Jeremian kutsumus Roger Oakland

Monesta eri aiheesta

Jeremian kutsumus Roger Oakland

ViestiKirjoittaja iikku » 25.02.2026 16:27

Jeremian kutsumus

Roger Oakland

Raamattu tarjoaa laajan luettelon hahmoista, joita Jumala on käyttänyt palvelijoina, joita Hän on kutsunut toteuttamaan suunnitelmansa planeetalla Maa. Harvat ovat dynaamisempia tavoissaan täyttää tehtävänsä kuin Jeremia, yksi profeetoista, joista luemme Vanhasta testamentista. Jeremian palvelutyö kesti noin neljäkymmentä vuotta, kunnes muutama vuosi sen jälkeen, kun Juuda lakkasi olemasta valtio vuonna 586 eaa.

Kuten muidenkin profeettojen kohdalla, jotka Jumala herätti puhumaan ja varoittamaan Israeliin vaikuttaneesta kauheasta luopumuksesta, Jeremia ei ollut suosittu. Itse asiassa Jumalan profeetan tehtävää leimaa usein yksinäisyys ja epätoivo. Kukaan ei halua kuulla huonoja uutisia, joka profeetalle on annettu julistaa.

Näin on nykyään, kun joku julistaa Jumalan Sanaa Jumalan Hengen voitelulla. Ne, jotka eivät rakasta totuutta (2. Tessalonikalaiskirje 2:10), vaan rakastavat pimeyttä, aiheuttavat eniten melua. He eivät halua, että Sanan valo paljastaa heidän edistämiään lihallisia ja vilpillisiä suunnitelmia.

Jeremialla ei ollut muuta vaihtoehtoa kuin kertoa totuus. Hänet kutsuttiin kertomaan totuus. Hän tiesi, että se oli totuus, joka vapauttaisi syntiset. Hän oli myös tietoinen siitä, että totuuden piilottaminen aiheuttaisi lisää tuhoa. Jeremia tunsi myötätuntoa niitä kohtaan, jotka joutuivat petetyksi, mutta hänellä oli myös intohimo kertoa petetyille, että Jumalasta pois kääntymisellä ja jumaliensa palvelemisella oli seurauksia . :!:

Hän ymmärsi myös, että historialla oli tapana toistaa itseään. Hän tiesi, mitä oli tapahtunut menneisyydessä, ja hän tiesi, mitä tapahtuisi, kun Israelin lapset kieltäytyivät kuulemasta Jumalaa ja Hänen Sanaansa. Hän saattoi nähdä kollegansa ja ystävänsä putoavan samaan ansaan. Kerran hänen intohimonsa käy ilmi sanoista, joita hän puhui:

Ja Herra sanoi minulle: "Juudan miesten ja Jerusalemin asukasten keskuudessa on salaliitto. >> Jakeen lisätiedot
He ovat kääntyneet takaisin ensimmäisten esi-isiensä pahoihin tekoihin, niiden, jotka eivät tahtoneet kuulla minun sanojani, ja he ovat seuranneet muita jumalia ja palvelleet niitä. Israelin heimo ja Juudan heimo ovat rikkoneet minun liittoni, jonka minä tein heidän isiensä kanssa.
Sentähden, näin sanoo Herra: Katso, minä tuotan heille onnettomuuden, josta heillä ei ole pääsyä; ja kun he minua huutavat, en minä kuule heitä.
Ja jos Juudan kaupungit ja Jerusalemin asukkaat menevät ja huutavat niitä jumalia, joille he ovat uhreja polttaneet, niin ne eivät heitä pelasta heidän onnettomuutensa aikana.. Jeremia 11:9-12

Pääasiallinen syy siihen, miksi Israelin lapset olivat tottelemattomia, on se, että he kapinoivat Jumalaa ja Hänen Sanaansa kohtaan. Jumala oli jo varoittanut heitä. He tiesivät mitä odottaa, jos he valitsivat jumalat; mutta he seurasivat jumalia joka tapauksessa. Lisäksi he olivat asettaneet luottamuksensa enemmän ihmisiin kuin Jumalaan. Kirjoitus oli seinällä. Tuomio oli aivan nurkan takana. Jeremia rukoili kansaansa. Israelin johtajat pilkkasivat häntä ja hyökkäsivät hänen kimppuunsa henkilökohtaisesti. Kuitenkin Jumalan Sana selittää, että jumalat eivät estäneet Herraa tuomitsemasta heitä. Ihmiset vietiin vankeuteen Babyloniin aivan kuten Jumala varoitti.

Jeremia oli todellinen profeetta. Hän ei voinut olla hiljaa. Hänen täytyi puhua. Jumala kutsui hänet ja nimitti hänet kansojen profeetaksi (Jeremia 1:5). Vaikka hän ei aina ollut innostunut siitä, mitä Jumala oli kutsunut hänet tekemään, hänen kutsumuksensa käski häntä puhumaan rohkeasti ja olemaan pelkäämättä niitä, joita hänen oli määrä varoittaa (Jeremia 1:7-8).

Lisäksi Jeremian ei tarvinnut olla hereillä yöllä miettiäkseen, mitä hän aikoi kertoa Israelin johtajille (Jeremia 1:9). Hänen viestinsä ei ollut karkkipäällysteinen. Se oli ankaraa. Se oli varoitusviesti. Hän oli soturi ja vartija (luvut 1-45). Hän varoitti, että synti tuomittaisiin ja että syntiä tehneet johtajat ja järjestöt paljastettaisiin.

He ja heidän syntinsä paljastettiin . Synti tuomitaan, onko se peitetty vai ei. Sama pätee menneisyyteen, nykyisyyteen ja tulevaisuuteen.!

Jeremian viesti ei ollut täysin negatiivinen. Siinä oli myös positiivinen puoli. Hänet kutsuttiin rakentamaan ja istuttamaan. Kun istutetaan, hän on värvätty maatalouden alalle. Tämä tarkoittaa, että siemenet pannaan maahan uskoen, että satoa ja siten satoa tulee. Vaikka useimmat Raamatun selittäjät ovat hyviä osoittamaan, että Jeremia oli hyvä paljastamaan synnin ja erehdyksen, monet eivät itse asiassa näe häntä evankelistana. Jeremia julisti evankeliumin totuutta – hän oli todistajana myös kansoille (Jeremia luvut 46-52). :thumbup:

Soturi, vartija ja todistaja

Jeremian kutsumus on edelleen voimassa tänään. Jumala puhuu kansalleen ollakseen sotureita totuuden puolesta. Tämä ei tarkoita miekalla hyökkäämistä epäuskoisten ja luopion pettäjien kimppuun. Tämä tarkoittaa sitä, että meidän tulee olla sotureita, jotka käyttävät Sanaa miekkaana. :thumbup:

Sillä Jumalan sana on elävä ja voimallinen ja terävämpi kuin mikään kaksiteräinen miekka ja tunkee lävitse, kunnes se erottaa sielun ja hengen, nivelet sekä ytimet, ja on sydämen ajatusten ja aivoitusten tuomitsija; Heprealaiskirje 4:12

Vaikka on niitä, jotka väittävät käyttävänsä Sanaa opettaessaan Sanaa, on selvää, että tämä ei aina ole totta. Joskus he käyttävät Jumalan sanaa tavalla, joka edistää heidän omia vääriä uskomuksiaan saadakseen vallan ja kontrollin. :cry:

Soturi on se, joka on valmis antamaan henkensä totuuden puolesta. Tämän Jeesus teki. Harvat ovat valmiita luopumaan henkensä tänään ja vaarantamaan henkensä ottaakseen kantaa hinnalla millä hyvänsä. Harvat ovat halukkaita ottamaan ristinsä ja seuraamaan Häntä. Mutta Jeesus sanoi opetuslapsilleen:

Jos joku tahtoo kulkea minun perässäni, hän kieltäköön itsensä ja ottakoon ristinsä ja seuratkoon minua. Matteus 16:24 :thumbup:

Tämä ei tietenkään tarkoita, että sellainen henkilö, joka päättää seurata Kristusta hinnalla millä hyvänsä, on täydellinen. Kaikki ovat olleet vailla Jumalan kirkkautta. On vain Yksi, joka antoi henkensä, jotta meillä olisi iankaikkinen elämä. Vain Yksi, joka on sen arvoinen. Meidän tulee aina katsoa Häntä ja Häntä yksin. Vartija on henkilö, joka on aina valmis olemaan seinällä katsomassa horisonttia nähdäkseen, onko vaara tulossa. Joskus on niitä, joiden oletetaan katsovan, kuka sen sijaan on väsynyt tai vanhentunut ja nukahtanut. Toiset ovat syrjäyttäneet maailman huolet tai rahan, vallan ja omaisuuden houkutteleminen. He eivät enää näe henkistä vaaraa. Tämä on todella traagista. Usein kun näin tapahtuu, Jumala yksinkertaisesti herättää muita vartijoita.
Kuva
Ps. 25:4 Herra, neuvo minulle tiesi, opeta minulle polkusi.

"My bride" (Minun morsiameni)
https://www.youtube.com/watch?v=hi79J_jjth8
Ikuinen koti
https://www.youtube.com/watch?v=c67sE5RG_Kw
Siksi tänään kiitän Timi
https://www.youtube.com/watch?v=PPre6Vt8VmA
Olet Turva paikani You are My Hiding
https://www.youtube.com/watch?v=4sKGTzn1qT4
När Löven Faller
https://www.youtube.com/watch?v=4pvbg4e9vPE
iikku
ylläpitäjä