksi meidän velvollisuutemme on paitsi ymmärtää, mitä sävyisyys on, myös oppia sävyisyyttä Jeesukselta, joka sanoi: "Ottakaa minun ikeeni päällenne ja oppikaa minusta, sillä minä olen hiljainen ja nöyrä sydämeltä; niin te löydätte levon sielullenne." (Matteus 11:29).

hiljaisuus ei ole velttoa, heikkoutta tai passiivisuutta. Hiljaisuus on Jumalan hallinnassa olevaa voimaa. Jeesus osoitti tämän täydellisesti . Kuka oli häntä vahvempi? Hän olisi voinut kutsua legioonittain enkeleitä puolustamaan itseään ja vapauttamaan itsensä niiltä, ​​jotka niin julmasti pilkkasivat ja ristiinnaulitsivat hännet. Hän olisi voinut tuhota vihollisensa yhdellä sanalla. Mutta hän antautui täysin Isän tahtoon eikä hetkeäkään vaatinut itseään tai oikeuksiaan.

” Häntä sorrettiin ja häntä ahdistettiin , mutta ei hän suutansa avannut; niin kuin karitsa hänet vietiin teuraaksi, ja niin kuin lammas, joka on ääneti keritsijänsä edessä, niin ei hänkään suutansa avannut .” (Jesaja 53:7). Pilatus ihmetteli, ettei hän sanonut sanaakaan puolustuksekseen ja että hän oli hiljaa niin monien valheiden ja väärien syytösten edessä (Matteus 27:14).

Jeesuksen pidättyvyyden salaisuus oli siinä, että Hän tiesi, ettei todellinen valta ollut keisarin tai sotilaiden käsissä, vaan Kaikkivaltiaan käsissä. Saamme vilauksen tästä totuudesta , kun Jeesus sanoi: " Sinulla ei olisi mitään valtaa minua vastaan, ellei sitä olisi annettu sinulle ylhäältä " (Joh. 19:11). Jeesus oli täysin antautunut Isän tahtoon, ja hän tiesi, että Pilatus oli vain työkalu Isänsä kädessä Hänen loistavan tahtonsa täyttämiseksi. "[Jeesus] , joka herjattaessa ei herjannut takaisin, kärsiessään ei uhannut , vaan jätti asiansa hänen haltuunsa, joka tuomitsee oikein " (1. Piet. 2:23).

Tässä piilee yksi todellisen nöyryyden salaisuuksista. Nöyryydestä tulee totta teorian sijaan, kun vihdoin ymmärrämme, että Jumala toteuttaa suvereenia tahtoaan elämässämme ja että jokainen tilanne ja jokainen kohtaamamme ihminen on vain työkalu Isän käsissä. Siksi on turhaa taistella työkalua vastaan ​​ikään kuin se olisi jotain, joka meidän on voitettava . Meidän on nähtävä käsi työkalun takana ja antauduttava Hänelle ja Hänen toiminnalleen elämässämme.

Saul oli todellinen taistelija. Hän taisteli kansansa oikeuksien ja uskonsa puolesta. Hän oli niin innokas, että oli valmis matkustamaan valtavia matkoja ja jopa tappamaan saavuttaakseen tavoitteensa. Samalla hän taisteli samoja prosessoreita vastaan ​​ja potki niitä vastaan, joita Jumala käytti opastaakseen häntä kohtaamiseen ylösnousseen Kristuksen kanssa . Tuossa kohtaamisessa Jeesus sanoi hänelle: " Sinun on vaikea potkia prosessoreita vastaan . " (Apostolien teot 26:14). Prosessorit kiinnitettiin joskus vankkureiden etuosaan, jotta härät oppisivat olemaan potkimatta vankkureita vastaan ​​ja jotta ne alistuisivat ja tekisivät mielellään isännän tahdon .

Vain härät, jotka eivät ole oppineet alistumista ja nöyryyttä, potkivat pihtiä vastaan. Muut ovat oppineet tuhlaavansa aikaansa ja alistuvat vapaaehtoisesti isännän tahtoon. Samalla tavoin kristityt, jotka ovat jatkuvasti levottomia ja taistelevat, eivät ole oppineet nöyryyttä ja taistelevat juuri sitä vastaan, mitä Jumala käyttää opastaakseen ja kouluttaakseen heitä.
Maissa, joissa härkiä käytetään edelleen kärryjen tai aurojen vetämiseen, nuoret, kesyttämättömät härät sidotaan usein yhteen vanhempien, kypsempien ja rauhallisempien eläinten kanssa, jotta villieläin voi rauhoittaa kesyn härän. Samalla tavalla Jeesus kutsuu meitä ottamaan hänen ikeensä harteillemme, jotta me oppisimme häneltä nöyryyttä: " Tulkaa minun luokseni, kaikki te työn ja kuormien uuvuttamat , niin minä annan teille levon . Ottakaa minun ikeeni harteillenne ja oppikaa minusta, sillä minä olen lempeä ja nöyrä sydämeltäni, niin te löydätte levon sielullenne. Sillä minun ikeeni on sovelias ja minun kuormani on keveä ." (Matteus 11:28-30).

Yksi tapa oppia nöyryyttä on ottaa Hänen ikeensä harteillemme ja vaeltaa Hänen kanssaan. Näin tehdessämme opimme nöyryyttä Häneltä. Mutta kun teemme asiat omin avuin ja joudumme jatkuvasti taistelemaan olosuhteita ja tilanteita vastaan, meistä tulee pikemminkin ärtyneempiä ja vähemmän nöyriä kuin nöyriä. Näin koko tuskallisen harjoituksen arvo menetetään , koska siitä tulee haitallista elämässämme.

Kun Paavali oli oppinut nämä läksyt, hänestä tuli hyvin erilainen ihminen . Hän ei enää tehnyt asioita omin voimin, vaan ymmärsi, että Jumalan oli tehtävä ne (Paavalin kautta). Hän oppi myös olemaan tyytyväinen kaikissa olosuhteissa, olivatpa ne hyviä tai huonoja, ja hänestä tuli täysin Jumalan tahtoon alistunut .

Jumala kutsui myös Joonan, mutta hän oli täysin Paavalin vastakohta . (Paavali oli kotoisin Tarsoksesta, kun taas Joona pakeni Tarsokseen.) Paavali oppi nöyryyttä ja antautui täysin Jumalan tahtoon, jopa kuolemaan asti . Mutta Jumalan täytyi taistella Joonaa vastaan ​​jokaisesta kuuliaisuuden tuumasta . Joona ei koskaan oppinut, ettei hän voisi mitenkään voittaa taistelua Kaikkivaltiasta vastaan, ja tunsi, että omalla itsepäisyydellään ja itsevarmuudellaan hän voisi saada Jumalan mukautumaan omaan itsekkääseen tahtoonsa. Joona ei koskaan ollut tyytyväinen eikä koskaan löytänyt rauhaa , vaikka hän oli laillinen Jumalan profeetta.

Kysymys siis kuuluu: Oletko enemmän Joonan vai enemmän Paavalin kaltainen? Oletko oppinut alistumaan Jumalan tahtoon, vai täytyykö Jumalan vääntää sinua joka kerta, kun Hän haluaa sinun tekevän jotain? Surullinen totuus on, että Herra ei kärsi itsepäisyydestämme – me tunnemme jatkuvasti pistojen tuskaa ja turhautumista taistellessamme juuri niitä asioita vastaan, joiden pitäisi vetää meitä Hänen tahtonsa keskipisteeseen.

Nöyrä mies on lakannut taistelemasta ja löytänyt ilon ja rauhan, jonka tuo antautuminen Jumalan täydelliseen tahtoon.
Kuva
Ps. 25:4 Herra, neuvo minulle tiesi, opeta minulle polkusi.

"My bride" (Minun morsiameni)
https://www.youtube.com/watch?v=hi79J_jjth8
Ikuinen koti
https://www.youtube.com/watch?v=c67sE5RG_Kw
Siksi tänään kiitän Timi
https://www.youtube.com/watch?v=PPre6Vt8VmA
Olet Turva paikani You are My Hiding
https://www.youtube.com/watch?v=4sKGTzn1qT4
När Löven Faller
https://www.youtube.com/watch?v=4pvbg4e9vPE
iikku
ylläpitäjä